Geschreven door Mariska

Om hoger te scoren in Google is SEO noodzakelijk. Een belangrijk onderdeel van SEO is linkbuilding. Google beoordeelt een website namelijk voor een groot gedeelte aan de hand van opgebouwde autoriteit die hij herkent aan waardevolle inkomende links.

Backlinks moet je verdienen

Een aantal jaren terug gebruikten veel mensen linkbuilding als een snelle en makkelijke oplossing om hoger te scoren in Google, maar helaas werkt dat anno 2015 niet meer zo. Het algoritme van Google verandert voortdurend en is tot op de dag van vandaag geheim. Wat we wel weten is dat Google steeds beter in staat is om goede websites te onderscheiden van bijvoorbeeld websites die enkel gebruikt worden om links te plaatsen. Dat houdt in dat online marketing specialisten hun strategieën altijd in de gaten moeten houden. Het is niet meer genoeg om alleen maar startpaginalinks aan te vragen, sterker nog; Google zal je misschien zelfs laten zakken in de zoekresultaten als er geen sprake is van een natuurlijk linkprofiel. Links moet je verdienen, vindt Google. Je moet je dus onderscheiden van de rest om dit voor elkaar te krijgen. Ben je creatief ingesteld, dan heb je zeker een streepje voor, want dat vergroot de kans dat mensen je leuk vinden en zelfs een backlink willen plaatsen. Het ‘verdienen’ van een link moet een uitgangspunt zijn bij linkbuilding met hier en daar een kleine uitzondering.

1. Ontwikkelen handige tools voor je branche

‘Keep your friends close and your enemies closer’, oftewel: wees lief voor je concurrenten en probeer ze te helpen. Elke industrie of branche kan wel een specialistische tool gebruiken om bepaald werk makkelijker te maken. Bied deze tool gratis aan op internet als het budget het toelaat. Het klinkt misschien gek, maar er zijn genoeg organisaties die hier heel veel aan hebben gehad. Als de tool interessant genoeg is zal het als een lopend vuurtje rondgaan en zal je binnen de kortste keren vele backlinks hebben van ondernemers uit je eigen branche. Een tool ontwikkelen kost geld, maar houd in je achterhoofd dat linkbuilden ook geld kost!

2. Bedenk iets leuks

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Je hoeft alleen maar iets leuks en unieks te bedenken en mensen zullen vanzelf naar je gaan linken. Het hoeft heus niet altijd bruikbaar te zijn, zoals een tool of een handleiding. Een leuk voorbeeld hiervan is Blue Fountain Media. Zij verkregen vijftig links naar hun pagina, omdat ze op hun 404 pagina een speelbare versie van Pac-Man hadden geïmplementeerd. Bezoekers die per ongeluk op deze pagina landden waren zo blij verrast dat er tientallen websites naar de pagina gingen linken. Zo simpel kan het zijn.

3. Sponsoring

Heb je een kleine onderneming in een bepaalde regio, dan is sponsoring een slimme manier om heel snel boven je concurrentie uit te stijgen in Google. Je kunt namelijk heel eenvoudig linkbuilden door deze methode te gebruiken. Ga eens op zoek naar evenementen die plaats gaan vinden in de regio, zoals sportwedstrijden of conferenties. Je kunt hiervoor ook je backlinkanalyse maken van je concurrentie om te zien welke websites er naar hen linken. Kijk hier vervolgens goed naar en pik die evenementen eruit die interessant kunnen zijn. Bedenk welk budget je hier tegenover wil stellen en neem dan contact op. Vergeet natuurlijk niet te vragen of er een link op de website wordt geplaatst.

4. Dode links

Dagelijks gaan er onnoemelijk veel nieuwe websites de lucht in, maar gaan er ook een heleboel weer uit de lucht. Dit is een kans voor ondernemers om op een lucratieve manier te linkbuilden. Ga op zoek naar websites die ‘hun deuren sluiten’ en maak een backlinkanalyse, zodat je erachter kunt komen welke websites er naar deze website linken. Scheid nu het kaf van het koren en neem contact op met de beheerders van de websites met een hoge autoriteit die nu dus een dode link op hun pagina hebben staan. Je kunt hen nu vragen om de dode link te vervangen door jouw link, zodat hun informatie weer up-to-date is voor hun bezoekers.

5. Zet je auteursrechten in voor linkbuilding

Hoewel het strafbaar is om content-, foto- en videomateriaal te gebruiken zonder toestemming van de eigenaar, wordt het toch veel gedaan op internet. Zit je in een branche waarin je veel beeldmateriaal en content bezit en ook verspreid, dan loop je een hoog risico dat jouw teksten en beelden worden gebruikt zonder toestemming. Je kunt deze websites bedreigen met een rechtszaak, maar je kunt het ook in je voordeel gebruiken. Dit kost je een hoop minder tijd en frustratie. Gebruik de situatie als een mooie kans om te linkbuilden: men mag het materiaal gebruiken, mits er een link naar je website wordt geplaatst. Het is heel eenvoudig om erachter te komen wie je beelden of teksten gebruikt. Sleep de foto of content (tussen aanhalingstekens) naar de zoekbalk van Google en hij zal je alle resultaten tonen die dezelfde foto of tekst hebben gebruikt. Zoek wel eerst uit of diegene niet al toestemming van je heeft gekregen om het materiaal te gebruiken.

6. Bied diensten aan

Wanneer je aan de slag gaat met actief links aanvragen bij websites met hoge autoriteit, dan zal je merken dat je hiervoor bijna altijd een (hoog) bedrag moet betalen. Het kan ook anders! Je hebt als ondernemer misschien wel meer te bieden, zoals een dienst. Kan jij wel aardig designen en is de header van de betreffende website niet om aan te zien? Bied hem dan een nieuw ontwerp banner aan in ruil voor een link. Hetzelfde geldt uiteraard als je in het bezit bent van een webshop of als je een andere dienst verkoopt. Het zal niet in alle gevallen voordeliger voor je uitvallen, maar houd in je achterhoofd dat je meer te bieden hebt dan geld.

7. Connect met bloggers/journalisten op Facebook

Veel ondernemers sluiten zich aan bij PR-bureaus die hun persberichten verspreiden onder journalisten en bloggers in de hoop dat zij hierover schrijven en een link plaatsen naar de website. Deze persuitingen hebben tussen alle andere persberichten heel vaak niet meer het gewenste effect, waardoor het een verspilling van tijd en geld is. Een veel effectiever alternatief hiervoor is gebruik maken van Facebook advertenties. Zoek eerst eens uit bij welke journalisten of bloggers de kans groot is dat zij een bericht zullen schrijven over bijvoorbeeld jouw nieuwe product. Ga vervolgens op Facebook zoeken naar deze namen en achterhaal hun profiel ID’s. Nu kun je advertenties maken op Facebook en deze verspreiden onder alleen jouw samengestelde lijst met mensen. Deze techniek is zowel effectief als goedkoop in vergelijking met het werken met PR-bureaus.