Geschreven door Mariska

Of je nu online iets wil verkopen of in een fysieke winkel. In principe werkt de mindset van de consument exact hetzelfde: stel, je wil een reis boeken in het nieuwe, maar onbekende reisbureau om de hoek. Je informeert eerst eens bij buren, kennissen en vrienden, maar niemand heeft ooit een reis bij deze organisatie geboekt of überhaupt van ze gehoord. Ze komen niet op televisie, verschijnen niet in reisbladen en niemand heeft het over ze. Je besluit toch eens binnen te lopen en kijkt eens rond. Je verwacht een hoop folders aan te treffen van landen en reizen die ze maken, maar er is haast niets te vinden. Je besluit eens te vragen aan een medewerker om iets te vertellen over het reisbureau, maar ook hier wordt je niet echt wijzer van. Boek jij hier je reis?
Het is moeilijk voor te stellen dat een winkel echt op deze manier te werk gaat, maar toch staat het internet vol met dergelijke websites. Websites die geen “Over ons” pagina bevatten, websites die geen (relevante) links hebben van andere websites of websites die totaal geen content bevatten waaruit moet blijken dat ze een expert zijn in hun vakgebied. Op zulke websites zitten gebruikers niet te wachten en daarom rankt Google websites aan de hand van de E-A-T methode. Dit principe is onderdeel van Google’s Search Quality Rating Guidelines.

E-A-TE-A-T methode volgens Google

E-A-T staat voor: Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Oftewel: expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Google beoordeelt handmatig websites aan de hand van dit principe om zo te checken of het algoritme van Google zijn werk nog goed doet. Het enige wat Google wil, is dat gebruikers de meest kwalitatieve websites te zien krijgen na het intypen van een zoekterm.
Evalueer je website regelmatig met behulp van deze drie pijlers. Toon je expertise bijvoorbeeld door middel van video’s, whitepapers, blogberichten en artikelen. Laat zien dat jij de expert bent in je vakgebied. Toon autoriteit door middel van het (regelmatig) verkrijgen van relevante links met goede autoriteit. Wanneer websites die een goede autoriteit hebben naar jou linken, wil dat voor Google wel wat zeggen. Ten slotte is het belangrijk dat je betrouwbaar bent. Dat betekent dat onder andere een “Over ons” pagina niet mag ontbreken, maar denk ook bijvoorbeeld aan een beveiligde betaalomgeving (https) en het vermelden van partners waar je mee samenwerkt. Wat goed is om in de gaten te houden, is het feit dat Google ook naar alle andere pagina’s van je website kijkt met de E-A-T bril op.
Zo bekijkt Google ook de:

    • Expertise van de maker van de hoofdcontent
    • De autoriteit van de maker van de hoofdcontent, de autoriteit van content zelf en de autoriteit van de website
    • De betrouwbaarheid van de maker van de hoofdcontent, de betrouwbaarheid van de content zelf en de betrouwbaarheid van de website. Dit houdt in dat Google in eerste instantie de kwaliteit van de content beoordeelt, maar daarna doorgaat naar het reviewen van de maker van de content en zelfs de hele website. Zo kan bepaalde content wel van hoge kwaliteit zijn en gecreëerd door een auteur met hoge autoriteit, maar als het op een website is geplaatst met weinig autoriteit zal dat laatste zwaar meewegen in de ranking van de content.

Hieronder ga ik wat dieper in op de drie pijlers van het E-A-T model. Houd dus rekening met de twee niveaus: de auteur en de website (en pagina)

Expertise

Niveau: website

Google ziet graag hoge beoordelingen over jouw organisatie. Toon dit bijvoorbeeld aan door de (bekende) prijzen of awards die je gewonnen hebt. In elk vakgebied is er wel een award te winnen. Heb je een website waarmee dat lastiger is, kijk dan breder. Is er geen award voor “beste werkplaats” of “meest duurzame bedrijf van..” waar je je voor kunt aanmelden? Het is beter om vakgerelateerde prijzen te winnen, maar elke externe erkenning is zinvol.

Niveau: auteur

Ook de erkenningen van de auteur zijn een belangrijk onderdeel. Een jurist die een stuk schrijft over “Recht van overpad” wordt door Google hoger beoordeeld dan een piloot die hetzelfde artikel schrijft. Je hoeft geen titel te hebben, maar werkzaam zijn, diploma’s of ervaring hebben in het vakgebied wordt wel meegenomen in de beoordeling.

Politie agentAutoriteit

Niveau: website

Google kijkt hoe auteurs de content en de rest van de website beoordelen, maar kijkt ook naar de kwaliteit van de externe bronnen die linken naar de content (en de rest van de website). Denk aan beoordelingen op websites als Yelp, maar ook andere platformen.
De autoriteit van de website verhogen heeft meestal het meeste voeten in aarde. Dit moet namelijk op een organische manier gebeuren, maar je moet er wel tijd en energie in steken. Denk aan het schrijven/creëren van hoogwaardige content, het delen ervan en het aangaan van relaties. Deel je content wel met kwalitatieve én relevante websites, want een link van een website met lage (of slechte) autoriteit doet weinig voor je autoriteit. In het slechtste geval werkt het zelfs tegen je. Hetzelfde geldt voor links op websites die totaal niet relevant zijn. Google ziet je links het liefst in kwalitatief hoogwaardige content terugkomen en content die positief over jou of je organisatie is.
Verder kijkt Google of de on-page content relevant is voor de rest van de website. Zo wordt zelfs een kwalitatief hoogwaardig artikel over de huizenmarkt op een zonnebrillenwebsite niet goed beoordeeld.

Niveau: auteur

Ook naar de auteur wordt gekeken om de autoriteit van een pagina te beoordelen. Zo onderzoekt Google het aantal citaten waar de naam van de auteur in voorkomt, op wat voor soort websites die auteur wordt genoemd en wat de kwaliteit van de content is.

Betrouwbaarheid

Niveau: website

Betrouwbaarheid is de laatste factor waar Google zwaar aan tilt. Als je in een fysieke winkel iets wilt kopen, wil je toch ook dat niemand meekijkt tijdens het pinnen? Ook Google vind het belangrijk dat er discreet wordt omgegaan met privacygevoelige informatie en dat een bezoeker alle belangrijke informatie snel en makkelijk kan vinden.
Wanneer Google informatie vindt die je betrouwbaarheid verhoogt, zal je beoordeling beter zijn. Denk daarbij aan beveiligde verbinding (https) bij webshops, korte laadtijd op alle apparaten, gebruiksvriendelijke navigatie, bestelinformatie, verzendinformatie, retourinformatie, partnerships, mogelijkheid om feedback te geven en het aanwezig zijn van klantenservice.

Niveau: auteur

Ook op auteursniveau kijkt Google naar de betrouwbaarheid. Daar komt het aantal citaten van de auteur op websites van derden weer om de hoek kijken. Niet alleen het aantal citaten wordt meegenomen, maar ook de E-A-T van die websites wordt gekeken.

Zelf aan de slag?

Nu je helemaal op de hoogte bent van het E-A-T principe dat Google gebruikt om websites te beoordelen en dus te ranken, sta jij vast te springen om aan de slag te gaan met je eigen website! Wij hebben een aantal actiepunten voor je om alvast een stap in de goede richting te zetten.

1. Vergroot je autoriteit
Op het gebied van SEO is Google altijd al vrij geheimzinnig geweest. Wat we wel weten is dat Google alles doet om de bezoeker de beste ervaring te bieden bij het gebruik van de zoekmachine. Schrijf dus altijd voor de bezoeker, niet voor Google. Hetzelfde geldt voor het vergroten van autoriteit. Ik zal je altijd aanraden een linkbuildingstrategie uit te stippelen, maar probeer het zo organisch mogelijk te maken. Schrijf relevante, kwalitatieve content waarin je je expertise toont en verspreid dit. Wees uniek en inspireer, dan wordt je vanzelf opgemerkt als je het verspreidt onder de juiste doelgroep. Dit moet het grootste gedeelte van je linkbuildingstrategie zijn. Wees niet bang en zet eens in de zoveel tijd eens een ludieke actie op. Grote kans dat je opgemerkt wordt door organisaties met hoge autoriteit. Daarnaast vergroot je met het schrijven van nieuwe content het aantal zoektermen waarop je gevonden kan worden.

2. Vermeld auteursnaam
Zoals je hebt gelezen, past Google het E-A-T principe toe op twee niveaus: websiteniveau en auteursniveau. De auteur is vaak een vergeten onderwerp, maar een zeer belangrijke factor in het beoordelingsproces. Schrijf daarom altijd artikelen onder vermelding van de auteursnaam. Zorg er wel voor dat de auteur wel genoeg expertise heeft om het artikel geschreven te kunnen hebben. Het zou nog beter zijn om de auteur ook artikelen te laten plaatsen op externe, autoritaire websites. In ons vakgebied zou dat bijvoorbeeld Frankwatching.nl kunnen zijn.

3. Verbinding
Kies voor een beveiligde verbinding, vooral wanneer je een website hebt waarop transacties voltooid worden. Voor de gebruikerservaring (en dus ook voor de ranking) is een snelle website ook van groot belang.

4. Websitenavigatie
Maak je website makkelijk te navigeren. Een goede, prettige navigatie zorgt voor een betere gebruikservaring en dus een hogere betrouwbaarheid. Maak de, voor de bezoeker, belangrijke informatie toegankelijk, zoals bestelinformatie en contactinformatie. Plaats een telefoonnummer en contactformulier op logische plekken op de website.

5. Beoordelingen
Ga actief aan de slag met beoordelingen en benader klanten of relaties. Laat ze op hun eigen website iets over je schrijven of op een derde website. Het beste is om een mix hiervan te hebben. Nogmaals: hoe organischer, hoe beter. Maak het de bezoeker makkelijk om feedback te kunnen geven door gebruik te maken van een button.

6. Awards
Onderzoek welke awards er in jouw vakgebied worden uitgereikt en probeer genomineerd te worden.

Ben jij meer van het “bakker blijf bij je leest” principe dan het E-A-T principe? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Wij helpen je graag verder!

Neem contact met ons op