Geschreven door Ber

Google heeft aangekondigd dat dynamische remarketing beschikbaar zal worden voor alle branches. Het uitrollen van dit project is gestart en neemt een aantal weken in beslag. Deze manier van online adverteren was eerder alleen beschikbaar voor retailers. De retail branche heeft gezien dat door deze manier van online adverteren de resultaten en winst enorm gestegen zijn.

Dynamische remarketing in het kort

Waarschijnlijk zal dynamische remarketing niet voor iedereen een bekende term zijn. Remarketing is het terug laten komen van informatie over een bepaalde website, op andere websites, nadat iemand een bezoek heeft gebracht aan deze website.
Voorbeeld:
Karin is aan het browsen en brengt een bezoek aan de website www.GSMpedia.nl. Na een aantal pagina’s op deze website bekeken te hebben, gaat ze verder met browsen. Tijdens het browsen komt ze op een andere website een advertentie tegen met informatie over GSMpedia.nl. In deze advertentie wordt promotie gemaakt voor een willekeurig product of dienst van deze website.
Bij dynamische remarketing gaat Google nog een stap verder. In plaats van willekeurige informatie te tonen in een advertentie, wordt er specifiek geadverteerd voor een bepaalde dienst of product.
Voorbeeld:
Karin bezoekt de website www.GSMpedia.nl. Ze zoekt binnen deze website naar informatie over de nieuwe iPhone 6. Karin browsed weer verder en komt op een volgende website een advertentie tegen over GSMpedia.nl. In plaats van een advertentie met willekeurige informatie over een product of dienst, wordt er specifiek geadverteerd over de nieuwe iPhone 6.

Uw advertentie wordt nog persoonlijker

Met dynamische remarketing stelt Google u in staat nog doelgerichter te adverteren online. Stelt u zich eens voor dat een bezoeker tijdens het bezoek aan uw website erg geïnteresseerd is in een product of dienst die u aanbiedt. Door verschillende factoren besluit deze bezoeker alleen niet over te gaan tot een aankoop. Geen lead of verkoop en wellicht vergeet de bezoeker terug te komen.

Door dynamische remarketing is het mogelijk deze potentiële nieuwe klant terug te laten keren naar uw website en door te laten gaan met zijn of haar actie. De conversie van uw website zal enorm omhoog gaan, zo blijkt al uit cijfers van bedrijven die gebruik maken van deze manier van online adverteren.

Nog een aantal redenen meer om dynamische remarketing te gebruiken

  • Eenvoudige, maar krachtige feeds: u kunt uw hele aanbod van producten of diensten middels bijvoorbeeld een Excel bestand in AdWords toevoegen. De AdWords zoekmachine zal voor u de best mogelijke combinatie van producten of diensten creëren aan de hand van het zoekgedrag van de bezoeker. De geplaatste advertentie zal precies aansluiten op de wensen van uw klant.
  • Aangepaste vormgeving: AdWords gaat zover dat zelfs voor de vormgeving van de dynamische advertentie een voorspelling wordt gedaan zodat ook dit het beste aansluit bij de bezoeker, de plaatsing en de website waar de advertentie wordt geplaatst.
  • Real-time bod optimalisatie: AdWords berekent het beste bod voor elke vertoning door een verbeterde CPC (kosten per klik) en gebruik te maken van de Conversion Optimizer (een tool die voorspelt welke klikken het waardevolst zijn en biedingen aanpast om zoveel mogelijk winstgevende klikken te krijgen).

Bouwen voor mobiele advertenties

Google adviseert adverteerders om tijdens het bouwen van advertenties rekening te houden met mobiele gebruikers. Om zoveel mogelijk conversie te genereren is het van belang dat advertenties op elk scherm leesbaar zijn. Google stelt dat “een verhoging van 15% aan conversie volume mogelijk is voor dezelfde prijs” (bron: adwords.blogspot.nl) wanneer tijdens remarketing campagnes rekening wordt gehouden met mobiele targeting. Dynamische remarketing templates zijn al geoptimaliseerd voor mobiel zodat advertenties op alle schermen naadloos weergegeven worden.

Meer weten over de inzet van Google Adwords en Dynamische Remarketing? Neem contact met ons op en wij helpen u graag verder!