Geschreven door Mariska

Gisteren is Google begonnen met het uitrollen van de zogenaamde September 2019 Core update wat een paar dagen in beslag gaat nemen. Core updates hebben een impact op hoe Google je website rankt en hoe Google bepaalt wat de meest relevante pagina’s zijn voor een specifieke zoekopdracht. Hoewel Google meerdere keren per jaar een update doorvoert, is deze update door Google “pre-announced”. Dat gebeurt alleen bij de grotere updates.

Twitter

Het nieuws is via Twitter verspreid met het volgende bericht van Google:

“Later today, we are releasing a broad core algorithm update, as we do several times per year. It is called the September 2019 Core Update. Our guidance about such updates remains as we’ve covered before. Please see this blog for more about that.”

Google update pre announcement

google update 2019
Advies van Google

Google zegt dat je zelf vrij weinig kan doen wanneer de update je negatief treft en bepaalde pagina’s opeens minder hoog ranken in Google. Als je toch iets wil doen, focus je dan op het bieden van de best mogelijke content. Stel jezelf de volgende vragen:

Content en kwaliteitsvragen:

  • Biedt de content originele informatie, bijvoorbeeld onderbouwd met research, rapporten of analyses?
  • Biedt de content een substantiële, complete of uitgebreide beschrijving van het onderwerp?
  • Biedt de inhoud inzichtelijke analyses of interessante, niet voor de hand liggende informatie?
  • Als er andere bronnen zijn geraadpleegd voor de inhoud, is er dan geen content gekopieerd of herschreven, maar wordt er substantiele aanvullende waarde en originaliteit toegevoegd aan de content?
  • Biedt de kop en/of paginatitel een beschrijvende, nuttige samenvatting van de inhoud?
  • Vermijd je in de de kop en/of paginatitel overdreven of schokkende bewoordingen?
  • Is dit het soort pagina dat je wilt bookmarken, delen met een vriend of aanbevelen?
  • Zou je kunnen verwachten dat er naar deze content wordt gerefereerd in een gedrukt tijdschrift, een encyclopedie of een boek?

Expertisevragen:

  • Wordt de content op een manier gepresenteerd waardoor je erop wil vertrouwen, zoals duidelijke bronvermeldingen, bewijs van expertise, achtergrond van de auteur of de website dat de content biedt? Denk aan links naar een auteurspagina of een “Over ons” pagina.
  • Als je de website die de content biedt zou onderzoeken, zou je dan de indruk krijgen dat het een betrouwbare of alom erkende autoriteit op dit gebied is?
  • Is de content geschreven door een expert of enthousiasteling die het onderwerp aantoonbaar goed kent?
  • Is de inhoud vrij van eenvoudig te verifiëren feitelijke fouten?
    Zou je je op je gemak voelen als je deze inhoud vertrouwt voor problemen gerelateerd met je geld of je leven?

Presentatie en productievragen:

  • Is de content vrij van spelling en stilistische problemen?
  • Is de inhoud goed geproduceerd of lijkt deze slordig of haastig geproduceerd?
  • Wordt de inhoud niet massaal geproduceerd of uitbesteed aan een groot aantal makers, of verspreid over een groot netwerk van sites, zodat afzonderlijke pagina’s of sites niet zoveel aandacht of zorg krijgen?
  • Bevat de inhoud niet een overmatig aantal advertenties die van de hoofdinhoud afleiden of deze verstoren?
  • Wordt de inhoud goed weergegeven voor mobiele apparaten wanneer deze erop wordt weergegeven?

Vergelijkende vragen:

  • Biedt de inhoud aanzienlijke waarde in vergelijking met andere pagina’s in zoekresultaten?
  • Lijkt de inhoud de oprechte belangen van bezoekers van de website te dienen of lijkt deze alleen te bestaan door iemand die probeert te raden wat goed zou kunnen scoren in zoekmachines?

Als je op al deze vragen “ja” kan antwoorden, dan ben je goed bezig en ben jij klaar voor de Google Core update van september 2019! Lees het blog over het E-A-T principe nog eens door om de best mogelijke content te schrijven.

Inmiddels staat de update live en wordt het de komende dagen uitgerold over de verschillende data centers.

Google core update september 2019 live