Geschreven door Wesley

Gisteren vond bij Pakhuis de Zwijger in Amsterdam het jaarlijkse Emerce Conversion plaats. Een evenement waarop een groot aantal sprekers je inspireert en bijpraat over de kneepjes van het vak conversie-optimalisatie. Het was voor mij een zinvolle dag waarin ik vooral naar de toekomst gekeken heb. In deze post vind je 5 bruikbare tips waar je direct iets mee kunt.

Gedurende de dag hebben mijn collega Ber en ik verschillende sessies bijgewoond. Zo hebben we de opening van Ton Wesseling, David Darmanin (Hotjar) Power of Persuasion van Dirk Franssens (BetterChange), usability van Guido Jansen (UserLegion), het interview met Maurits Kaptein (ondernemer en docent Radboud University) en de afsluiting van Pete Koomen (Optimizely) bezocht.

Hoewel je het niet zou verwachten (met een grote knipoog) was een rode draad door de hele dag wel weer de 6 principes van onze grote vriend Robert Cialdini. Toch wisten een aantal van de bovenstaande sprekers mij te inspireren om ook eens anders te denken en verder te gaan dan alleen die principes. Voor diegene die niet weten wat de principes van Cialdini zijn: sociale bewijskracht, autoriteit, schaarste, commitment, sympathie, wederkerigheid.

Vijf conversie-optimalisatie tips na Emerce Conversion 2015

Wat ik vooral “leuk” vind om te zien tijdens zo’n dag is dat de sprekers elkaar ook vaak tegenspreken. Dat geeft aan dat het geen exacte wetenschap is en je eigen interpretatie een grote rol speelt. Hieronder de 5 tips die ik je kan geven:

1. Gebruik de tools die je gratis gekregen hebt (David Darmanin).

Als het goed is, dan ben je geboren met een neus, je ogen, je oren en een “goed” stel hersenen. Dit zijn de belangrijkste tools die je kunt gebruiken wanneer je de conversie van je website wil verhogen. Luister naar je doelgroep en stel ze vragen. Kijk naar wat ze doen op de website en analyseer dat.

2. Krab jezelf achter de oren als je a/b test onder een succes-rate van 25% zakt (Ton Wesseling).

Ton gaf tijdens zijn sessie aan dat je met je a/b-testen onder een succes-rate van 25% zakt (minder dan 1 op de 4 testen leveren een significante winnaar op) – je jezelf achter de oren moet gaan krabben. Met een significatie van 90% heb je immers al 10% false positives in je resultaten. Bijna de helft van je winnaars is dan dus nep.

3. Usability kun je al toepassen met 5 gebruikers (Guido Jansen).

Wanneer je online gaat a/b testen, dan doe je dat vaak met een grote groep gebruikers. Hoewel dit vaak de juiste inzichten geeft kun je met slechts 5 personen offline al tot zeer interessante ontdekkingen komen. Vraag vijf mensen in je omgeving om een aantal taken uit te voeren op je website en kijk met ze mee. Daar steek je enorm veel van op.

4. Test met passende USP’s en voorkom technische specificaties (Dirk Franssens). 

Op elke productdetailpagina zien we tegenwoordig (gelukkig) de groene vinkjes terugkomen met een aantal zogeheten USP’s. Dat is goed, maar test je deze USP’s wel? Uit een aantal verschillende onderzoeken is naar voren gekomen dat het zinvol is om met emotionele USP’s te werken die bij het product horen. Dus niet “3000 mAh sterke batterij”, maar “gaat de hele dag mee zonder op te laden”.

5. Werk met overtuigingskracht van de doelgroep (Dirk Franssens).

Hoe zou je doelgroep een bekende overtuigen van het feit dat ze het product nodig hebben? Welke argumenten zou hij of zij gebruiken om voor zichzelf de koop te kunnen verantwoorden? Dit is een andere kijk op identificeren!

Al met al een erg geslaagde dag waar nu niet alleen wij iets aan hebben, maar jullie ook. Mocht je nog vragen hebben of kan ik je ergens bij helpen, dan hoor ik dat uiteraard graag! Ons telefoonnummer staat boven in beeld of stuur een mailtje naar w.plugers@scherponline.nl.