Geschreven door Jochem

Als online marketeers zijn we dagelijks bezig met het analyseren en optimaliseren van diverse KPI’s. Echter is voor veel bedrijven een conversie de ‘heilige graal’, of dit nu een inschrijving voor de nieuwsbrief, het invullen van een contactformulier of een daadwerkelijke transactie is. Als Scherp Online zijn we dan ook dagelijks bezig hoe we websites/webshops van onze klanten kunnen optimaliseren met als doel zoveel mogelijk bezoekers te laten converteren. Hiervoor zijn diverse tools beschikbaar die ons hierbij kunnen helpen. We hebben onlangs getest met één van deze tools: Hotjar.

Wat is Hotjar?

Het werd eerder al even aangehaald: Hotjar is een (betaalde) conversie-optimalisatie tool die al door meer dan 200.000 bedrijven, waaronder Microsoft en Nintendo, gebruikt wordt. Hotjar beschikt over een zevental analytische tools die het bezoekersgedrag van websites in kaart brengen. Nu zal je vast denken ‘Dat kan toch ook met Google Analytics?’ wat ook zeker waar is. Echter is een groot verschil tussen Google Analytics en Hotjar dat je in Google Analytics vooral kwantitatieve data meet, waar je bij Hotjar de mogelijkheid hebt om ook kwalitatieve data te verzamelen. Hierdoor zijn deze tools heel complementair aan elkaar. Dit geldt overigens ook voor Google Optimize, de conversie-optimalisatie tool van Google zelf, waar Hotjar een goede aanvulling op is.

Waarom Hotjar?

Hotjar heeft een groot aantal alternatieven, waarover ik verder niet zal uitweiden, die qua functionaliteiten veel overeenkomsten hebben. Echter is volgens vele Hotjar de meest complete tool tegen een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding en niet geheel onbelangrijk, makkelijk te implementeren in CMS systemen als WordPress en Magento. Zo hoef je slechts je domein in te geven en vervolgens genereert Hotjar automatisch een stuk HTML code wat je achter de <head> tag dient te plaatsen op de pagina’s die je wilt tracken. Hierna ben je al bijna klaar om data te verzamelen. Ten slotte vertraagt Hotjar je site niet of nauwelijks, wat vanuit SEO oogpunt natuurlijk ook belangrijk is.

Over welke functionaliteiten beschikt Hotjar?

Zoals reeds vermeld beschikt Hotjar momenteel over een zevental functies welke weer op te delen zijn in twee doeleinden: Functies die achterhalen wat bezoekers doen en functies die achterhalen waarom ze bepaalde dingen doen, of misschien wel belangrijker niet doen. Ik neem je kort door de functionaliteiten van Hotjar mee:

1. Heatmaps

Een van de meest geroemde functies van Hotjar zijn de heatmaps. Er kunnen drie typen heatmaps worden gegenereerd:

  • Click & tap heatmaps: Deze heatmap maakt inzichtelijk waar bezoekers klikken of ‘tappen’ op een pagina. Klikken ze bijvoorbeeld op elementen die niet klikbaar zijn? Of het tegenovergestelde: Zijn er elementen waarop geklikt zou moeten worden maar waarop niet of nauwelijks geklikt wordt?
  • Movement heatmaps: Deze heatmap kan gebruikt worden om te analyseren hoe bezoekers met hun muis door een pagina navigeren.
  • Scroll heatmaps: Deze heatmap laat procentueel zien hoeveel bezoekers tot een bepaald punt op je landingspagina door scrollen. Heb je bepaalde (belangrijke) info onderaan je pagina staan? Met deze heatmap wordt direct inzichtelijk hoeveel procent van de bezoekers deze belangrijke info gezien heeft / kan hebben.

Deze heatmaps worden automatisch uitgesplitst per device, zodat verschillen tussen devices gemakkelijk te analyseren zijn.

2. Visitor recordings

Deze functie biedt de mogelijkheid opnames te bekijken van afzonderlijke website bezoeken, waarbij je als het ware mee over de schouder van je website bezoeker meekijkt hoe deze door je website navigeert. Alle individuele recordings zijn te bekijken vanuit een dashboard waarin een UserID in combinatie met onder andere aantal bekeken pagina’s, land van herkomst, besturingssysteem en browser staan gekoppeld. Hierbij kan een filtering worden ingezet om te segmenteren op bepaalde kenmerken of bezochte pagina’s. Zo kunnen we filteren op bezoekers die slechts één (specifieke) pagina bezoeken en vervolgens de site weer verlaten om te bepalen of deze bezoeker een bounce is of dat deze bezoeker nog wel enige activiteit verricht voor deze de pagina verlaat. Dit is één mogelijke toepassing maar uiteraard zijn er legio toepassingen te verzinnen.

3. Conversion funnel

Een andere belangrijke functie binnen Hotjar zijn de conversion funnels. Deze functie is vergelijkbaar met de optie om funnels te maken in Google Analytics. Een handige toevoeging in Hotjar is dat naast dat je kunt zien hoeveel procent van de bezoekers afhaakt in een specifieke stap van je conversion funnel, er ook een koppeling is gemaakt naar de eerder genoemde visitor recordings. Hierdoor is het dus mogelijk om per stap in de funnel de recordings te bekijken om eventuele bottlenecks te ontdekken.

4. Form analysis

Form analysis is een zeer handige functie om invulformulieren (bijvoorbeeld ter afronding van een transactie of voor het opnemen van contact) te analyseren. De functie maakt inzichtelijk hoeveel procent van de bezoekers in een bepaalde stap van het formulier afhaakt. Daarnaast kun je zien hoe lang het gemiddeld duurt om een bepaald veld in te vullen, hoe vaak het opnieuw ingevuld wordt en in hoeveel procent van de gevallen een veld leeg gelaten wordt. Wanneer blijkt dat een bepaald veld veelvuldig wordt leeg gelaten of veel afhakers oplevert kan je hier actie op ondernemen.

5. (Feedback) Polls

De naam zegt het al, de feedback polls bieden de mogelijkheid website bezoekers om bepaalde terugkoppeling te vragen. Dit kan door middel van een pop-up / tekst vak wat bezoekers in beeld krijgen waarin je een (meerkeuze) vraag kunt stellen. Ook hier zijn de mogelijke toepassingen enorm. Zo zou je een NPS kunnen meten of naar bepaalde knelpunten of onduidelijkheden op een pagina kunnen vragen.

6. Surveys

Wil je je website bezoekers meerdere vragen stellen? Dan kun je middels Hotjar ook een korte survey opstellen die je kunt voorschotelen. Nadeel van deze surveys is echter dat het beperkte mogelijkheden tot personalisatie biedt en de bezoeker naar een externe pagina geredirect wordt. Hierdoor bestaat de kans dat deze, al dan niet na het invullen van de survey, niet meer naar je site terugkeert.

7. Recruit Test Users

Ten slotte biedt Hotjar de mogelijkheid om website bezoekers uit te nodigen deel te nemen aan een usability test. Net als bij de feedback polls zal er een pop-up verschijnen waarin een deelnemer zijn contactgegevens achterlaat als deze geïnteresseerd is om deel te nemen aan een dergelijke test.

Belangrijk: Hotjar en AVG

Met de nieuwe AVG wet op komst is de manier waarop je privacy gevoelige gegevens opslaat en verwerkt van essentieel belang. Hotjar vormt hierop geen uitzondering. Wil je zelf aan de slag met Hotjar? Dan raad ik je aan om Hotjar’s pagina omtrent AVG compliancy goed door te nemen en na te leven, om eventuele narigheid in de toekomst te voorkomen.
Vragen? Of ben je benieuwd hoe we jou kunnen helpen met conversie-optimalisatie? Neem dan gerust contact met ons op!