Geschreven door Wesley

Vandaag viel me op dat Google een nieuwe functionaliteit toegevoegd heeft aan Google Analytics. Het gaat om het rapport “Boomdiagrammen”, wat betrekking heeft op Google Adwords. Met dit visuele rapport (dat nog in bèta-fase is) kun je vrij snel een overzicht van de kwaliteit van je Adwords-campagnes krijgen.

Het doel van het rapport is om twee verschillende statistieken tegen elkaar af te zetten en zo snel inzicht te krijgen in de prestaties van verschillende campagnes, advertentiegroepen of zoekwoorden. Statistieken die je kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld klikken, CPC’s en bouncerate, maar het wordt nog veel interessanter als je de ROAS (return on ad spend) mee gaat nemen.

De data wordt weergegeven aan de hand van kleuren. Rood staat uiteraard voor een “negatief” en bij een knalgroen vlak doet de campagne het dus goed.

Waar kun je de boomdiagrammen in Analytics vinden?

De boomdiagrammen zijn niet voor iedereen beschikbaar. Je moet er namelijk wel voor zorgen dat je Google Adwords account op de juiste manier gekoppeld is aan je Google Analytics account (en andersom). Wanneer je dat goed ingericht hebt, dan kun je ze vinden onder Acquisitie > AdWords > Boomdiagrammen.