Geschreven door Wesley

Januari is de maand van de lijstjes en de tips. Wat kunnen we allemaal verwachten in het jaar dat voor ons ligt en hoe moeten we daar op inspringen? Om goed te begrijpen in welke richting de zoekmachine zich de komende jaren zal bewegen, is het van belang dat je eerst eens goed naar de basiselementen kijkt en je afvraagt of dat allemaal wel op orde is. In dit blog lees je hoe SEO de afgelopen jaren geëvolueerd is en wat je in 2018 kunt verwachten.

Van statische robot naar hyper intelligente vriend

Toen ik in 2004 voor het eerst het speelveld van SEO betrad, zag de wereld er nog heel anders uit. Een website en wat relevante content leverde al snel goede posities in de zoekresultaten op. Hier en daar een (ir)relevant linkje hielp al snel om van plek acht naar plek één te stijgen. In de jaren daarna kwam Google regelmatig met updates, waarbij we heel wat dieren voorbij hebben zien komen. Zo kennen we onder andere de Google Panda, Pigeon en de Pinguin. Mocht je geïnteresseerd zijn in de exacte ontwikkelingen, Moz heeft een uitgebreide pagina waarop een logboek bijgehouden wordt van alle updates die Google de afgelopen jaren heeft doorgevoerd.

Het plaatje hieronder geeft precies weer hoe Google zich de afgelopen jaren ontwikkeld heeft. Vooral de laatste echte ontwikkeling (RankBrain) heeft veel invloed op onze dagelijkse werkzaamheden.

In de basis blijft de gedachte van Google onveranderd. De machine wil gebruikers de best passende resultaten geven voor hun zoekacties. Waar dit in het verleden vooral door statische elementen als content, techniek en autoriteit bepaald werd, gaat het nu een heel stuk verder. In 2015 heeft Google als onderdeel van Hummingbird (de naam voor Google’s algoritme) ‘RankBrain’ op ons losgelaten. RankBrain staat voor Google’s machine-learning artificial intelligence systeem.

Wat maakt RankBrain nou anders?

RankBrain maakt dus deel uit van het algoritme van Google en zorgt ervoor dat “hij” van zichzelf leert en daardoor steeds slimmer wordt. Daarbij kijkt het systeem naar duizenden factoren om te bepalen welke resultaten bij de zoekacties getoond moeten worden. In 2010 waren dit er nog “slechts” 200 (zie afbeelding hieronder). Deze factoren kunnen per zoekacties ook weer verschillen. Een voorbeeld: ik zoek in Eindhoven naar “het beste Thaise restaurant”, dan krijg ik andere resultaten te zien dan Piet, die in Amsterdam exact diezelfde zoekactie uitvoert. In dit geval gebruikt Google onder andere de locatie om te bepalen wat voor mij relevant is. Maar andere factoren die een rol kunnen spelen, zijn bijvoorbeeld het tijdstip waarop de zoekactie wordt uitgevoerd, het apparaat dat ik gebruik, de geschiedenis die ik mogelijk al heb met verschillende Thaise restaurants, reviews die mijn vrienden achtergelaten hebben etc etc. Dan heb ik het dus helemaal nog niet gehad over de websites van de Thaise restaurants..

 

Wat moet je in 2018 zeker op orde hebben?

Hoewel ik in 2016 gestopt ben met voetballen hou ik nog altijd van inkoppertjes. Dus laat ik beginnen met een aantal eenvoudige tips:

  • Zorg dat je website volledig geschikt is voor alle apparaten en dat hij snel is! Niet gewoon snel, maar echt Max Verstappen snel. Google ziet in 2018 je mobiele website (of variant) als de belangrijkste variant. Check bijvoorbeeld even met de Google Page Speed tool hoe het ervoor staat of gebruik GT Metrix.
  • Speel in op de veranderende vraag. Door de toename van voice search zien we het zoekgedrag veranderen. Gebruikers zoeken bijvoorbeeld veel op “het beste..”. Als je daar nu al rekening mee houdt, dan loop je straks niet achter de feiten aan.
  • Bied je bezoekers content aan die ervoor zorgt dat ze op je website blijven. Vraag jezelf af wat de meerwaarde van je pagina is. Waarom zou een bezoeker nou jouw content moeten lezen en bij jou een dienst af moeten nemen of een product moet kopen?
  • Let op kleine dingen en check regelmatig of je aan de voorwaarden voldoet:
    • Staat er een H1 header op mijn pagina?
    • Heb ik de Titel wel goed ingevuld?
    • Maak ik geen overmatig gebruik van hoofdletters?
    • Kan Google mijn content wel vinden?
  • Autoriteit blijft een belangrijke rol spelen. Zorg er dus voor dat je slim omgaat met de kansen die er liggen. Heb je bijvoorbeeld al eens nagedacht om je leveranciers te vragen een linkje naar je website te plaatsen?
  • Neem contact met Scherp Online op! We kunnen een uitgebreide analyse voor je maken met SEMrush.

SEMrush voor een uitgebreide analyse

In 2017 zijn we overgestapt op de software SEMrush. Deze uitgebreide en geavanceerde software geeft ons de mogelijkheid om een volledig rapport te maken van je website. Zo krijgen we snel inzicht in de “gezondheid” van je website en waar er kansen liggen.

Wil je nou ook graag een complete analyse? Laat het me weten, want we voeren hem graag voor je uit!