Geschreven door Bram

Als online marketingbureau zijn wij dagelijks bezig met linkbuilding. En als Nederlands bureau hebben we veel klanten die in Nederland actief zijn. Echter krijgen wij ook regelmatig te maken met bedrijven die in het buitenland actief zijn. Het is niet vanzelfsprekend dat linkbuildingmethodes in Nederland ook werken in het buitenland. Je hebt te maken met een andere online omgeving, waarin je andere mogelijkheden en beperkingen tegenkomt. Een van de landen waar klanten van ons actief zijn, is de Verenigde Staten. Linkbuilding in de Verenigde Staten heeft overeenkomsten maar ook verschillen met linkbuilding in Nederland. Welke manieren van linkbuilding er zijn in de Verenigde Staten en wat de verschillen zijn met Linkbuilding in Nederland lees je hieronder.

Directory websites

In Nederland is een van de meest simpele manieren van linkbuilding het aanvragen van startpagina’s. Zoals we allemaal weten is dit geen methode die wordt toegejuicht door Google, maar deze manier van linkbuilding werkt vaak nog wel. In de Verenigde Staten wordt deze manier van linkbuilden nauwelijks gebruikt. In de Verenigde staten wordt wel op een vergelijkbare manier gebruikt gemaakt van directory websites. Op deze websites vind je overzichten van bedrijven per regio, categorie of op alfabet. Je kunt op directories eenvoudig een bedrijf aanmelden en na goedkeuring zal het bedrijf met link naar de website in de directory te vinden zijn. Waar er ontelbaar veel startpagina’s zijn in Nederland, zijn er in de Verenigde Staten ontelbaar veel directories.

Je hebt directories die daadwerkelijk gebruikt worden door mensen om een bedrijf te vinden, zoals de ‘Yellow Pages’ én je hebt directories die enkel gebruikt worden voor linkbuilding. Hieronder zie je afbeeldingen van een directory die daadwerkelijk gebruikt wordt en een directory die enkel bestaat voor linkbuilding. Zoals je kunt zien is het design van de eerste directory een stuk beter en wordt er veel nuttige informatie getoond zoals het adres, beoordelingen en een telefoonnummer. Het design van een directory website die enkel wordt gebruikt voor linkbuilding is vaak ouderwets. Ook de bedrijfsinformatie die op de website staat verschilt vaak van de informatie die op een directory staat die daadwerkelijk gebruikt wordt. Een standaard vermelding bestaat vaak uit een klikbare titel, een beschrijvende tekst en een URL (zie de foto hieronder). Veruit het grootste gedeelte van de directories in de Verenigde Staten wordt alleen gebruikt voor linkbuilding. Google is ook geen voorstander van deze manier van linkbuilding.

Linkbuilding met directory websites kan effectief zijn maar je moet dus oppassen dat je niet gestraft wordt door Google. Dit doe je door niet te veel links aan te vragen op directory websites en door de juiste directory websites te kiezen. Vermijd ten eerste directory websites die enkel nofollow links plaatsen. Deze links zijn vanuit SEO-oogpunt niet erg waardevol. Simpel gezegd neemt Google nofollow links niet mee in het bepalen van de waarde van een website en daarom hebben deze geen effect op je pagerank. Kijk daarnaast naar de trust- en citationflow van de directory website. In het tweede voorbeeld hieronder zie je dat je via de Majestic SEO extensie, de trust- en citationflow van een URL en van het domein kunt bekijken. Hoe hoger en meer in evenwicht de trust- en citationflow zijn, hoe beter. Zoek ten slotte naar directory websites die gerelateerd zijn aan jouw website. Voor Google is het minder verdacht dat er een link naar jouw website staat op een website die over hetzelfde onderwerp gaat. Nu gaat het over directory websites, maar bij alle andere vormen van linkbuilding is het net zo belangrijk om op bovenstaande punten te letten.

Voorbeeld van een vaak bezochte directory:

Yellow Pages voorbeeld

Voorbeeld van een linkbuilding directory:Directory voorbeeld

 

Je kunt directory websites op sommige punten vergelijken met de startpagina’s in Nederland. Er zijn echter ook een aantal verschillen. Op een startpagina kan je namelijk zelf de URL en de anchortekst van een link bepalen, op een directory website kan je de URL en de anchortekst niet zelf bepalen. Je moet altijd de URL van het domein opgeven en de anchortekst moet (bijna) altijd de naam van het bedrijf zijn. Ik zeg bijna altijd, omdat ik gemerkt heb dat je hier wel wat variatie in kan aanbrengen en dan toch een plek in de directory krijgt. Een ander groot verschil is dat er bij het aanvragen van een link op een startpagina vaak een tegenprestatie moet worden geleverd, zoals een link terugplaatsen of een betaling. Op gratis directory websites worden links ook geplaatst als je geen tegenprestatie levert. Dit kan echter wel enkele maanden duren. Voor sommige directory websites geldt ook dat er betaald moet worden voor (snellere) plaatsing. Ook het plaatsen van een link op je eigen website kan zorgen voor snellere plaatsing. Een A-B-C linkruil waarbij je een link naar de directory website op een andere website plaatst is zo goed als nooit toegestaan.

Artikel websites voor linkbuilding

Een andere vorm van link building die vaker wordt toegepast in Nederland, is het schrijven van korte blogartikelen met link naar een website. Deze blogartikelen worden geplaatst op websites waar verder weinig tot geen verkeer op komt. Deze blogartikelen hebben enkel tot doel om autoriteit op te bouwen voor een website. Deze links zijn vaak waardevoller dan startpagina links. Ook in de Verengde Staten is het mogelijk om op deze manier autoriteit op te bouwen. Een kant en klare lijst met werkende artikelsites om mee te linkbuilden in de Verenigde Staten, ga je echter niet snel vinden. Het vinden van websites waar je gratis blogartikelen met links op kunt plaatsen, gaat dus tijd in beslag nemen. Een manier om dit soort websites te vinden is door te kijken naar de backlinks van concurrenten. Mogelijk hebben zij al links verzamelt op dit soort pagina’s. Een goede tool om de backlinks van concurrenten mee te vinden is Majestic SEO. Met Majestic SEO kun je de externe backlinks van een specifieke pagina bekijken of van het gehele domein. Je kunt op de website de gratis versie gebruiken om al een idee te krijgen van wat Majestic SEO voor je kan beteken. Wil je backlinks van concurrenten analyseren dan zal je de betaalde versie aan moeten schaffen. Op onderstaande afbeelding kan je zien hoe je via Majestic SEO-backlinks kunt verkrijgen. Je vult de URL in van de website die je wilt analyseren. Vervolgens selecteer je rechts van deze balk de optie ‘Rootdomein’. Op deze manier krijg je de links te zien naar alle pagina’s van een website te zien. Vervolgens kan je deze data exporteren, zodat je in bijvoorbeeld Excel deze data overzichtelijk kunt analyseren.

Majestic SEO backlink overzicht:

Backlink VoorbeeldMisschien heb je dit ook al gezien op de afbeelding van de directory website, of tijdens het zelf zoeken naar directory websites, maar op veel van de directory website voor linkbuilding kan je ook artikelen indienen. Dit werkt volgens hetzelfde principe als bij het aanvragen van een link. Dien je een artikel in zonder ervoor te betalen of backlink op je website dan zal het een langere tijd duren voordat deze eventueel geplaatst wordt. Zelf heb ik ook enkele artikelen ingediend op deze websites om te kijken of ze geplaatst worden. Deze zijn echter allemaal nog niet geplaatst. Vaak staan er ook weinig artikelen op deze directory websites en het lijkt er ook op dat de directory websites zo goed als geen artikelen meer plaatsen. Je kunt natuurlijk altijd proberen om een artikel in te dienen op een directory website, maar ik raad aan om hier niet veel tijd aan te besteden.

 Linkbuilding door middel van bestaande content

Een derde manier van linkbuilding die toepasbaar is in de Verenigde Staten, is linkbuilding door middel van bestaande content. Hierbij kijk je of je ergens in bestaande content een link kan krijgen. Zoek bijvoorbeeld op Google of via de backlinks van concurrenten naar websites die bedrijven vermelden die vergelijkbaar zijn met jouw bedrijf. Ik heb het hier dan niet over directory websites maar over relevante websites, waar mensen deze vermelding ook echt zullen zien. Een voorbeeld van zo’n website zie je hieronder (www.seetheholyland.net). Deze website heeft onder andere een pagina waar een opsomming op staat van reisorganisaties die reizen aanbieden naar ‘heilige landen’ zoals Israël. Een van onze klanten biedt dit soort reizen aan en na mailcontact ging de beheerder akkoord met een vermelding van onze klant op zijn website.

Voorbeeld van relevante website: 

Voorbeeld relevante website

Een andere manier is zoeken naar bestaande content op het internet waar jij denkt iets aan toe te kunnen voegen. Dit zou kunnen doordat er op jouw website content staat die nuttig kan zijn, of doordat je tips hebt voor de maker van de bestaande content. Je wil echter niet dat het overkomt alsof je aan het schooien bent voor een link. Ook moet je oppassen dat je de maker niet beledigd. Vaak trappen mensen niet meer in deze manier van linkbuilding. Als je deze methode toch toe wil passen, probeer dan vooral positief te zijn en de maker van de content het idee te geven dat je de content echt goed vindt. Amerikanen zijn anders dan Europeanen en houden van alle (overdreven) complimenten. Begin vooral niet al in het eerste mailtje over een eventuele link plaatsing.

Je kunt ook links in bestaande content krijgen door te kijken waar op het internet een bedrijfs- of merknaam genoemd wordt. Als je ziet dat het bedrijf of merk wel genoemd wordt maar er nergens een link naar de website is opgenomen, kan je contact opnemen om te vragen of het toevoegen van een link mogelijk is. Er zijn verschillende manieren om erachter te komen waar een merk of bedrijf genoemd wordt. Een tool die wij hiervoor gebruiken is Semrush. Semrush biedt veel mogelijkheden op het gebied van SEO. Je kunt met de tool onder andere bijhouden hoe jij en je concurrenten ranken op zoekwoorden en je kunt er dus ook mee bijhouden wanneer een merk of bedrijfsnaam op het internet genoemd wordt. De optie binnen Semrush die dit mogelijk maakt heet ‘brand monitoring’. Je voert de bedrijfsnaam of merknaam in en vervolgens zal iedere nieuwe vermelding van deze bedrijfsnaam of merknaam worden getoond in Semrush.

Er is ook nog een andere manier voor als je geen tool tot je beschikking hebt. Je kan ook vermeldingen vinden als je op Google gewoon de bedrijfs- of merknaam intypt. Als je dit in Nederland doet zal je standaard veel Nederlandse resultaten te zien krijgen. Om enkel Engelse resultaten te krijgen kan je Google.com/ncr gebruiken. Google neemt jouw locatie dan niet mee voor het bepalen van de zoekresultaten. De taal van de resultaten zou hier ook automatisch op Engels moeten staan. Is dit niet het geval dan moet je deze ook even instellen op Engels.

Linkbuilding door middel van content creatie.

Naast het verkrijgen van links in bestaande content is het ook mogelijk om links te verzamelen door zelf content te creëren. Het belangrijkste hierbij is dat je interessante en/of relevante content creëert is voor andere mensen. Het doel van content creatie is namelijk dat de content gedeeld wordt op andere websites, wat links oplevert naar jouw website. Content creatie is in de Verenigde Staten net als in Nederland een veel toegepaste methode voor linkbuilding. Volgens veel Amerikaanse online marketeers is dit de beste manier van linkbuilding. Het creëren van content kan zorgen voor enorm veel relevante en waardevolle links.

Bij het creëren van content is het, zoals ik al eerder aangaf, belangrijk om iets te creëren wat mensen willen delen. Mensen zijn over het algemeen minder geïnteresseerd in content die al te vinden is op het internet. Je moet dus iets verzinnen wat nog niet te vinden is op het internet, of content maken die beter is dan bestaande content over een onderwerp. Er zijn een hoop verschillende manieren om deze content te creëren. Als reisorganisatie kun je bijvoorbeeld een infographic maken over populariteit van vakantiebestemmingen. En als beveiligingsbedrijf zou je een grootschalig onderzoek uit kunnen voeren naar hoe veilig mensen zicht voelen in 2017.

Het creëren van de content is niet moeilijk, het creëren van goede content wel. Daarom vind je hieronder verschillende tips voor het creëren van goede content:

  • Pas op met de hoeveelheid cijfers die je gebruikt. Te veel cijfers schrikt mensen vaak af.
  • Zoek naar interessante data die al gepubliceerd is in een databank zoals het CBS, maar waar weinig aandacht aan is besteed. Het op een originele manier presenteren van deze data kan veel links opleveren. Hieronder vind je een voorbeeld van deze methode van linkbuilding. Al bestaande informatie over startups en de reden waarom ze het niet gered hebben is hier in een simpel, interactief en kleurrijk overzicht weergegeven. Mensen die normaal gesproken deze data niet snel zullen bekijken, kunnen door de data op deze manier weer te geven wel geïnteresseerd zijn.

Voorbeeld van interactieve map:

Voorbeeld interactief model

  • Met het maken van video’s kan het moeilijk zijn om links te verkrijgen. Als de video aanslaat wordt er vaak over geschreven maar daarbij wordt er enkel een link geplaatst naar de video op YouTube of de YouTube video wordt direct op de website geplaatst.
  • Maak geen content die speciaal gemaakt is voor 1 partij, behalve als je zeker weet dat deze partij het stuk gaat publiceren en dit veel links gaat opleveren.
  • Maak alleen content voor onderwerpen waarover je geloofwaardig over kan komen. Houd het daarom dichtbij het bedrijf of merk waar je de content voor maakt.
  • Pas op met content die enkel interessant is voor een kleine groep mensen. Content die bijvoorbeeld enkel voor een bepaalde stad of specifieke groep mensen interessant is, beperkt vaak ook de linkbuilding mogelijkheden.

Nadat de contenSocial Mediat gecreëerd is moet deze ook verspreid worden om links te kunnen verzamelen. Hiervoor worden in Nederland en de Verenigde Staten vergelijkbare methodes gebruikt. De meest eenvoudige manier is om de content te delen op social media kanalen. Kijk daarnaast ook naar de connecties die er zijn binnen het bedrijf. Misschien heeft het bedrijf partners of klanten die de content willen delen op hun websites of social media pagina’s. Je kunt ook kijken of jouw gemaakte tool, grafiek, etc. iets toe kan voegen aan bestaande content. Je kunt de makers van de content benaderen en ze laten zien wat voor toevoeging je hebt voor hun content. Een andere manier om links te verzamelen is door blogwebsites te benaderen. Als een blogger denkt met jouw content een goed stuk te kunnen schrijven wat bezoekers naar zijn website oplevert, dan is het een win-win situatie. In andere gevallen kun je er ook voor kiezen om te betalen voor het plaatsen van de content op een blogpagina. Dit zijn slechts een aantal van alle mogelijke manieren om content te verspreiden, maar hopelijk geeft het je een idee over hoe je content verspreiding moet aanpakken.

Ter afsluiting…

Hopelijk heb je na het lezen van deze blog een goed beeld gekregen over alle linkbuilding mogelijkheden in de Verenigde Staten. Veel van de linkbuildingmethodes die wij hier toepassen worden in de Verenigde Staten ook toegepast. Het grootste verschil is dat er in de Verenigde Staten geen startpagina’s zijn. Andere methodes zoals het verkrijgen van links in bestaande content en het creëren van nieuwe content worden op vergelijkbare manieren toegepast.

Wil je iets uit deze blog gebruiken voor op je eigen website? Dat mag natuurlijk, maar plaats deze pagina er dan wel even bij als bronvermelding.