Geschreven door Wesley

Tijdens ons bezoek aan de Google Partner Summit in New York op 28 september van dit jaar maakte ik kennis met de Google Home. Dit was voor mij de eerste keer dat ik echt overtuigd werd van het feit dat voice search niet meer weg te denken zal zijn uit onze toekomst. Natuurlijk praat ook ik sinds de eerste smartphones voorzien zijn van voice search (2011) zo af en toe tegen mijn iPhone, maar meer beroepsmatig. Om het eens uit te proberen. Nu ben ik verkocht en wil ik jullie graag bijpraten over hoe we ons op SEO vlak vast moeten wapenen tegen dit zoekgeweld.

Een aantal feiten over voice search

Taal speelt in mijn ogen een grote rol bij de adoptie van voice search. Daarom heb ik in New York ook de vraag gesteld hoe snel Google verwacht dat het bijvoorbeeld in Nederland mogelijk is om Nederlands te zoeken. Een exact antwoord konden ze niet geven, maar er wordt heel hard aan gewerkt en we moeten er niet van opkijken als dat in het eerste half jaar van 2018 al het geval is. Om een goed beeld te krijgen van de huidige situatie heb ik een aantal feiten opgezocht over het spraakgestuurd zoekgedrag:

  • 1 op de 5 zoekacties in de Verenigde Staten wordt via spraak uitgevoerd
  • 60% van alle zoekacties wordt via een smartphone uitgevoerd
  • 92% van de voice searches is accuraat
  • Mobiele zoekopdrachten met het woord “beste” zijn in de afgelopen twee jaar met 80% gestegen
  • In 2020 zal 50% van alle zoekopdrachten wereldwijd spraakgestuurd zijn (Internet Trends Report)

Wat maakt voice search anders en wat moet je doen?

Om ons goed voor te bereiden op de stormvloed die er dus aan zit te komen, moeten we weten wat er anders is of waar we op moeten letten. Hoewel SEO in de basis hetzelfde blijft, is er een aantal zaken dat specifiek voor voice search geldt:

Mobiele voice searches

De meeste spraakgestuurde zoekacties worden op een mobiel uitgevoerd. Inmiddels weten we dat dit wereldwijd voor alle zoekacties geldt, maar het verschil bij voice searches is op dit moment nog groter. Het is dus van groot belang dat je website volledig “mobiel vriendelijk” is. Niet alleen de gebruiksvriendelijkheid, maar vooral ook de snelheid van je website kan hierbij een grote rol spelen.

Maak gebruik van Structured data markup

Mijn collega Mariska heeft een aantal weken geleden een blog gewijd aan het verbeteren van je organische vindbaarheid met Structured data. Door Structured data toe te passen, maak je de content op je website onder andere specifieker en makkelijker te doorzoeken voor zoekmachines. Je resultaten in de zoekmachine zullen daarmee ook verbeteren opvallender worden.

We weten dat mensen op hun smartphone ander zoekgedrag vertonen dan op hun laptop, desktop of tablet. Met voice searches gaat dit nog een stap verder: niet alleen hebben de zoekacties in veel gevallen een lokaal karakter, maar ze zijn ook een stuk uitgebreider dan “reguliere” zoekacties. Mensen gaan veel meer in gesprek met hun smartphone en zullen dus echte vragen stellen. Hieronder een aantal voorbeelden van onze klanten.

 

Hoe laat je content aansluiten op voice searches?

  • Maak gebruik van veelgestelde vragen. Ga eens een dagje op de klantenservice zitten en je hebt een enorme bron aan informatie die je kan helpen om de content op je website aan te vullen.
  • Gebruik superlatieven en lokale informatie. We weten dat mensen naar het “beste restaurant” in de buurt zoeken, maar ook naar “de beste loodgieter” en de “snelste levering”. Maak hier gebruik van.
  • Google voice search is semantisch. Dat houdt in dat ze informatie uit eerdere “vragen” meenemen naar nieuwe vragen. Een voorbeeld, je zoekt in Google op “hoe oud is Johnny Depp?”, vervolgens vraag je “Hoe oud is zijn dochter”. Google legt het verband tussen die twee en geeft het juiste antwoord. Het is dus van belang dat je uitgebreide content schrijft en deze op elkaar aan laat sluiten.

Speelt Google Mijn bedrijf een rol bij voice search?

Hoewel dit een inkoppertje lijkt, zien we nog maar al te vaak dat bedrijven hun Google Mijn Bedrijf niet geclaimd of niet volledig ingevuld hebben. Dat is zonde, want het is een gratis mogelijkheid om beter gevonden te worden in de zoekmachine. Niet alleen je resultaat zelf wordt beter getoond, je scoort ook hoger. Door het veelal lokale karakter van voice searches is het dus ook van belang dat je dit goed inricht.

Wil je dat een van onze specialisten eens meedenkt over de invulling van jouw website en checkt of je wel klaar bent voor de toekomst van voice search? Laat het ons weten!