BrightonSEO oktober 2024: Onze SEO Specialist Anouk neemt je mee!
Kennis is macht. Daarom blijven we binnen Scherp Online continu op zoek naar inzichten om onze klanten te helpen groeien. Vorige week bezochten duizenden SEO- en marketing professionals BrightonSEO, een van de grootste events in de sector. Meer dan 100 experts deelden twee dagen lang de nieuwste SEO-trends en er werd dieper ingegaan op de algehele marketingstrategie.

Onze SEO specialisten Anouk en Doris en Head of Social collega Vera waren deze editie de gelukkigen die mochten afreizen naar het kustplaatsje Brighton in Engeland. Tijdens het event hebben de dames veel kennis opgedaan die ze graag met je delen.
Lees nu de ervaringen en learnings van onze SEO specialist Anouk. 🙌
Mijn grootste take-aways van dit event zijn:
1. Neem je klant met long-tail zoektermen mee door de gehele marketing funnel.
2. Ga vandaag nog aan de slag met het verkrijgen van reviews voor je Google Bedrijfsprofiel.
3. Positie 0. Dat is waar je wil staan.
Waarom? Dat lees je hier.
Onsite Content Strategy training
De driedaagse trip begon met een trainingsdag. Ik volgde de training Onsite Content Strategy. Deze ging over het beter begrijpen van je doelgroep, tips om de content op je website te optimaliseren en ging dieper in op de vraag of we long-tail zoekwoorden wel goed begrijpen.
Long-tail zoekwoorden is essentieel voor het creëren van een succesvolle contentstrategie. Toch blijkt in de praktijk dat het begrip ‘long-tail zoekwoorden’ voor velen nog niet helemaal duidelijk is. Er wordt al snel geroepen dat het gaat om lange (lees: langer dan 3 woorden) zoektermen of vragen, maar dit is een misvatting.
bron: https://x.com/willcritchlow/status/1128314318271991808
Wat zijn long-tail zoekwoorden precies?
Long-tail zoekwoorden zijn niet per se lange zinnen of vragen, maar zoektermen die minder vaak worden gebruikt. Het zijn vaak krachtige zoektermen, omdat de mate van intentie hoog is en de concurrentie laag.
Bron: https://ahrefs.com/blog/long-tail-keywords/
Long-tail zoekwoorden zijn specifiek en gericht op een duidelijke behoefte van de gebruiker, wat ze ideaal maken voor content die gericht is op conversie. Momenteel laten we long-tail zoekwoorden voornamelijk naar voren komen in blogs. Zo gebruik ik het bijvoorbeeld wanneer een consument nog twijfelt tussen bepaalde varianten van een product. Met de blog wil ik ze dat laatste zetje in de goede richting geven.
Tijdens de training heb ik geleerd dat dit een goede manier is om met de long-tail zoekwoorden aan de slag te gaan, maar ook dat deze zoektermen nog op veel meer plekken inzetbaar zijn. Tijd om het eens in de praktijk te gaan testen!
Voorbeeld:
“beste schoenen voor hardlopen op asfalt”
of
“digitaal marketingbureau SEO Eindhoven”.
Dit soort zoekopdrachten geeft aan dat de gebruiker al verder in zijn beslissingsproces zit en op zoek is naar specifieke informatie of een product. Hoewel het zoekvolume laag is, converteren deze zoekwoorden vaak beter, omdat ze gericht zijn op gebruikers die klaar zijn om actie te ondernemen.
Komen deze long-tail zoekwoorden dan alleen onderaan in de funnel voor? Nee. Hoewel deze zoekwoorden belangrijk zijn in een actiegerichte fase, zien we ze in de praktijk door de gehele funnel terugkomen.
Voorbeeld higher funnel long-tail zoekterm:
“huidpijn hand rode bultjes jeuk”
De gebruiker die deze term invoert in de zoekmachine lijkt nog niet op zoek te zijn naar een oplossing, maar is toch zeer specifiek in de informatie die hij opvraagt. Door long-tail zoekwoorden op de juiste plek in te zetten en je contentstrategie te optimaliseren, vergroot je je zichtbaarheid en je kans op conversie. Wat dit per fase precies inhoudt, is iets waar we in een latere blog op terug komen.
Wil jij nu al aan de slag met longtail zoektermen? Kijk dan eens in Google Search Console. Op welke zoektermen komen bezoekers binnen en wat zijn zoektermen waar wel op gezocht wordt, maar waar geen klik uitkomt? Liggen hier kansen en hoe passen deze binnen je contentstrategie? Ook belangrijk: ga eens in gesprek met je klant. Wat mist diegene op de website? Welke content had het aankoopproces makkelijker of sneller gemaakt?
Je content optimaliseren per alinea
Google evolueert continu, ook als het gaat om het indexeren van content. Waar zij voorheen een hele pagina analyseerde, kijkt Google nu ook naar afzonderlijke passages binnen een pagina. Dit betekent dat als je slechts één alinea hebt die perfect aansluit bij een zoekopdracht, deze alsnog hoog kan scoren in de zoekresultaten. Wat mij betreft een waardevolle verbetering! Tegelijkertijd benadrukt deze ontwikkeling het belang van het optimaliseren van elke sectie van je content.
Optimalisatie met Google’s Natural Language tool
Een belangrijk hulpmiddel bij het schrijven van geoptimaliseerde content is de Google Natural Language tool. Deze tool helpt je te controleren of de eerste alinea van je pagina correct is afgestemd op de zoekwoorden en de intentie die je voor ogen hebt. De tool analyseert de alinea en bekijkt welke zoekwoorden Google als belangrijkste beschouwt. Als deze overeenkomen met je focus, dan ben je goed bezig! Als dit niet het geval is, moet je de eerste alinea herzien om ervoor te zorgen dat het duidelijk maakt waar de pagina over gaat.
Een handige tool waar wij binnen Scherp Online nog niet bekend mee waren. Ik heb de tool nu een aantal keer gebruikt en het is een prettig handvat voor het schrijven van je tekst. Een snelle test die je een helder overzicht geeft van de belangrijkste termen. Staan je belangrijkste termen niet in de top 10 of kan de tool niet aangeven wie de organisatie is? Herzie de tekst dan.
Conferentiedagen
Na de trainingsdag volgden twee conferentiedagen met interessante sprekers. Ook vanuit hier nog een aantal tips & tricks!
Het belang van goede migraties
Als SEO specialist bij een online marketing bureau krijgen wij regelmatig te maken met allerlei vormen van migratie. Dit kan zijn het verplaatsen van een website naar een nieuwe domeinnaam, het veranderen van de URL-structuur of het overstappen naar een nieuw platform. Voorbereiding hierbij is key. Migraties zijn vaak complex en vereisen een zorgvuldige planning om ervoor te zorgen dat je rankings niet dalen en je geen verkeer verliest.
Communicatie
Waar je bij migraties vaak te maken hebt met meerdere partijen, is de nummer 1 tip: communicatie! Iets waar Nikki Halliwell op bleef hameren tijdens haar migratie-sessie. Kleine inkopper als je het ons vraagt, maar uit ervaring weten we dat ze wel gelijk heeft. Developers spreken namelijk toch echt een andere taal dan marketeers 😜. Vind daarom tijdens een migratie een taal die alle partijen verstaan en werk samen naar het doel; een goed afgeronde migratie.
SERP Optimalisatie
SERP, SERP, SERP. Als ik iets heb meegekregen van dit event, is het wel dat SERP (Search Engine Results Page) belangrijker is dan ooit. Een organische positie op 1 is niet meer voldoende. Positie 0; dat is wat je wil. Zeker voor e-commerce websites, waar product grids en merchant listings essentieel zijn om je producten organisch te laten ranken. Op zich niets nieuws, maar wel een belangrijke reminder om de structured data van onze klanten nog eens onder de loep te nemen.
Heb je geen idee wat SERP inhoudt? Lees dan de blog van Semrush eens. Je herkent de SERP features dan namelijk meteen.
Structured data
Zorg ervoor dat je alle relevante gegevens over je producten, zoals prijs, voorraad en promoties, goed structureert met behulp van structured data. Zo heeft Google alle informatie om jouw producten of diensten organisch zo goed mogelijk te presenteren, zoals bijvoorbeeld in de product grids.
Klinkt structured data voor jou als hogere wiskunde? Wij helpen je graag!
Local SEO: optimaliseren voor lokale vindbaarheid
Nieuw dit jaar bij BrightonSEO waren de podcast opnamen die je actief bij kon wonen. Een erg leuke toevoeging aan de conferentie als je het mij vraagt. Een ontspannen sfeer, waarbij je gemakkelijk het gesprek aan kon gaan of een vraag kon stellen met een van de deelnemers. Een van de podcasts ging over Local SEO. Greg Gifford, Michel van Luijtelaar en Claire Carlile gingen met elkaar én het publiek in gesprek over lokale SEO vraagstukken.
Podcast highlights
Zoals we allemaal weten is lokale SEO essentieel voor bedrijven die lokaal gevonden willen worden. Denk hierbij aan winkels, fysiopraktijken of restaurants. Wie denkt dat het hebben van een goede website de holy grail is, heeft het mis. Een goed ingericht én beoordeeld Google Bedrijfsprofiel is namelijk bijna net zo belangrijk.
Binnen Scherp Online behoort een goed ingericht Google Bedrijfsprofiel tot een van de eerste checks wanneer we met een nieuwe klant aan de slag gaan. Maar nadat deze goed is ingericht, ligt de Google Bedrijfsprofiel-bal grotendeels bij de klant. Een van de belangrijkste factoren voor lokale vindbaarheid zijn namelijk reviews. Iets waar we bij onze klanten vaak op hameren.
Dat dit belangrijk is, werd tijdens deze podcast opnames nogmaals bevestigd. Hoe beter je reviews, hoe hoger je rankt in de Map Pack van Google. Niets nieuws voor ons dus, maar de presentatoren hadden nog wel een paar goede tips. “Positieve mensen laten vaak geen beoordelingen achter”, aldus Michel van Luijtelaar, de eigenaar van GMBapi, “Ga hier daarom direct mee aan de slag. Bedenk creatieve manieren om reviews te verkrijgen, zonder de regels van Google te overschrijden. Google is namelijk streng op neppe reviews zoals die van medewerkers of familieleden.”
Extra tip vanuit Michel: Reageer ook altijd op de reviews die je ontvangt. Zowel op de positieve als op de negatieve. Iemand die een negatieve review achter wil laten, denkt hier namelijk nog eens extra over na wanneer ze weten dat jij als bedrijf zijnde op de review zal reageren. Een aanvulling van mij persoonlijk: met een reactie op een negatieve review kan je hem zelfs ombuigen tot iets positiefs. Je laat je (potentiële) klanten zien dat je wat doet met feedback. In het geval van onwaarheden kan je ook rectificeren middels een reactie. Maar een gouden regel is: kill them with kindness :).
Al met al, super waardevolle informatie waar ik en het SEO team mee aan de slag kunnen voor onze klanten! Heb jij vragen over bovenstaande informatie of wil je een sparren? Dan mag je natuurlijk altijd contact met ons opnemen!
In de volgende blog lees je de ervaringen en learnings van onze social collega Vera. Waar we ingaan op onderwerpen als Meta Advantage+ Shopping Campaigns en Social SEO.