Geschreven door beheerder

Google heeft bekend gemaakt om de functies binnen Google Shopping uit te breiden. Aanleiding voor de uitbreiding is de toenemende invloed van smartphones binnen het koopproces. Om de vele micro-momenten binnen dit koopproces te benutten voegen ze nu aan shopping functies toe die ‘I-want-to-know’, ‘I-want-to-go’ en ‘I-want-to-buy’ heten.

I-want-to-know

Gebruikers kunnen na het opgeven van een zoekterm binnen de Shopping resultaten swipen. Ze zien op dit moment alleen de prijs van dit product en op welke site hij verkocht wordt. Wanneer iemand door de producten swiped, is het duidelijk dat deze gebruiker geïnteresseerd is in de producten. Om de behoefte aan informatie van deze gebruikers te vervullen laat Google binnenkort meer informatie zien over de producten wanneer iemand door de producten swiped. Deze informatie bevat onder andere een korte beschrijving van het product.

De uitbreiding moet er uiteindelijk voor zorgen dat er meer relevante bezoekers worden doorgestuurd naar de site van de retailer als ze op het product klikken. Google begint deze maand met het uitrollen van de functie voor Android gevolgd door iOS in de komende maanden.

Nieuwe weergave van zoekresultaten

Bij de ‘I-want-to-know’ functie horen nog meer gebruiksvriendelijke aanpassingen. Zo gaat Google de resultaten bij specifieke zoektermen beter sorteren. Bij zoektermen als: ‘de beste hardloopschoenen van Nike’ worden dan de top drie Nike hardloopschoenen getoond die van gebruikers de beste reviews hebben gekregen. Bij zoektermen die vragen om reviews van een product toont Google deze reviews direct bovenaan in de zoekresultaten en bij specifieke vragen over de functies van een product gaat Google het antwoord tonen met behulp van een productspecificatie. Google hoopt met de aanpassingen een 11% hogere CTR naar sites van retailers te realiseren.

I-want-to-go

Volgens Google gaan veel shoppers niet naar de winkel voor een product omdat ze niet zeker weten dat het gewenste product op voorraad is. Om deze gebruikers een handje te helpen gaat Google met een zoekterm als ‘telefoonoplader dichtbij mij’ de telefoonopladers die worden verkocht in de buurt een hogere plek geven in de zoekresultaten. Volgens Google wordt het aantal kliks op deze advertenties hierdoor met 85% verhoogd.

Local Inventory Ads

Google lanceerde in 2013 al een functie die draait om lokale producten genaamd: Local Inventory Ads. Met deze LIA’s geeft Google weer of het product op voorraad is bij een winkel in de buurt. Deze functie heeft volgens Google veel positieve reacties opgeleverd en daarom krijgen zij binnenkort een prominenter plekje in de zoekresultaten.

Google Now In Store & Price Drop

Nog meer uitbreiding is er voor de shoppers die graag lokale producten kopen. Wanneer een shopper dichtbij een winkel is kan hij makkelijk de openingstijden, klantenkaartgegevens en producten uit die winkel bekijken via Google Now in Store. Onderaan verschijnt een zoekbalk waarin de shopper 24/7 kan zoeken in de voorraad van de desbetreffende winkel.
Daarnaast kunnen shoppers via Price Drop een speciale aanbieding ontvangen van een product dat ze eerder hebben bekeken of informatie over hebben opgezocht.

I-want-to-buy

En toen was daar de langverwachte koopknop in Google Shopping. Aangezien de verkopen via de smartphone redelijk achterblijven bij de verkopen op de desktop is de koopknop een duwtje in de rug voor online retailers. Het is echter ook een service voor gebruikers die graag anoniem blijven tijdens het online winkelen aangezien gebruikers niet meer worden doorgestuurd naar de site van de retailer, maar in Google blijft.

Gebruikers zoeken bij Google naar een product waarnaar ze een aantal Shopping resultaten te zien krijgen met de tekst ‘koop bij Google’. Wanneer de gebruiker hierop klikt kan het product direct in het winkelmandje worden geplaatst zonder naar de site van de retailer te worden gestuurd. Na het invullen van de gegevens hoeft de gebruiker alleen nog de order te bevestigen en het product is onderweg. Google kan ook de betalingsgegevens al voor de gebruiker invullen wanneer deze zijn opgeslagen in het Google account van de gebruiker.

Gevolgen van koopknop voor retailers

Voor retailers betekent de koopknop een verhoogde mobiele conversie terwijl ze alleen betalen voor de klik naar het product, net als nu het geval is bij Shopping. Het nadeel van de koopknop is wel duidelijk: de gebruiker kan niet op de voet worden gevolgd. Google belooft retailers echter dat ze nog steeds interactie kunnen krijgen met hun klant doordat ze zelf de communicatie in kunnen vullen. Daarnaast kunnen gebruikers nog steeds aangeven of ze zich in willen schrijven voor promotieberichten als een nieuwsbrief. Wanneer de koopknop van Google de verwachtingen voor de conversies waar maakt, hebben online retailers er erg veel baat bij.

Het is nog niet bekend welke functies allemaal naar Nederland overvliegen en wanneer deze dan beschikbaar zullen zijn. Like onze Facebookpagina om hiervan op de hoogte te blijven.