Geschreven door Ber

Het onderhouden en optimaliseren van AdWords campagnes kan een tijdrovende bezigheid zijn. Voor de vele verschillende accounts die wij beheren zorgen we ervoor dat deze continu up-to-date zijn. We proberen onze tijd zoveel mogelijk te besteden aan het optimaliseren van functionaliteiten die veel invloed kunnen hebben op een campagne. Standaard werkzaamheden, zoals het A/B testen van advertenties, laten we bijvoorbeeld aan de machine over. Een manier om bepaalde handmatige “standaard” handelingen te kunnen automatiseren zijn Google AdWords scripts.

Wat is een AdWords script?

Google AdWords scripts zijn een manier om een AdWords-account te beheren met behulp van JavaScript-code. Bepaalde werkzaamheden zijn te automatiseren of data vanuit een externe bron te gebruiken om bijvoorbeeld bodaanpassingen te doen. Let goed op dat kennis van coderen (in JavaScript) wel handig is om AdWords scripts te kunnen gebruiken, maar vooral te begrijpen. Verderop in dit artikel zal ik verder ingaan op het feit dat je geen programmeur hoeft te zijn om een script in te zetten.

Een voorbeeld van een veelgebruikt script is de link checker. Dit script controleert alle URL’s. Bij een foutmelding op de uiteindelijke URL, kan er direct een waarschuwing gegeven worden dat een URL aangepast moet worden. Bij websites die veel aanpassingen op de website doorvoeren kan dit enorm handig zijn. Iedereen wil voorkomen dat een potentiële klant na een betaalde klik op een pagina terecht komt, die een 404 error melding geeft.

404 melding op Scherponline.nl

404 melding op Scherponline.nl

Nu kan ik me voorstellen dat het woord JavaScript afschrikt voor veel mensen. Gelukkig zijn er enorm veel scripts voorhanden. Geen ervaring met JavaScript betekent dus niet automatisch dat automatisering via scripts niet mogelijk is.
Op de developers website van Google is al een enorm scala te vinden aan script. Websites zoals freeadwordsscripts.com bieden daarnaast ook gratis scripts aan.

Voorbeelden van AdWords scripts

Welke scripts jij in jouw AdWords-account kunt toepassen is geheel afhankelijk van je account. Het kan binnen elk account verschillen wat voor scripts ingezet kunnen worden. De ene organisatie maakt gebruik van externe systemen (zoals bijvoorbeeld Salesforce of Zoho) terwijl een ander dat juist niet doet. Bedenk vooraf heel goed wat voor jouw account de beste mogelijkheden zijn. Denk goed na over het doel van een campagne en het effect van een script daarop.

Ben je benieuwd wat voor script je nu al kunt inzetten? Ik heb hieronder een aantal voorbeelden verzameld vanuit verschillende bronnen.

  • Biedingen/budgetten wijzigen, bijvoorbeeld:
    Bieden op vertoningsaandeel om het aantal vertoningen in de zoekmachine te verhogen
  • Externe data gebruiken, bijvoorbeeld;
    Google Spreadsheets inzetten om op grotere schaal biedingen te wijzigen
    Salesforce  of Zoho (CRM) data gebruiken om te analyseren wat voor invloed het heeft op je huidige CRM data
  • Invloed van SEO op AdWords campagnes, vooral interessant omdat je posities van concurrenten kunt meenemen.

De bovenstaande scripts zijn nog maar het begin. Het geeft een goed beeld hoe uitgebreid de mogelijkheden zijn.

Heb je vragen over het gebruik van AdWords scripts? Dan helpen mijn collega’s of ik je natuurlijk graag verder. Samen kunnen we kijken wat scripts voor jouw campagnes kunnen betekenen.