Geschreven door Wesley

Google heeft afgelopen weekend bevestigd dat de traditionele tekstadvertenties in de rechterkolom op desktop gaat verwijderen. Dit blijkt uit een officiële verklaring die Google gegeven heeft aan het Amerikaanse Search Engine Land.

Het verwijderen van de traditionele advertenties aan de zijkant is niet de enige wijziging die Google door gaat voeren. Er komt namelijk wel een positie boven de organische resultaten bij. Dat houdt in dat we voortaan wellicht niet 3, maar 4 tekstadvertenties aan de bovenzijde van Google gaan zien. Google verklaarde het volgende:

“We’ve been testing this layout for a long time, so some people might see it on a very small number of commercial queries. We’ll continue to make tweaks, but this is designed for highly commercial queries where the layout is able to provide more relevant results for people searching and better performance for advertisers.”

Advertenties verdwijnen niet helemaal ui rechterkolom.

Naast tekstadvertenties toon Google al geruime tijd ook zogeheten Shopping-ads. Deze zullen voorlopig zeker nog gehandhaafd blijven, waardoor we dus nog altijd advertenties naast de organische resultaten te zien zullen krijgen.

Wat voor invloed heeft dit op jouw campagnes?

De invloed van de wijziging die Google aan gaat brengen zal pas duidelijk worden als het eenmaal is doorgevoerd. Het is wel goed om te realiseren dat campagnes waarbij je bewust positioneert op lagere posities minder vertoningen en klikken zullen ontvangen. Positie 4 wordt nu natuurlijk een spannende plek, omdat deze van de zijkant naar de bovenkant gaat verhuizen. Deze zou dus juist voor meer resultaat kunnen gaan zorgen.

Gaat dit ten kosten van mijn organische verkeer?

Ook dat is koffiedik kijken. Google is er op gericht om de gebruiker te laten vinden wat hij of zij zoekt, maar heeft ook een commercieel belang. Ik verwacht dat wanneer een zoekwoord 4 advertenties boven de organische resultaten toont het volume op het eerste organische resultaat zal afnemen. Lagere posities zorgen nou eenmaal voor minder traffic.

Wanneer gaan we het zien?

Google heeft aangekondigd dat de update voor de hele wereld zal gelden, maar wanneer dit precies doorgevoerd gaat worden weten we niet. Uiteraard zullen we dit goed in de gaten houden en plaatsen wanneer we het tegen gaan komen.