Geschreven door Wesley

De kwaliteitsscore van AdWords bestaat uit een aantal onderdelen zoals het doorklikratio (CTR), relevantie van de advertentietekst, prestaties op verschillende apparaten en de bestemmingspagina. Vaak ligt de focus op het verbeteren van de advertentietekst, maar er valt veel winst te behalen uit het optimaliseren van de landingspage. In dit artikel een aantal tips hoe je dit kunt doen.

Test met het KISS principe

KISS staat voor Keep It Simple Stupid ofwel hou het simpel, dat werkt het beste. Houd bij het maken van je bestemmingspagina je doelstellingen voor ogen. Wil je de bezoeker graag van meer informatie voorzien of wil je dat deze potentiële klant een conversie doet? Voor diensten die veel uitleg vereisen of producten met een hoge betrokkenheid kan een lange tekst nodig zijn. Probeer echter eens te testen met kortere teksten zodat de focus meer op de call to action komt te liggen. Het kan je kosten per actie (CPA) aanzienlijk verlagen.

Als je met verschillende teksten hebt getest, zijn er ook andere elementen die je kunt veranderen. Het aanpassen van de kleur van buttons kan een heel verschil maken. Daarnaast kun je met kleuren spelen, andere afbeeldingen proberen of andere voordelen benadrukken.

Doe wat de bezoeker verwacht

Het is ook belangrijk dat je bestemmingspagina overeenkomt met de verwachtingen van een bezoeker. Als je niet goed inspeelt op deze verwachtingen, krijgt de bezoeker te maken met een slechte gebruikservaring. Dat resulteert in een nutteloze klik en dus ook geen conversie. Daarom moet je ervoor zorgen dat de zoekwoorden, de advertentietekst en de bestemmingspagina met elkaar matchen. Bekijk de landingspagina grondig en neem bijvoorbeeld zinnen of belangrijke USP’s over in je advertentie.

Wees zo relevant mogelijk!

Probeer de bestemmingspagina zo relevant mogelijk te maken en aan te sluiten op de verwachtingen die de advertentie heeft gecreëerd. Als je een advertentie maakt voor dameshorloges stuur bezoekers dan ook naar een pagina met horloges voor vrouwen. Wanneer de bezoeker terecht komt op een bestemmingspagina met heel veel verschillende sieraden zoals een homepage zal dat conversie kosten. Hoe relevanter, hoe gebruiksvriendelijker voor de bezoeker en hoe groter de kans op een aankoop. De bezoeker wil namelijk vinden waar hij naar op zoek was. Hij of zij heeft met een reden op jouw advertentie geklikt.