Geschreven door Piet

Wanneer we met Scherp Online websites ontwikkelen, dan is het eigenlijk in 99% van de gevallen zo dat we er voor kiezen gebruik te maken van WordPress als CMS. Natuurlijk zijn er een aantal tegenargumenten, maar die wegen in onze ogen niet op tegen de vele voordelen die dit open-source systeem te bieden heeft. Een van de voordelen is de enorme achterban aan ontwikkelaars die continu aan het platform werken of plugins maken waar wij graag gebruik van maken. Maar wat doe je als er geen plugin is die precies aansluit bij waar je naar op zoek bent? Dan ontwikkel je zelf een plugin.

Dat hebben we dan ook gedaan in de vorm van onze Google Tag Manager plugin voor WordPress. Er zijn verschillende plugins beschikbaar die Google Tag Manager (GTM) automatisch in de website laden, maar die voldoen niet aan al onze eisen. Zeker wanneer je meerdere plugins combineert (denk aan Woocommerce), dan heb je alsnog extra werk om bijvoorbeeld Google Analytics eCommerce beschikbaar te maken. Onze Google Tag Manager Plugin voor WordPress is direct na installatie te gebruiken met de plugins waar wij veel gebruik van maken.

Even kort: Wat is Google Tag Manager

Misschien lees je dit bericht en vraag je je af wat Google Tag Manager eigenlijk is, of wat je er aan hebt. In het kort is GTM een gebruiksvriendelijke manier om tags op je website te laden zonder dat je hiervoor in de code van de website zelf hoeft te werken. Je voegt enkel een klein stukje code toe aan je website – de zogenaamde container – en vervolgens kun je binnen de online interface van GTM tags toevoegen. Denk dan bijvoorbeeld aan Google Analytics, de Bing UET tag of Facebook tracking pixels.

Met het oog op de AVG is GTM ook een oplossing. Het is namelijk mogelijk om tracking pixels conditioneel (na toestemming) op de website te laden. Erg handig dus!

Functionaliteiten

Het laden van tags is stap 1. Stap 2 is op een slimme manier gebruik maken van website interacties en deze gegevens binnen je tags gebruiken. Stel dat je een blog op je website hebt, met onder in de tekst een infographic. Het is dan interessant om te weten hoeveel mensen de infographic bekeken hebben. Wanneer je met Google Analytics alleen een paginaweergave registreert, dan zegt dat nog niet of de infographic ook daadwerkelijk in beeld is geweest. Met GTM kunnen we een trigger inrichten die wanneer de infographic voor een x-percentage in beeld is, een gebeurtenis naar Google Analytics stuurt.

Dit is slechts een eenvoudig voorbeeld van wat er met GTM mogelijk is. Onze plugin maakt het een stuk eenvoudiger om dit soort dingen in te richten omdat we gebeurtenissen op de website automatisch beschikbaar maken om mee te werken. Op dit moment is het volgende mogelijk:

  • Automatisch laden van de Google Tag Manager container op iedere pagina
  • Registreren van ContactForm7 submits (ook na validatie)
  • Custom variabelen per post-type te gebruiken
  • (enhanced) eCommerce tracking met Woocommerce
  • UserID tracking op basis van WordPress gebruikers ID

Het laden van de GTM container

Nadat je de plugin geïnstalleerd hebt, vul je in de instellingen het GTM container ID in. Omdat WordPress geen hook direct onder de <body> tag heeft, is het van belang dat je je ontwikkelaar vraagt om een klein stukje code direct onder de <body> tag toe te voegen: <?php do_action( ‘gtm_body’ ); ?>.

Dat is alles, GTM is beschikbaar op al je pagina’s binnen WordPress.

Registratie van Contact Form 7 submits

Vrijwel iedere website die we ontwikkelen maakt gebruik van contactformulieren en daarvoor gebruiken we de plugin Contact Form 7. Als dat bij jouw website ook het geval is, dan wil je natuurlijk graag weten hoeveel formulieren er succesvol verstuurd worden. In vorige versies gebruikten we vaak een redirect naar een bedankpagina, maar met de meest recente versie van Contact Form 7 is dat niet meer (snel) mogelijk. Wanneer je een formulier verstuurt krijg je als gebruiker wel altijd een melding te zien of het formulier succesvol verstuurd is of niet.

De Google Tag Manager plugin voor WordPress pikt deze melding op en stuurt gegevens naar de DataLayer. Deze gegevens kunnen we in GTM gebruiken als trigger om een gebeurtenis naar Google Analytics te versturen. Dit doen we bij het succesvol versturen van het formulier, maar ook wanneer het niet succesvol is. Op die manier kunnen we ook nog eens te weten komen hoe we formulieren kunnen verbeteren.

Custom variabelen per post-type

Een derde functionaliteit in de plugin is het toekennen van custom variabelen aan pagina’s, post en custom post-types. Deze kunnen we globaal instellen, maar ook overschrijven op post-niveau. Deze variabelen worden in de DataLayer gezet en binnen GTM kun je deze gebruiken om custom dimensies of custom statistieken op te zetten binnen Google Analytics.

Zo kunnen we in een webshop bijvoorbeeld het productnummer als variabele in de DataLayer versturen. Wanneer je dit inricht als custom dimensie in Google Analytics kun je vervolgens statistieken per productnummer bekijken. De custom variabelen zijn ook te gebruiken om inhoudsgroepen op te zetten zodat je gerelateerde pagina’s als groep kunt vergelijken en analyseren.

eCommerce tracking voor Woocommerce met GTM

Wanneer je voor je webshop gebruik maakt van Woocommerce, wil je in Google Analytics ook je verkopen en omzet kunnen meten zodat je je marketing activiteiten hiervoor kunt optimaliseren. De plugin zal voor iedere aankoop transactiegegevens naar de DataLayer versturen met daarin gegevens over de aangekochte producten.

Op dit moment ontwikkelen we de plugin om ook enhanced eCommerce tracking in Google Analytics mogelijk te maken.

UserID

Heeft je website een inlog-functie (zoals bijvoorbeeld bij een webshop), dan kunnen we het WordPress ID van een gebruiker gebruiken voor de functie UserID in Analytics. Je kunt hier een speciale weergave voor inrichten om gedrag van gebruikers te analyseren. Deze functie is met een simpel vinkje te activeren, maar vereist volgens de AVG wel toestemming van je gebruikers.

Is deze plugin ook voor jou?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen maakt deze plugin het ons een stuk eenvoudiger om GTM optimaal in te richten. Ben je benieuwd of we je met deze plugin ook beter kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.