Geschreven door Wesley

Sinds 2011 kunnen we in Nederland beperkt gebruik maken van Google Shopping. Google heeft na enkele onderzoeken besloten het nieuwe shoppingmodel (zoals dat nu in Amerika beschikbaar is) ook in Europa voort te zetten. Google Shopping wordt hierdoor vervangen door listings ads (PLA’s ), wat zoals we dat van Google gewend zijn een betaald product is. Maar wat gaat deze verandering betekenen voor jou?

Kort gezegd zul je nu moeten betalen voor je positie binnen Google shopping. Net als overige campagnes binne Google Adwords zul je ook voor productlistingcampagnes moeten bieden. Deze ads gaan ook een belangrijke rol spelen bij de Adwords Strategie. Voor webwinkels is het dus een slimme zet om gebruik te maken van deze ads.  Op dit moment worden tekst ads die laag gepositioneerd staan al vaak vervangen door betaalde advertenties met afbeeldingen. Verder zal Google ook met andere zakelijke belangen komen, waarin de listings ads meer centraal gaan staan.

Het grote verschil is nu dat Google je feed scant in het merchant center en bepaald of een product inhoudelijk goed is voor de zoekopdracht van de consument. Je zet dus niet langer je eigen keywords in Adwords. Het is dus van belang dat je feed en je contect helemaal in orde zijn voor de beste resultaten. Wij willen u graag advies geven over de meest doeltreffende Google Shopping en Adwords campagnes!