Resultaatgericht en datagedreven. Dat is onze aanpak.

Data vormt de basis voor al onze marketing campagnes. Of het nu is om advertising effectiever te targeten, of om te weten of we de doelstellingen daadwerkelijk realiseren, we kunnen niet zonder data. Er zijn vaak tal van bronnen die data genereren, het is aan ons om daar informatie van te maken die real-time inzichtelijk is zodat we kunnen rapporteren en optimaliseren.

Wat is de CPA van een campagne, hoeveel doelen heb ik vanuit organisch verkeer behaald? Groeit het aantal nieuwe gebruikers naar mijn website? Dit zijn vragen die niet keer op keer gesteld zouden hoeven worden, maar de antwoorden zouden via een dashboard real-time en altijd beschikbaar moeten zijn.

Real-time Rapportage via Google Data Studio

Om die reden hebben wij in 2018 de overstap gemaakt naar Google Data Studio voor de rapportage over onze marketing werkzaamheden. Of het nu gaat om data uit het Google Marketing Platform, Bing Ads, of bijvoorbeeld Facebook of Marktplaats, in Google Data Studio brengen wij deze verschillende bronnen bij elkaar zodat jij direct ziet hoe jouw campagnes presteren.

KPIs en Doelstellingen

Onze visie is dat een dashboard direct informatie moet bieden. Geen overvloed aan cijfers, maar concreet en duidelijk inzicht in de voortgang en de effectiviteit van de verschillende marketing activiteiten. Dat kan alleen als we regelmatig contact hebben en goed afstemmen waar we op willen rapporteren. Wat zijn de bedrijfsdoelstellingen en welke KPIs (Key Performance Indicators) horen daarbij? Zoals bij al onze werkzaamheden zoeken we bij de oplevering van een marketing- of campagnedashboard dan ook de samenwerking en doorlopen we samen de volgende stappen:

  1. Definiëren
    Wat zijn de bedrijfsdoelstellingen? Wanneer zijn we succesvol? Welke metrics nemen we mee en wat zijn de KPIs / targets? Welke bronnen gebruiken we om data te combineren?
  2. Tagging
    Zijn we in staat om de acties te kunnen meten. Voldoet de tagging aan alle voorwaarden en is deze correct ingericht?
  3. Set-up dashboard
    Op welke manier wil je het dashboard kunnen gebruiken. Welke segmenten en filters zijn relevant. Op basis hiervan ontwikkelen we een Google Data Studio dashboard op maat.
  4. Evalueren en bijsturen
    Ondanks dat het dashboard altijd beschikbaar is en real-time data beschikbaar stelt, bespreken we de resultaten periodiek zodat we details kunnen toelichten. Doelstellingen en ambities kunnen net zoals campagnes geoptimaliseerd worden.