Geschreven door Wesley

Gisterenmiddag waren we met de voltallige selectie aanwezig tijdens het “The Truth about Quality Score” & “Advanced Dynamic Remarketing” event bij Google in Amsterdam. Tijdens deze sessie werden we bijgepraat over de laatste ontwikkelingen omtrent dynamische remarketing en kregen het echte verhaal achter de kwaliteitsscore van Google te horen.

Al sinds de komst van Google Adwords is de kwaliteitsscore één van de meest besproken, maar ook ongrijpbare onderwerpen van het advertentieplatform. Het idee erachter is echter vrij simpel. Hoe beter je kwaliteitsscore is, des te minder je aan Google hoeft te betalen om een hoge positie binnen de betaalde resultaten te kunnen bereiken.

Waar vind ik de kwaliteitsscore?

Nou wordt de kwaliteitsscore al een aantal jaar per zoekwoord in je Google Adwords-account getoond. Het gaat om een cijfer van 0 tot 10, waarbij een hoog cijfer vanzelfsprekend beter is dan een laag. Wanneer je op het ballonnetje klinkt naast het zoekwoord, dan krijg je het cijfer te zien met bijbehorende bevindingen van Google. Daar vind je terug wat de verwachte klikfrequentie, advertentierelevantie en de ervaring op de bestemmingspagina is.

Achter de feiten aan.

De boodschap van Google tijdens het evenement was duidelijk: “richt je niet op dit getal, het zegt namelijk niets!” Daarnaast is het een momentopname van hoe het gister was en zegt het dus niets over hoe het nu is. Daarna viel er toch wel een redelijke stilte, want voor een groot gedeelte van de 90 mensen in de zaal was dit getal tot dat moment heilig. Want hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe minder mijn klant hoeft te betalen voor zijn/haar klikken.

Gelukkig ligt het allemaal iets genuanceerder. De kwaliteitsscore is wel degelijk van groot belang. De kwaliteitsscore die Google gebruikt bij het bepalen van de advertentiepositie bestaat echter uit veel meer elementen dan je bij het zoekwoord kunt zien. Daarbij heb je op veel van die factoren helemaal geen invloed.

CPC verhogen heeft geen effect op je kwaliteitsscore!

Nog een mythe die werd doorbroken is het verhogen van CPC (cost per click) om je kwaliteitsscore te verbeteren. De stelling: “Je verhoogt je CPC, waardoor je positie stijgt. Een hogere positie leidt in de meeste gevallen tot een hogere CTR (click trough rate) en dat is positief voor je kwaliteitsscore.”. Nee! zegt Google, want er wordt alleen nog gekeken naar de relatieve CTR op een positie binnen de resultaten. Dat houdt dus in dat de totale CTR niets, maar dan ook niets bijdraagt aan de kwaliteitsscore. Google kijkt voornamelijk hoe jij presteert ten opzichten van je concurrenten.

Wat kun je doen om je kwaliteitsscore te verbeteren?

Voordat ik bovenstaande vraag beantwoord wil ik benadrukken dat het optimaliseren van de kwaliteitsscore niet langer meer je doel zou moeten zijn (als het dat al was). Het gaat immers om het resultaat. Als een campagne een positieve ROI draait, waarom zou je je dan blind staren op de kwaliteitsscore?

Goed, toch zijn er wel degelijk een aantal zaken die je kunt oppakken om ervoor te zorgen dat jouw advertenties beter presteren dan die van anderen. Hieronder een lijstje met praktische tips:

  • Zorg voor een goede indeling van je campagne en advertentiegroepen. Zet zoekwoorden bij elkaar die bij elkaar horen!
  • Schrijf attractieve advertenties
  • Maak gebruik van Google Page Speed Insights om te checken hoe je landingspagina’s presteren. Google kijkt namelijk niet naar de inhoud van je pagina, maar naar de ervaring van de gebruiker op die pagina.
  • Voeg advertentie-extensies toe die meerwaarde bieden voor de gebruiker. Let op, als je dit niet goed doet, dan kan het een negatief effect hebben!
  • Draai af en toe eens een rapport (Auctions Insights) uit om te kijken wie je concurrenten zijn en wat zij doen.

En wat is Ad Rank dan?

De volgorde van advertenties wordt bepaald door de zogehete Ad Rank. Deze wordt berekend door jouw daadwerkelijke kwaliteitsscore (dus niet die je in je account ziet!) en de impact van advertentie-extensies. Wat je betaalt voor een uiteindelijke klik wordt berekend door (Ad Rank – volgende Ad Rank) * Max CPC. Met “volgende Ad Rank” wordt de positie onder je bedoeld.