Geschreven door Mariska

Google is momenteel hard aan het werk om pakket tracking te integreren in de zoekresultaten. Gebruikers kunnen dan de status van hun pakket rechtstreeks volgen in Google, zonder de website van een koeriersbedrijf te bezoeken. Je voert enkel het tracking nummer van je pakket in de zoekbalk van Google in en de status wordt getoond in de zoekresultaten. Onderstaand beeld geeft weer hoe de tracking informatie eruit kan komen te zien.

pakket tracking google search

Gebruikers doen een beroep op Google voor pakketinformatie

Google zegt dat mensen al vaak de zoekmachine raadplegen voor het achterhalen van de status van een pakket. Door deze nieuwe feature aan te bieden speel het bedrijf hier slim op in.

Vrijwillige deelname

Hoewel deze nieuwe ontwikkeling ervoor zal zorgen dat het verkeer op de websites van de koeriersbedrijven minder bezocht zal worden, is het uiteraard niet verplicht om hieraan mee te werken. Elk bedrijf beslist zelf of ze zich aanmelden of niet. Google heeft al bedrijven uitgenodigd om zich aan te melden via een early adopters program dat beschikbaar is in alle landen. Ieder koeriersbedrijf kan zich dus al opgeven.

De nieuwe feature is natuurlijk heel erg gebruiksvriendelijk voor de eindklant, maar of koeriersbedrijven hier massaal voor gaan vallen – en daarbij dus ook een groot gedeelte van hun verkeer opgeven – is nog de vraag.