Geschreven door Wesley

De Keyword Planner, een tool van Google in AdWords, is een belangrijk middel voor zoekwoordonderzoek. Zoekwoordonderzoek is de basis van een search campagne en zonder goede inzichten is het lastig om doelen te stellen en metingen te doen. Gelukkig heeft Google ons nog meer inzicht gegeven door een nieuwe functie aan de Keyword Planner toe te voegen.

Nieuw inzicht: verdeling zoekopdrachten per apparaat

In de Keyword Planner was het al mogelijk om het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten voor een gewenste term te achterhalen. Zo wordt er maandelijks 5.400 keer gezocht op het zoekwoord “typecursus” en zoeken elke maand 720 personen naar “zoekmachine marketing”. Google heeft een nieuwe functie toegevoegd die ook het aantal zoekopdrachten per apparaat toont.

Steeds meer mensen gebruiken een tablet of mobiele telefoon om producten te zoeken, alternatieven af te wegen en services te betalen. Daarom is het zeer interessant om inzicht te krijgen in het zoekgedrag op de verschillende apparaten.

Voor horecagelegenheden zoals restaurants worden veel zoekopdrachten onderweg, op mobiel, uitgevoerd. Potentiële klanten lopen in de stad, willen een lekker hapje eten en zoeken terplekke uit welke restaurants er in de buurt zitten. Dat zie je ook terug in onderstaande afbeelding. Bijna 1 op de 3 zoekopdrachten wordt op een mobiel apparaat uitgevoerd, slechts 43% gebruikt een desktop.

Potentiële klanten voeren dus meer zoekopdrachten uit op hun mobiele telefoon of tablet. Dat betekent dat een website goed op deze apparaten moet werken en dat content toegespitst moet zijn op een mobiele ervaring. Mobiele gebruikers hebben minder behoefte aan lange lappen tekst en willen bijvoorbeeld snel contactgegevens zoals een adres vinden. Google kondigde onlangs een belangrijke ontwikkeling aan: mobiele websites krijgen voorrang in de zoekresultaten vanaf april. Is jouw website al klaar voor deze belangrijke stap?

Welke inzicht kunnen we nog meer uit de Keyword Planner halen?

De verdeling van zoekopdrachten per apparaat is nieuw, maar een ander belangrijk inzicht verkrijgen we al een geruime tijd via de Keyword Planner. Het is namelijk mogelijk om de trends in zoekvolume weer te geven. Zo kun je zien in welke maanden er extra zoekopdrachten zijn. Vervolgens is het belangrijk dat je campagnes afstemt op deze invloeden en rekening houdt met de trends.

Voor een aanbieder van tuinsets is het belangrijk dat hij nu extra gaat inzetten op zichtbaarheid in de zoekmachines. Uit de trends in zoekvolume blijkt namelijk dat er in maart, april en mei meer zoekopdrachten zijn op het zoekwoord “tuinset” dan in andere maanden. In deze drie maanden kan het bedrijf meer omzet halen en zijn marketingspanningen zoals zoekmachine optimalisatie en AdWords dus extra belangrijk.