Geschreven door Wesley

Google is afgelopen week gestart met het testen van zogeheten Search ads in Google Play. Op deze manier is het voor app-ontwikkelaars eenvoudiger om hun apps onder de aandacht te brengen van de doelgroep. Voorlopig zal de functie alleen voor een selecte groep gebruikers zichtbaar zijn.

Het principe is vrij eenvoudig. Net als in de zoekmachine van Google worden advertenties getoond die gericht zijn op zoekwoorden van de gebruiker. Hierdoor kun je als ontwikkelaar van een app deze onder de aandacht brengen wanneer een gebruiker in Google Play zoekt met een woord dat aansluit bij je app.

Reguliere advertenties in Google Play Search?

Het is (nog) niet mogelijk om specifiek op Google Play reguliere Search Ads te tonen, maar Google Play wordt wel opgenomen in de zoekpartners. Op deze manier toon je dus ook ads in Google Play op het moment dat iemand zoekt naar een term die men normaliter wellicht op Google.nl zou zoeken!

Betere conversiemeting.

Google heeft inmiddels ook de conversietracking genaamd “First app open” toegevoegd aan de mogelijkheden. Dit zorgt ervoor dat de kwaliteit van je campagnes beter te vergelijken is met andere kanalen. Deze gebruiken namelijk dezelfde methode.

Wanneer de functie in Nederland beschikbaar is weten we nog niet (update, Google start in de week van 10 augustus 2015 met een uitrol wereldwijd), maar daarvan houden we je uiteraard op de hoogte. Mocht je nou een app hebben die graag wil promoten, neem dan toch even contact met ons op! We kunnen je app namelijk wel al prima in de zoekmachine van Google onder de aandacht brengen.