Geschreven door Mariska

Een belangrijk onderdeel van het plaatsen van berichten op Facebook, is het krijgen van (zoveel mogelijk) likes, reacties of views in het geval van video. Het is psychologisch bewezen dat het bevredigend is voor je brein om meldingen van social media te krijgen als je weer likes of reacties op een post erbij krijgt. Niet gek dus je berichten wil plaatsen waarvan je denkt dat ze veel likes krijgen. Van die gedachtegang wil Facebook nu opeens af, meldt The Guardian. Eerder dit jaar experimenteerde Instagram al met het verbergen van het aantal likes onder posts. Nu lijkt Facebook dit voorbeeld te volgen met het oog op het verbeteren van het algemene welzijn van gebruikers. De trial startte in Australië op 27 september.

Anti-pestorganisaties steunen pilot

Het initiatief van Facebook om het aantal likes, reacties en video views op Facebook te verbergen voor derden wordt toegejuicht door anti-pestorganisaties en gezondheidsorganisaties. Normaal gesproken kan iedereen het aantal likes, reacties en video views van een post kon zien. Nu is deze informatie alleen nog maar beschikbaar voor degene die het bericht heeft geplaatst. Waar Facebook voorheen juist stuurde op het krijgen van zoveel mogelijk likes en reacties (door het algoritme werden de posts met veel reacties of likes ook veel vaker getoond aan het grote publiek), slaat Facebook hiermee juist een totaal andere weg in dan we gewend zijn. De like-knop gaat niet weg en het aantal likes is nog wel te zien op je eigen post, maar anderen kunnen dit niet zien.

Aantal likes Facebook

Verandering goed voor mentale gezondheid

De director of policy van Facebook Australië, Mia Garlick, zegt dat deze verandering is doorgevoerd naar aanleiding van onderzoeken naar het welzijn van mensen en de feedback van mentale gezondheidsprofessionals. Hier kwam uit naar voren dat mensen die zich met elkaar vergelijken op social media op sociaal vlak, een groter risico lopen op mentale gezondheidsproblemen. Deze organisaties zijn daarom enorm blij met het experiment van Facebook om het aantal likes en reacties te verbergen voor anderen. Zij hopen hierdoor dat gebruikers zich niet meer focussen op het verwachte aantal likes, maar op de kwaliteit van een post en interacties. Het aspect van sociale competitie gaat er zo af, waardoor gebruikers zich hopelijk meer comfortabel voelen om berichten te posten.

Bedrijven ondervinden geen last

Bedrijven die Facebook inzetten voor marketingdoeleinden hoeven zich geen zorgen te maken: zij ontvangen nog steeds net als gewoonlijk insights met aantal likes, reacties en video views.

Toekomst onbekend

Of de pilot ook naar andere landen wordt uitgerold, is nog onbekend. De trial op Instagram (waar Facebook eigenaar van is), is naast Australië ook uitgerold naar Canada, Brazilië, Nieuw Zeeland, Japan, Italië en Ierland. Het is ook niet bekend of de pilot definitief is en zo niet wanneer deze eindigt. Facebook zegt zelf ook nog niet te weten hoe dit afloopt, omdat ze nog data en feedback aan het verzamelen zijn. Tot nu toe is de feedback wel veelal positief.

Wij zijn heel benieuwd hoe deze verandering de kern en het gebruik van Facebook gaat veranderen. Zie jij het gebeuren?