Menu
Terug
SEO

Dit zijn de vijf local SEO trends voor 2021

Als marketeer weet je als geen ander dat lokale zoekmachine optimalisatie steeds belangrijker wordt. Kort door de bocht doet de voorpagina van jouw website er niet meer toe. Mensen gaan in Google op zoek naar jouw branche of organisatie en nemen vanuit daar contact met jou op. In 2021 is de verwachting dat consumenten nóg mobieler worden en meer op zoek gaan naar lokale bedrijven. Ontdek daarom de 5 tips om de concurrentie altijd een stap voor te blijven.

Naomi Zantman
Naomi Zantman 18 december 2020
Too long to read
  • Het belang van een mobile first indexing wordt in 2021 steeds groter. 
  • Local SEO is het optimaliseren van jouw website op lokaal georiënteerde zoekwoorden.
  • Door jouw website te optimaliseren voor local SEO, verbeter je jouw online zichtbaarheid binnen deze lokale zoekresultaten.
    • 50 procent van de mensen die een lokale zoekopdracht op hun telefoon doen, gaan binnen één dag naar een fysieke winkel.
    • 50 procent van de zoekers op hun mobiele telefoon die lokaal zoeken, zoekt onder andere naar een lokaal zakelijk adres.
    • 1 op de 3 zoekopdrachten op een smartphone werd uitgevoerd vlak voor aankomst in een winkel.
  • Deze vijf SEO-tips moet je doorvoeren in je local strategie in 2021 om de relevantie, nabijheid en bekendheid te vergroten en jouw plek aan de top van de SERP’s veilig te stellen.
    • Maak een Google mijn Bedrijf account aan
    • Werk aan een jouw lokale citation netwerk
    • Stimuleer beoordelen van klanten
    • Mobile first!
    • Gebruik structured data

First thing first: wat is lokale SEO?

Local SEO heeft als doel om met jouw website op de eerste pagina van de belangrijkste zoekmachines te komen voor relevante zoekopdrachten in combinatie met een specifiek gebied, stad of land. De zoekmachines houden rekening met de geografische locatie van gebruikers. Dit doen ze om zoveel mogelijk nuttige zoekresultaten te laten zien.

Lokaal zoeken omvat o.a zoektermen zoals: advocaten bij mij in de buurt, artsen bij mij in de buurt, advocaten in [plaatsnaam], dokters in [naam stad].

Zoek je naar ‘Loodgieter in Eindhoven’, dan biedt Google de meest bruikbare resultaten met de focus op jouw aangegeven locatie:

Het belang van Local SEO

Door de inzet van Local SEO worden de klanten in jouw regio begroet met jouw zoekresultaten bovenaan.  Door bovenaan in de zoekresultaten te komen, kunnen meer mensen jouw lokale bedrijf vinden en uiteindelijk bezoeken en kopen. Zoekmachines gebruiken locatiegebaseerde gegevens (IP-adressen en geolocatie) om resultaten te leveren die het belangrijkst zijn voor de eindgebruikers. Door jouw website te optimaliseren voor local SEO, verbeter je jouw online zichtbaarheid binnen deze lokale zoekresultaten.

Nog niet helemaal overtuigd van het belang van local SEO? Een paar statistieken die aantonen hoe belangrijk lokale zoekopdrachten voor bedrijven zijn:

  • 50% van de mensen die een lokale zoekopdracht op hun telefoon doen, gaan ook daadwerkelijk binnen één dag naar een fysieke winkel.
  • 35% die op een computer of tablet zocht, doet bovendien hetzelfde.
  • 20% van de lokale mobiele zoekopdrachten leidt vervolgens binnen één dag tot een verkoop.
  • 50% van de zoekers op hun mobiele telefoon, zoekt onder andere ook naar een lokaal zakelijk adres.
  • 78% van de lokale zoekopdrachten op een mobiel leidt tot aankopen die offline worden gedaan.
  • Ten slotte worden 1 op de 3 zoekopdrachten op een smartphone uitgevoerd vlak voor aankomst in een winkel.

5 SEO voor tips voor local SEO in 2021

Ik geef je vandaag vijf SEO-tips om te gebruiken in jouw local strategie in 2021. Dit doe je om de relevantie, nabijheid en bekendheid te vergroten en jouw plek aan de top van de SERP veilig te stellen.

1. Maak een Google mijn Bedrijf account aan

Om direct een open deur in te trappen: maak een Google Mijn Bedrijf profiel aan. Dit is namelijk de meest effectieve manier om hoger te scoren in Google Maps. Maar ook om zichtbaarheid te verkrijgen in de lokale zoekresultaten van Google. Google gebruikt de informatie uit Google Mijn Bedrijf bijvoorbeeld voor je vermelding in Google Maps en in de Local Pack. Benut deze kans dus!

2. Werk aan een jouw lokale citation netwerk

Er zijn talloze bedrijfsvermeldingen waar je gebruik van moet maken. Google speurt het hele internet af en gaat op zoek naar allerlei plaatsen op het web om meer te weten te komen over jouw bedrijf. Eén van deze plaatsen is op andere websites. Is deze informatie accuraat en consistent op het internet? Dan is de kans groot dat Google jouw bedrijf als betrouwbaar ziet en meer als autoriteit beschouwt. Zorg daarom voor minimaal 15 citations.

3. Stimuleer beoordelen van klanten

Gebuikersreviews wegen voor maar liefst bij 70% van de consumenten mee tijdens hun keuzeproces als ze producten of diensten aanschaffen. Positieve beoordelingen zijn daarom extreem belangrijk voor lokale zoekresultaten. Laat bijvoorbeeld je salesteam eens rondvragen naar de interesse om een review te schrijven bij tevreden klanten en verwerk deze in je citations online.

4. Mobile first!

Uiteraard is Mobile-first indexering here to stay. Begin 2018 kwam Google met de update dat zij naar de mobiele versie kijken als het op ranking aankomt. Dit vergeten veel mensen en dat is zonde. Als bedrijf moet je rekening houden dat een uitgeklede versie van je desktopwebsite niet werkt als een mobiele versie. Het hebben van een mobielvriendelijke website wordt in 2021 een noodzaak voor bedrijven. Dus onderschat dit niet.

5. Maak gebruik van structured data

Als laatste moet je Google helpen om jouw website te begrijpen. Dit doe je door structured data in te zetten. De laatste tijd volgen de updates van structured data elkaar in hoog tempo op. Zo is het mogelijk om fysieke locaties te markeren met deze data. Dit versterkt signalen aan Google over de locatie en het werkgebied van deze locatie. Het markeren van locaties bevordert prestaties in de lokale zoekresultaten en voor lokaal gerelateerde zoekopdrachten. En hier wordt Google blij van. Happy Google = Happy us!

Aan de slag met Local SEO

Samengevat is lokale SEO een reddingslijn voor bedrijven die vooral in beperkte geografische regio’s opereren. Dit zijn veelal bedrijven die afhankelijk zijn van de locals voor hun verkoop. Wil jij dat locals jouw bedrijf online vinden? Dan moet je lokale SEO begrijpen. Om die reden zal je in 2021 hard aan de slag moeten om in de lokale zoekresultaten te komen. Benieuwd hoe ook wij dit doen? Check hieronder dan onze local SEO gids.

Download gratis de lokale SEO gids voor 2021!

Lees meer over dit onderwerp