Geschreven door Wesley

Nieuwsbrieven worden al jaren verzonden, ook voor het e-mailtijdperk, om klanten en geïnteresseerden op de hoogte te houden van wat er allemaal in jouw branche en bedrijf gebeurt. Betekent dit dat e-mail nieuwsbrieven inmiddels een verouderd concept zijn? Zeker niet! E-mail nieuwsbrieven zijn nog steeds heel relevant om te gebruiken in je online marketing strategie. In deze blog leg ik uit waarom dat zo is, wat je nodig hebt voor je kunt starten met je eerste campagne, en hoe het proces daarna verloopt. Uiteindelijk zal ik eindigen met wat uitgebreide mogelijkheden die je kunt toepassen om jouw nieuwsbrieven naar een hoger niveau te tillen.

Waarom e-mail nieuwsbrieven?

Allereerst is het zo dat er vier keer zoveel e-mailadressen bestaan dan dat er accounts zijn op Facebook en Twitter bij elkaar opgeteld. 95% van alle online consumenten gebruikt e-mail en 91% checkt minimaal dagelijks zijn inbox. Daarbij heeft een e-mail een hogere zichtbaarheid, doordat de e-mail in de inbox van de ontvanger blijft staan totdat deze actief verplaatst of verwijderd wordt. Ook is er geen algoritme zoals bij Google of Facebook dat bepaalt of de ontvanger de mail wel of niet te zien krijgt.

Het is dus een medium met een groot bereik om te gebruiken in je online marketing strategie. Daarbij kun je ook hele gerichte content tonen aan je ontvangers door middel van segmentatie en merge tags. Hierdoor sluit de nieuwsbrief volledig aan bij de wensen en interesses van je ontvanger.

Stappen voor je eerste e-mailnieuwsbrief

Wanneer je besluit een nieuwsbrief te gaan versturen zijn er een aantal stappen die je moet doorlopen voordat je kunt beginnen je eerste mailing op te stellen. De volgende stappen zijn belangrijk om af te vinken voordat je je eerste nieuwsbrief verstuurt:

  1. Doel stellen (met KPI’s)

Eerst ga je bedenken wat je wilt bereiken met je e-mail nieuwsbrieven. Is het je bedoeling om nieuwe leads te laten converteren op je website? Of stuur je enkel een nieuwsbrief om je huidige klanten te informeren over een belangrijke verandering in het bedrijf? Of wil je misschien je bestaande klanten nurturen door ze met regelmaat te laten zien dat je nog actief met nieuws uit jouw branche bezig bent. Aan de hand van je doel ga je ook je KPI’s kiezen. Zo zijn bij nurturing reacties belangrijk, waar voor het converteren de omzet belangrijk is.

  1. Mailing list

Vervolgens, wanneer je een doel hebt vastgesteld, ga je bedenken hoe je aan je mailadressen komt. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door websitebezoekers zich in te laten schrijven voor jouw nieuwsbrief door middel van een formulier. Dit kan je op je eigen website doen met WordPress of bijvoorbeeld HubSpot, of je kan een landingspagina van MailChimp inrichten om die te gebruiken. Wat je ook doet, zorg dat je ontvangers actief toestemming geven om hen te mailen. Gebruik ook een dubbele opt-in, waarbij ontvangers na hun inschrijving nogmaals hun e-mailadres moeten bevestigen. Zo kun je ook aan de aankomende AVG (privacywet) voldoen.

  1. Mailprogramma

Voor velen is vooral MailChimp bekend, en dit is natuurlijk een prima e-mailprogramma met een gratis dienst, maar wanneer je een grotere database wilt gaan mailen kan het lonen om ook eens verder te kijken. Zo kun je met programma’s als Copernica of Mandrill e-mails verzenden aan de hand van gedrag dat iemand vertoont. De grootste speler op de internationale markt is SendGrid, met klanten als Pinterest en Spotify. Elk e-mailprogramma biedt zo zijn voordelen en afhankelijk van wat je eraan uit wilt geven kun je dus kijken welk programma het beste bij jouw wensen past.

  1. Design

Vervolgens, als je weet welk e-mailprogramma je gaat gebruiken, ga je je design binnen de limieten van dat programma ontwerpen. Het belangrijkste is dat jouw e-mail uitstraalt dat ie van jou afkomstig is en niet van een concurrent. Dit doe je door je huisstijl terug te laten komen in je design. Denk hierbij aan hetzelfde lettertype als op je website, kleurgebruik in kleuren van je logo en andere herkenbare elementen. Zo is bij ons dezelfde kleur rood als van het logo gebruikt voor de buttons en titels in de nieuwsbrief. Ook is het kantoorgebouw terug te zien, is de tekst geschreven in ons vaste font en gebruiken we dezelfde datumweergave als op onze website bij de blogs.

  1. Templates

Ook wat templates betreft is het slim om erover na te denken wat je nodig hebt. Zo hebben wij twee standaard templates en we hebben een template voor korte mails. Voor de standaard templates heeft de ene net een extra informatie vak, dus die kunnen we gebruiken als er bijvoorbeeld belangrijk nieuws is, of als we een vacature in de nieuwsbrief willen zetten. De korte template is specifiek voor als we een memo achtige mail willen versturen met belangrijke informatie. Als je hier van tevoren al over nadenkt kan de developer in één keer alle templates maken, wat betekent dat je hem later nauwelijks meer hoeft te storen. Daarbij maakt dat het proces straks ook soepeler.

  1. UTM Codes

Het is ook slim om van tevoren een idee te hebben van hoe je de e-mail nieuwsbrieven wilt tracken binnen analytics. Wat is voor jou belangrijk om te kunnen volgen? Het medium is e-mail en de source noemen wij simpelweg nieuwsbrief. De campagne naam is bij ons altijd de maand, en qua content wil ik graag kunnen zien op welke link het vaakst geklikt is, dus benoem ik  het type link (Afbeelding, Titel, etc.). Zo kan ik daarna een evaluatie maken van waar het meeste op geklikt is.

Wanneer je deze 6 stappen hebt doorlopen, heb je in principe de basis gelegd voor jouw nieuwsbrief.

De nieuwsbrief zelf

Nu moet je alleen die eerste nieuwsbrief (en alle volgende nieuwsbrieven) nog gaan maken. Ook dat kan je in stappen doen, namelijk:

  1. Planning: Zorg dat je vanaf de datum dat je je nieuwsbrief wilt versturen terug gaat tellen hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt en plan alles op die manier in. Alle stappen hierna hebben tijd nodig, dus het is verstandig ze allemaal mee te nemen in je planning.
  2. Template kiezen: Kies het meest geschikte template voor je eerstvolgende campagne.
  3. Content schrijven en verzamelen: Ik vraag altijd twee weken voor de nieuwsbrief verzonden wordt om content ideeën van mijn collega’s. Vervolgens is er nog voldoende tijd om die ideeën om te zetten in nieuwsberichten of andere content voordat de mail verzonden wordt.
  4. Afbeeldingen maken: Maak benodigde afbeeldingen in Photoshop of een ander bewerkingsprogramma.
  5. Links toevoegen: Met behulp van de URL builder kun je gemakkelijk UTM codes toevoegen aan je URLs, en ze meteen ook inkorten. Zorg dat alle linkjes in je mails goed staan.
  6. Onderwerpregel: Boeken worden nog steeds op hun kaft beoordeeld, en een mail dus op het onderwerp. Een goed onderwerp kan een groot verschil maken in het aantal opens. Houd het kort (minder dan 50 tekens) zodat hij niet afgekapt wordt, ook niet op mobiel. Gebruik geen rare leestekens of enkel hoofdletters, want dan word je er als SPAM tussenuit gefilterd.
  7. Afzender: Ook deze is belangrijk. Zorg dat de afzender herkenbaar is voor de ontvanger. Je mag geen no-reply mailadres meer gebruiken, maar moet altijd een werkend e-mailadres hebben als je nieuwsbrieven verstuurd.
  8. Afmeldmogelijkheid: In MailChimp kon je hem al niet meer verwijderen, maar met de AVG is het straks heel belangrijk dat het net zo gemakkelijk is om je af te melden als aan te melden voor je nieuwsbrief. Zorg dus dat je duidelijk laat zien hoe mensen zich af kunnen melden.
  9. Checken: Ik laat altijd iemand anders mijn nieuwsbrieven checken voordat ik ze verstuur. Die haalt er dan hopelijk spelfouten of rare zinsconstructies uit, voordat ik ga testen of technisch alles werkt.
  10. Testen: Als je tekstueel alles op orde hebt is het tijd voor een laatste test waarbij je jezelf een testmail stuurt om te kijken hoe die eruit ziet in je inbox. Test dit vooral niet alleen op je eigen laptop, maar bijvoorbeeld ook op een tablet, mobiele telefoon, macbook, Windows laptop, etc. Het kan namelijk ook nog per apparaat verschillen hoe de nieuwsbrief eruit ziet.
  11. Versturen!
  12. Rapportage

Elke keer nadat je je nieuwsbrief hebt verstuurd is het ook belangrijk om te kijken wat het effect is en wat het je oplevert. Zorg dus dat je ook rapporteert en je belangrijke KPI’s blijft meten en analyseren.

Uitgebreide mogelijkheden

Zoals eerder gezegd zijn er ook nog uitgebreidere mogelijkheden zoals het personaliseren van je e-mail nieuwsbrieven. Zo kun je merge tags gebruiken die ervoor zorgen dat een ontvanger ziet dat je zijn voornaam gebruikt. Of je kunt je adressenlijst segmenteren op basis van demografie, locatie, of interesses. Zo zorg je ervoor dat jouw lezer alleen content ontvangt die voor hem relevant is.

A/B testen is ook een uitgebreidere mogelijkheid. Binnen een programma als MailChimp kun je A/B testen uitvoeren voor het onderwerp, de afzender, de content, het verzendtijdstip of een combinatie van tot drie van deze variabelen. Wel geven zij aan dat je minimaal 5000 e-mailadressen per versie nodig hebt, dus dan zou je voor drie variabelen met ieder twee mogelijkheden al gauw 30.000 ontvanger moeten hebben. Uiteraard kun je ook met minder testen, maar of de uitslag dan even representatief is blijft natuurlijk de vraag.

Ten slotte kun je natuurlijk ook experimenteren met typen e-mail. Je kunt een simpele nieuwsbrief versturen, maar denk ook eens aan een update met een video erin, of een productupdate. Je kunt eindeloos variëren met dit medium.

Belangrijk: AVG

Met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)  die per 25 mei in gaat, komen ook extra verantwoordelijkheden voor bedrijven die persoonsgegevens verwerken. Aangezien e-mailadressen hier ook onder vallen moet je zorgen dat je toestemming hebt van de eigenaren om hun gegevens te gebruiken voor nieuwsbrieven. Ook moet je in je privacystatement opnemen wat je precies met hun gegevens gaat doen.

Mocht je hier hulp bij nodig hebben, neem dan contact met ons op.