Geschreven door Wesley

Afgelopen week heeft Google weer eens een opvallende onthulling gedaan. Op haar officiële blog voor webmasters is te lezen dat vanaf 21 april 2015 meer mobielvriendelijke websites en relevante app content in de zoekresultaten zal tonen. Hierdoor is het belang van een mobiele of responsive website nog groter geworden.

Google geeft al tijden aan dat het aanbieden van mobielvriendelijke content noodzakelijk is, maar schreef nog niet eerder dat websites met deze content ook echt voorgetrokken zullen worden in de zoekresultaten. Voornaamste reden voor Google om deze wijziging door te voeren is het gebruiksgemak voor haar bezoekers “users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices”.

Is mijn website mobielvriendelijk?

De wijziging die Google op 21 april 2015 door gaat voeren is niet zomaar een aanpassing. Een website die “te” lezen is op een smartphone is niet direct mobiel vriendelijk. Om je op weg te helpen heeft Google een tweetal tools ontwikkeld waarmee je kunt kijken of je website wel aan de juiste voorwaarden voldoet.

Naast de twee bovenstaande tools biedt Google Webmaster Tools natuurlijk ook de mogelijkheid om de nodige informatie over je website te achterhalen. Onder het kopje “Zoekverkeer” en “Mobiele bruikbaarheid” vind je de status terug. Zo stuurde Google via Webmaster Tools de afgelopen weken al berichten naar websites waarbij het nog niet helemaal op orde is.

Website niet op orde, wat nu?

Is je website nog niet op orde, dan kun je natuurlijk altijd nog bij ons terecht! We bieden namelijk een aantal opties die ervoor kunnen zorgen dat je website alsnog snel voorzien is van een mobielvriendelijke versie. Kort door de bocht zijn er twee opties:

  1. We ontwikkelen een nieuw design en bouwen de website volledig responsive*.
  2. We nemen het huidige design over en bouwen de website om naar responsive.

* responsive wil zeggen dat de website geschikt is voor gebruik op alle beeldschermen. De inhoud van de website wordt dan aangepast naar het scherm waarop hij bekeken wordt.