Geschreven door Wesley

UPDATE 5-5-2020: Gratis Google Shopping officieel in Nederland.

Eerder deze ochtend maakte Google via een directe nieuwsbrief officieel bekend dat de gratis resultaten van Google Shopping op korte termijn in Nederland zal worden uitgerold. In meerdere accounts ontvingen we onderstaande nieuwsbrief:

Tips om naar voren te komen in de Gratis resultaten van Google Shopping:

  1. Zorg ervoor dat je in Google Shopping je productfeed aangemeld hebt voor de verschillende platforms van Google.
  2. Zorg dat je feed compleet en optimaal gevuld is. Denk hierbij aan:
    1. De juiste informatie
    2. Goede, heldere en duidelijke foto’s
    3. Definieer demografische kenmerken
    4. Dien optionele kenmerken in
  3. Houd je aan het beleid van Google
  4. Zorg voor een gestructureerde product-opmaak.

Zelfs als je geen productfeed of Google Merchant-account hebt, dan kun je weergegeven worden. Als je ervoor zorgt dat je product-pagina de juiste opmaak heeft, dan kom je hiervoor in aanmerking. Wil je precies weten hoe? Check de pagina over gestructureerde product opmaak.

Het originele bericht lees je hieronder:

Google Shopping wordt gratis in de toekomst? Klopt dat? Hoef ik straks niet meer voor mijn shopping campagnes te betalen? Om maar meteen met de deur in huis te vallen, reken jezelf niet rijk. Ja, Google biedt een mooie “nieuwe” oplossing voor retailers, maar wil je bovenaan staan in de reguliere en shoppingresultaten, dan zul je daar nog gewoon voor moeten betalen. Sterker nog, ik verwacht dat de prijs voor die kliks toe zal nemen. Het gaat voor alsnog alleen om de Google Shopping tab binnen het netwerk van Google en dus niet om de reguliere zoekresultaten.

Verschillende websites (waaronder Google zelf) melden vandaag dat (een gedeelte van) Google Shopping in de toekomst gratis zal worden. Diegene die al een tijdje meegaan in het online marketing landschap weten dat Google Shopping voorheen al gratis was en bij de organische resultaten hoorde. Eigenlijk doet Google hiermee dus een stapje terug in de tijd.

Waarom zou Google Shopping gratis maken?

In haar statement geeft Google aan dat ze in de toekomst meer retailers de kans willen geven aanwezig te zijn in Google Shopping en daarmee ook het aanbod voor de zoeker te vergroten. De huidige situatie die ontstaan is door Covid-19 heeft ervoor gezorgd dat Google dit proces versnelt en vanaf volgende week in Amerika al gratis resultaten in Google Shopping laat zien. De verwachting is dat dit voor het einde van het jaar ook in Nederland uitgerold zal worden.

Wat kun je doen om gratis in Google Shopping te komen?

Op het Google Merchant Center Help is te lezen dat de gratis resultaten via een productfeed en het Merchant Center gaan lopen. Dat gebeurt nu ook al met de betaalde varianten. Er is echter wel een belangrijke instelling die aangepast moet worden voor de gratis resultaten. Je moet namelijk aangeven dat je producten wil weergeven op ‘surfaces across Google’. Uiteraard helpen wij je hier graag bij.

Gaat dit wel gevolgen hebben voor mijn campagnes?

Het zal zeker gevolgen hebben, de concurrentie zal toenemen en de CPC’s zullen worden opgedreven. Google maakt het namelijk (net zoals ze dat dus jaren geleden al deden) laagdrempelig mogelijk om aan de shopping-resultaten te wennen. Zodra bedrijven ruiken dat er wat te halen valt zullen ze willen versnellen en dus ook willen gaan adverteren.

Ik ben zoals je kunt lezen dus niet super enthousiast en ben van mening dat dit niet alleen uit steun en liefde voor de getroffen winkeliers gedaan is…