Geschreven door Wesley

Het was al een tijdje mogelijk om AdWords advertenties te laten verschijnen in Gmail maar Google heeft nu ook de mogelijkheden van adverteren binnen haar mailservice zijn uitgebreid. Deze nieuwe manier van adverteren staat beter bekend als Gmail Sponsored Promotions (GSP). Advertenties zijn binnen de mailbox op drie verschillende plekken te vinden.

Er kunnen advertenties verschijnen net onder de bovenste tabbladen (primair, sociaal en reclame) maar ook aan de rechterzijde van een e-mail. Als er dan op de advertentie wordt geklikt, wordt er een ‘extended ad’ geopend. Hierbij krijgen gebruikers enkele mogelijkheden. Ze kunnen op de advertentie klikken, deze afwijzen of de actie doorsturen.

Hoe werkt Gmail Sponsored Promotions?

Gebruikers van deze adverteermethode betalen op basis van cost per click (CPC). Zodra iemand op de advertentie heeft geklikt, wordt er een bepaald bedrag gerekend. Vooraf valt er een bod in te stellen en wordt direct duidelijk of de bieding hoog genoeg is om de veiling te winnen. Er kan al geadverteerd worden vanaf een CPC van €0,04. Adverteerders kunnen een budget instellen zodat het (gewenste) bedrag voor de campagne niet overschreden wordt.

Belangrijk bij elke campagne is dat er gefocust wordt op een bepaalde doelgroep. Er zijn gelukkig verschillende manieren om te targeten op potentiële afnemers. Onder meer op basis van taal, locatie, beroep, geslacht, domeinnamen, aankopen, interesses en zoekwoorden. Welke targetmethoden het beste werken, hangt af van de doelgroep en moet blijken uit testen.

Waarom zou je Gmail Sponsored Promotions gebruiken?

Er zijn verschillende redenaties waarom je deze manier van adverteren zou inzetten. Omdat je op domeinnaam kan targeten, zou je klanten van concurrenten kunnen bereiken. Daarnaast zijn bestaande klanten te benaderen aangezien je kan targeten op basis van een e-mailadres. Hierdoor is Gmail Sponsored Promotions zeer goed in te zetten voor up- en cross selling.

Verder kan je als adverteerder inkopen op interesses en zoekwoorden die in e-mails voorkomen. Hierdoor is het mogelijk om een gericht aanbod te doen, wat voor een goede conversie zorgt. De eerste resultaten met deze adverteermethode zijn zeer goed.

Enkele tips voor Google Sponsored Promotions
– Gebruik een goede call-to-action
– Maak verschillende campagnes en test
– Stel per campagne targetmethoden in
– Bied een goed aanbod / promotie