Geschreven door Wesley

Regelmatig voert Google wijzigingen door in haar zoekmachine. Ze zijn lang niet allemaal zichtbaar maar een verandering die u vast wel is opgevallen, zijn de profielfoto’s naast de zoekresultaten. Experts, bloggers, marketeers en anderen konden er namelijk voor kiezen om het Google+ account met hun website te koppelen. Hierdoor kon Google de auteur van een artikel herkennen en was het mogelijk dat de profielfoto naast een zoekresultaat werd weergegeven.

Overigens was dit geen garantie dat de foto daadwerkelijk bij elke pagina werd getoond. Google geeft de auteursfoto alleen weer als dit relevant is voor de gebruiker. Voor de auteur ontstond er ook een voordeel omdat het zoekresultaat meer opvalt dan een concurrent die geen foto gebruikt. Gisteren is er wel een grote verandering voor Google Autorship aangekondigd.

Google Autorship wordt aangepast

John Mueller maakte namelijk bekend dat Google gaat stoppen met het weergeven van profielfoto’s naast de zoekresultaten. Eerder werd ook informatie gegeven over het Google+ profiel van de auteur. Zo was te zien hoeveel mensen hij in zijn kringen had, maar dat wordt met de volgende update ook niet langer weergegeven.

De reden dat Google de wijzigingen doorvoert, is omdat men vindt dat de auteurfoto’s de zoekresultaten te rommelig maakten. Daarnaast moet de pagina met zoekresultaten voor zowel desktop als mobiel (tablet en smartphones) overzichtelijk en consistent zijn. Wel blijft de auteursnaam staan waardoor gebruikers alsnog zelf naar het profiel kunnen doorklikken.

Welk effect heeft de wijziging van Google Autorship?

Er werd altijd verwacht dat een profielfoto naast het zoekresultaat voor een betere doorklikratio (CTR), maar Google zegt dat deze aanname onjuist is. Het verwijderen van de auteursfoto zou niet leiden tot een afname in het aantal kliks. Of dit daadwerkelijk het geval is, zal de komende weken moeten blijken. Zelf denken we dat een afbeelding meer opvalt en daarom sneller in het oog springt van de gebruiker.