Geschreven door Bram

Meten is weten. Voor bedrijven en online marketeers zijn de resultaten van campagnes erg belangrijk. Om dit inzichtelijk te krijgen is het nodig om precies te weten wat een campagne heeft opgeleverd. Call tracking kan hierin een belangrijke rol spelen.

Het belang van call tracking

Het meetbaar maken van resultaten is voor online marketingbureaus en andere bedrijven natuurlijk een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering. Aan de hand van deze resultaten kan de strategie van een bedrijf worden bepaald. De cijfers kunnen ook helpen om lopende campagnes te optimaliseren. Via Google AdWords en Google Analytics kunnen al veel resultaten goed inzichtelijk worden gemaakt, maar de telefonische resultaten dus nog niet. Met behulp van call tracking kan dit wel, waardoor er een completer overzicht ontstaat dat gebruikt kan worden bij de bedrijfsvoering.

Call tracking maakt namelijk inzichtelijk via welke verkeersbron mensen aan het telefoonnummer zijn gekomen dat ze gebeld hebben. Vervolgens kunnen deze gesprekken ook beoordeeld worden. Op deze manier kan de rol van telefonisch verkeer inzichtelijk worden gemaakt. De manier waarop call tracking deze data kan verzamelen is door het telefoonnummer per kanaal (en sessie) aan te passen.

Wat zijn de mogelijkheden?

Er zijn verschillende aanbieders van call tracking. De eerste aanbieder is Google. Google is de enige die call tracking gratis aanbiedt. Google call tracking geeft je de mogelijkheid om via dynamische doorschakelnummers te meten welke zoekwoorden en advertenties er uiteindelijk voor hebben gezorgd dat mensen op de website of via advertenties gebeld hebben. Ook is het mogelijk om deze telefonische oproepen als gebeurtenis te meten in Google Analytics.

Helaas heeft Google Call Tracking ook een aantal nadelen:

  • Met de diensten van Google call tracking worden alleen telefonische conversies gemeten die uit AdWords-campagnes zijn voortgekomen.
  • Google geeft nummers uit aan jouw bedrijf, maar na 90 dagen geven ze deze nummers alweer uit aan andere bedrijven.
  • Het belangrijkste nadeel is dat Google call tracking (nog) niet beschikbaar is in

Omdat Google call tracking niet beschikbaar is in Nederland en beperkte mogelijkheden biedt zijn andere aanbieders van call tracking voor de meeste bedrijven interessanter. Er zijn in Nederland twee partijen die call tracking aanbieden. In tegenstelling tot Google call tracking moet voor het gebruik van deze programma’s wel betaald worden. De programma’s bieden echter ook meer mogelijkheden. De huidige aanbieders zijn AdCalls en Qooqie. Voor een groot gedeelte komen de call tracking mogelijkheden van deze bedrijven overeen.

Implementatie AdCalls & Qooqie

De implementatie van call tracking bij beide partijen op een soortgelijke manier en is redelijk eenvoudig uit te voeren. Het gemakkelijkst is het om trackingscript te plaatsen in Google Tag Manager, zodat dit in één keer op elke pagina geladen wordt. Wordt er geen gebruik gemaakt van Google Tag manager dan moet dit script in de head van iedere pagina op de website komen te staan.

Na implementatie van dit script dien je aan te geven op welke plekken de telefoonnummers voor call tracking dynamisch mogen worden ingeladen. Dit doe je door het telefoonnummer te omsluiten met een html-element. Vervolgens zou de website klaar moeten zijn voor het gebruik van call tracking.

Gebruik AdCalls & Qooqie

Voor beide programma’s krijg je een inlog waarmee je vervolgens zaken in kunt stellen in je account en toegang hebt tot alle gegevens die worden verzameld. Deze gegevens worden overzichtelijk weergegeven in een dashboard. Voor zover ik hierover kan oordelen zijn beide programma’s makkelijk in gebruik.

Waar Google call tracking alleen de telefoongesprekken vanuit AdWords kan meten, is het via AdCalls en Qooqie mogelijk om telefoongesprekken vanuit (bijna) alle verkeersbronnen te herleiden.

Deze telefoongesprekken kunnen ook beoordeeld worden. Dit kan via standaard beoordelingsopties die deze partijen aanbieden, of via zelf ingestelde beoordelingsopties. De beoordeling van de telefoongesprekken kan via een keuzemenu dat automatisch wordt afspeelt na een telefoongesprek. Mocht je dit vergeten of niet praktisch vinden dan kan je het gesprek ook achteraf beoordelen in de programma’s zelf.

Het is niet altijd mogelijk om dynamische telefoonnummers te gebruiken. Hiervoor wordt ook een oplossing aangeboden. Je kunt telefoonnummers krijgen die je als standaard telefoonnummer ergens neer kunt zetten om te kijken hoeveel telefonische resultaten er vanuit deze verkeersbron komen.  Dit noemen ze offsite telefoonnummers. Hierbij moet je denken aan een telefoonnummer dat je in een oproepextensie kunt zetten of kunt gebruiken voor Google Mijn Bedrijf.

Sommige bedrijven hebben verschillende locaties. Je wil dan natuurlijk ook inzichtelijk krijgen welke telefoontjes via welke locatie binnenkomen. Dit is met call tracking ook mogelijk. Je krijgt dan een overzicht van de oproepen per verkeersbron en locatie.

Het is ook mogelijk om gesprekken op te nemen. Dit kan handig zijn voor kwaliteits- en trainingsdoeleinden. Voornamelijk voor bedrijven waar het erg belangrijk is dat de telefoon op een correcte manier wordt opgenomen en gesprekken op een juiste manier worden gevoerd.

Alle gegevens die worden verzameld via call tracking kunnen doorgestuurd worden naar Google Analytics als gebeurtenissen. Ook kunnen ze vervolgens worden ingesteld als conversies. Natuurlijk zijn al deze resultaten ook binnen de programma’s van AdCalls en Qooqie terug te vinden.

AdCalls versus Qooqie

Alle hierboven besproken functies zitten verwerkt in beide programma’s. Met beide programma’s is dus veel mogelijk en het is niet zo dat een van de programma’s beter is dan de ander. Er zijn echter wel een aantal verschillen tussen beide partijen die van invloed kunnen zijn op jouw keuze voor een van de twee bedrijven

  • Een belangrijk aspect is de prijs. Beide partijen bieden verschillende pakketten aan. De pakketten van Qooqie starten een stuk goedkoper dan die van AdCalls. Voor grotere bedrijven zijn deze goedkope pakketten niet interessant vanwege de beperkte mogelijkheden, maar voor kleine bedrijven die willen starten met call tracking kan zo’n pakket al voldoende zijn.
  • Het is echter bij Qooqie wel altijd mogelijk om zelf te bepalen in welke categorieën je de oproepen wilt opdelen. Dit is bij AdCalls wederom pas mogelijk bij aanschaf van het duurste pakket.
  • Acalls is gestart eind 2013 en is daarmee de eerste  Nederlandse partij geweest die call tracking mogelijk maakt. Ondertussen hebben zij dus ruim 4 jaar ervaring. Qooqie is pas een aantal jaar later gestart en is de eerste serieuze Nederlandse concurrent van AdCalls.

Ook wij zijn er nog niet uit welk programma we misschien toch fijner of completer vinden. Om hierover een betere mening te kunnen vormen zijn we momenteel met zowel AdCalls als Qooqie aan het testen. De resultaten hiervan zullen binnenkort ook op de website te vinden zijn.