Terug
Menu
naar overzicht
7 november 2024
Vera Van den Hanenberg - Scherp Online
Vera Van den Hanenberg Head of Social

BrightonSEO oktober 2024: part two!

BrightonSEO oktober 2024 was niet alleen een bron van inspiratie voor onze SEO-specialisten, maar ook een eyeopener voor ons social team! Naast inzichten over zoekmachineoptimalisatie is er de laatste jaren ook opvallend veel aandacht voor de kracht van social media. Vandaar dat ik, als social expert, dit jaar de kans kreeg om een bezoekje te brengen aan BrightonSEO!

Na het verhaal van Anouk, is het nu mijn beurt om de hoogtepunten te delen. Ondanks dat het een inspirerend event is, ga ik niet liegen over dat er ook veel open deuren zijn ingetrapt op het gebied van social. Veel van onderstaande insights zijn voor mij en mijn collega’s in het social team niet nieuw en al onderdeel van onze dagelijkse werkzaamheden. Maar dat geeft ook de bevestiging dat we bij Scherp Online de zaakjes goed op orde hebben en op de hoogte zijn van nieuwste inzichten. 🙂  

In deze blog ga ik dieper in op de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van social advertising. Van Meta’s Advantage+ Shopping Campaigns tot de mogelijkheden van Spotify-advertising. 

Meta’s Advantage+ Shopping Campaigns

Spreker: Samantha Noble | Founder of Biddable Moments (Paid Media Consultancy)

De conferentie ging van start met een presentatie van Samantha Noble over: ‘Hoe je de beste omzet haalt uit je Advantage+ shopping campagnes van Meta’. Ze dook diep in de setup en deelde valkuilen waar advertisers mee te maken krijgen tijdens het beheren van advertenties op Meta. 

Wat is Meta’s Advantage+ Shopping?

Voor de lezers die nog weinig ervaring hebben met Advantage+ Shopping campagnes een korte uitleg. Advantage+ Shopping is een geautomatiseerde advertentie-oplossing binnen Meta (Facebook en Instagram), gericht op e-commercebedrijven. Deze campagnes maken gebruik van machine learning om de meest relevante advertenties te tonen aan de juiste doelgroepen, zonder dat wij als adverteerders veel handmatig werk hoeven te doen. Binnen ons social team bij Scherp Online maken we al veel gebruik van deze campagnevariant. 

Meta’s Advantage+ Shopping Campaigns maken gebruik van machine learning om advertenties dynamisch te tonen aan de mensen die het meest geneigd zijn om te converteren. Dit gebeurt door budgetten slim te verdelen over verschillende doelgroepen, waarbij Meta zowel retargeting als prospecting doelgroepen in één campagne combineert. Dit betekent dat je bestaande klanten opnieuw kunt bereiken, maar ook nieuwe doelgroepen kunt ontdekken die je eerder niet had benaderd.

Best practices voor het gebruik bij Meta Advantage+ campagnes

Er kwamen een aantal waardevolle tips voorbij die je helpen het meeste uit je Advantage+ Shopping campagne te halen. Ik pik er 6 voor je uit:

  • Houd je doelgroepen actueel en vul altijd aan! Zorg ervoor dat je doelgroeplijsten regelmatig worden bijgewerkt. Voeg bijvoorbeeld “geïnteresseerde maar niet-aangekochte” gebruikers toe. Vergeet natuurlijk ook je bestaande klanten niet. Ook al ga je deze misschien niet gebruiken, zorg dat je altijd zo veel mogelijk doelgroepen creëert, zodat Meta informatie krijgt over jouw doelgroep. 
  • Optimaliseer op verschillende events: focus niet alleen op aankopen, maar optimaliseer je campagnes ook voor andere conversiedoelen. Behaal je nog te weinig aankopen uit je campagnes? Dan kan Meta niet voldoende optimaliseren voor jouw event en behaalt zo weinig resultaten. Kies dan een laagdrempeliger event, zoals ‘Winkelwagen toevoeging’ of ‘Betaalproces gestart’. Deze conversie wordt vaker behaald, waardoor Meta beter kan optimaliseren. 
  • Test verschillende prestatiedoelen: wil je de omzet uit jouw campagnes maximaliseren? Test dan met het instellen van realistische ROAS-doelen. Met de nadruk op realistisch. Door te strakke doelen in te stellen, beperk je de prestaties van de campagnes.
  • Test verschillende advertentievarianten: Meta stelt je in staat om verschillende ad creaties te testen binnen één campagne. Dit kunnen statische afbeeldingen, video’s, carrouseladvertenties of catalogus advertenties zijn. Hoe meer je test, hoe beter je inzicht krijgt in wat werkt voor jouw doelgroep. Maar let op: test met max. 6 advertenties tegelijk. 
  • Gebruik bestaande advertenties: haal het meeste uit advertenties die in andere campagnes al goed hebben gepresteerd door ze eenvoudig te importeren in de Advantage+ campagne.
  • Tracking: voor ons een inkoppertje, maar dit wordt vaak nog onderschat: zorg dat je altijd al je conversiedoelen goed trackt! Zowel via de browser als via de Conversion API. Dit zorgt ervoor dat Meta nauwkeurig kan meten en geeft je meer inzicht in de prestaties van je campagnes en helpt je bij het nemen van datagedreven beslissingen.

Verbreed je advertentielandschap 

Spreker: James Armstrong | Creative Director and co-owner of Social Firefly (social media marketing agency)

Ook woonde ik de presentatie van James Armstrong bij. Hij gaf een inspirerende sessie over de niet-standaard social media kanalen die toch enorm interessant kunnen zijn. 

Bij social advertising denken we al snel aan Meta, LinkedIn, TikTok of Pinterest. James inspireerde zijn publiek om ook outside the box te denken en verder te kijken dan de standaard kanalen. Een kanaal dat niet snel wordt gekozen, maar erg relevant kan zijn is Spotify! 

Adverteren op Spotify

Waarom is Spotify interessant voor je middelenmix?

  1. Groot bereik: Spotify heeft wereldwijd meer dan 626 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, waarvan 92% dagelijks het platform gebruikt.
  2. Betrokkenheid: 75% van de luisteraars onthoudt advertenties beter als deze aansluiten bij hun moment of omgeving.
  3. Doelgroep: Spotify-advertenties bieden een hoge mate van targeting en onmisbare betrokkenheid, vooral in de jongere demografie. 50% van de gebruikers is jonger dan 24 jaar.

Ook bij Scherp Online zijn we de mogelijkheden binnen Spotify aan het onderzoeken voor onze klanten. Binnenkort zetten we de eerste campagnes op voor onze klanten! 


6 dingen die je moet weten over Spotify advertising

  1. Spotify advertenties kunnen niet worden overgeslagen. 
  2. Je schrijft zelf een audioscript. 
  3. De voice over is inbegrepen! Dus zodra je jouw script importeert kun je zelf je voice over kiezen. Hoe fijn is dat?!
  4. Het minimum aan ad spend is 250 euro per campagne. 
  5. Net zoals andere social platforms, track je de performance via een pixel. 
  6. De setup van een Spotify campagnes wijkt niet veel af van de structuur die je kent van Meta en TikTok. 

Case: BEAT Eating Disorders

James Armstrong vertelt in zijn presentatie over een case van BEAT Eating Disorders. Het probleem van de organisatie is dat ze moeite hadden de mensen die struggelen met een eetstoornis te bereiken, namelijk de jongere generatie.

Ze hebben testen gedraaid tussen Meta en Spotify. 

Een belangrijk inzicht: via Meta behaalden ze een hogere CTR en meer verkeer tegen hetzelfde budget. Echter was de bounce rate van het Spotify verkeer veel lager en spendeerde Spotify-gebruikers tot 66% meer tijd op de website. Tevens bereikten ze via Spotify makkelijk de jongere doelgroep. 

* Voorbeeld van hoe een Spotify advertentie eruit kan zien. Voorbeeld is van een case waarin ze mensen met een eetstoornis willen bereiken. 

Social SEO

Spreker: Sabine Ljunggren | Hoe je jouw zichtbaarheid in zoekmachines op social media kunt maximaliseren

Denk je aan SEO, dan denk je natuurlijk al snel aan Google. Maar het zoekgedrag van gebruikers verandert! Vooral onder Gen Z en Millennials. 29% verkiest social platforms boven zoekmachines als ze op zoek zijn naar informatie. 

Waar zoeken ze dan naar via social kanalen? 

‘Snelle gezonde maaltijd’

‘Huiskamer kunst inspiratie’

Hoe start je met optimaliseren voor social media SEO?

Net zoals bij zoekmachine optimalisatie voor Google moet je ook rekening houden met ranking factoren als je via social platformen wilt ranken. Je gaat zien dat deze factoren nauwelijk afwijken. De ranking factoren zijn: 

  • Content
  • Tijd op het platform
  • Doorklikratio
  • Engagement
  • Autoriteit

Oké en hoe speel ik dan in op die ranking factoren? Nou zo:

Content
  1. Start met het vinden van je niche! Waar onderscheid jij je van de rest? Waar gaat jouw content over? 
  2. Doe vervolgens keyword onderzoek: Voeg relevante zoekwoorden toe in je bio, titels, beschrijvingen en scripts. 
Doorklikratio
  1. Maak gebruik van opvallende thumbnails: Zorg dat jouw thumbnail eruit springt en de gebruiker stopt met scrollen en jouw content gaat bekijken. Dat kan doordat je thumbnail visueel opvalt. Maar wat nog beter werkt is de gebruiker direct duidelijk maken welke vraag jij in je content gaat beantwoorden, of wat jij gaat laten zien.  

Tijd op het platform
  1. Trek de aandacht in de eerste 3 seconden: De eerste seconden zijn cruciaal om de aandacht van de gebruiker te pakken. Denkt de kijker dat jouw content niet vermakelijk gaat zijn of geen vraag biedt op zijn of haar vraag, dan is deze na een paar seconden weg. Dus val op! 
  2. Behoud de aandacht: De kunst is vervolgens om de aandacht van je kijker vast te houden. Zorg dat je content daarom niet voorspelbaar, maar verrassend is. 
Engagement
  1. Zet aan tot actie! Creëer content die aanzet tot interactie, zoals vragen stellen of inhaken op trends. Zoals Sabine het noemde: ‘creëer comment friendly content’. Of vraag simpelweg je volgers welke content ze willen zien. 
Autoriteit
  1. Autoriteit opbouwen: Wees consistent en focus op een niche om je expertise te tonen.

Zorg ervoor dat je content niet alleen informatief is, maar ook interactief en visueel aantrekkelijk, zodat het goed presteert op platforms zoals TikTok, Instagram en YouTube. Wil je hier eens over sparren? We denken graag met je mee!

Al met al was BrightonSEO dit jaar een leuke kans om niet alleen SEO maar ook social advertising te (her)ontdekken. Het event heeft ons nieuwe inzichten en inspiratie gegeven voor het opzetten van nieuwe experimenten binnen de campagnes voor onze klanten. Van het nog slimmer inzetten van Meta’s Advantage+ Shopping tot het betreden van niet-standaard kanalen zoals Spotify, er is nog genoeg potentieel om te verkennen! 

Heb jij vragen over deze inzichten of wil je sparren over jouw social strategie? Neem gerust contact met ons op; we delen graag onze kennis om jouw campagnes te versterken!

Lees meer over dit onderwerp

BrightonSEO oktober 2024: part two!

Vera Van den Hanenberg
Vera Van den Hanenberg
TikTok logo
Social advertising 24 juli 2024

Wat je wil weten voordat je begint met TikTok adverteren

Mariska Paul
Mariska Paul