Geschreven door Mariska

Dat Google nooit stil zit, wisten we inmiddels al. Momenteel testen ze een nieuwe feature onder Google Premier Partners waarvan bedrijven die zich richten op leadgeneratie misschien wel heel blij gaan worden: de leadformulierextensie. Deze bèta extensie is enigszins vergelijkbaar met de leadgenforms van LinkedIn. Je kan het formulier direct in de tekstadvertentie van Google Ads invoegen. Gebruikers vullen deze in en hoeven daarvoor niet eens door te klikken naar een website. Weer een paar stappen minder dus om een conversie te voltooien én te besparen op laadtijd. Een beetje online marketeer weet wel dat dat grote positieve veranderingen teweeg kan brengen.

B2B

De B2C markt werd al royaal bediend door de zoekgigant met geavanceerde advertentiemogelijkheden, zoals smart shopping advertenties, smart display advertenties et cetera. Nu is het B2B segment eindelijk eens aan de beurt. Voor B2B bedrijven is het over het algemeen iets lastiger om via Google de doelgroep te bereiken en over te laten gaan tot actie. Of dit nu komt door het feit dat de doelgroep soms gewoonweg beter te bereiken is via andere kanalen of dat Google juist te weinig mogelijkheden biedt voor hen, is een beetje het kip en het ei verhaal. Wij zijn in ieder geval heel benieuwd naar de resultaten. Het succes zal voor een groot gedeelte afhangen van de manier waarop de leadformulierextensie wordt ingezet.

Waar is de leadformulierextensie te vinden?

De leadformulierextensie vind je in je Google Ads account bij “Advertenties en extensies” – “Extensies”, maar zoals gezegd: de bèta is nu alleen nog maar beschikbaar voor Google Premier Partners. Wij zijn dus meteen aan het experimenteren geslagen!

Leadformulierextensie google ads

Hoe gebruik je leadformulierextensies

Denk goed na hoe je de leadformulieren wilt gebruiken in je zoekadvertenties. Probeer je te verplaatsen in de gebruiker: waarom zou hij zijn gegevens bij jou achterlaten, zonder überhaupt je website te bezoeken? Het element van wederkerigheid is in deze heel belangrijk. De gebruiker moet er iets voor terugkrijgen wat het waard is om gegevens voor achter te laten. Dat kan zijn een whitepaper, korting of een ander aanbod. Speel ook met remarketing. Iemand die al eerder kennis heeft gemaakt met je is warmer dan een vreemde. Een vreemde geef je minder snel je gegevens dan een bekende, niet waar?

Ben je tevreden met de strategie, dan kan je beginnen met het toevoegen van de extensies aan de relevante advertentiegroepen.

Leadformulier google ads

Leadformulier google ads

Stap 1: Call-to-action

Je begint met het kiezen van een call-to-action: offerte aanvragen, nu aanmelden, aanmelden, contact, abonneren, downloaden, nu boeken of aanbieding ophalen.

Stap 2. Extensietekst

Er zijn 30 karakters beschikbaar voor de extensietekst. Maak meerdere extensievarianten aan om erachter te komen welk soort tekst en leadformulierextensie het beste werkt.

Stap 3. Leadformulier

Nu is het tijd om het leadformulier vorm te geven. In dertig karakters schrijf je een pakkende kop. Het kan zijn Google van de kop geen 30 karakters toont als er te weinig ruimte is. Vul daaronder je bedrijfsnaam in en daaronder een beschrijving van het leadformulier. Vervolgens bepaal je welke gegevens je wilt verzamelen. Hierbij heb je de keuze uit: naam, e-mail, telefoonnummer en postcode. Je hebt ook de mogelijkheid een afbeelding toe te voegen om nog meer de aandacht van de gebruiker te trekken. Schrijf vervolgens het bericht dat men te zien krijgt na inzending van het formulier met daarin de call-to-action. Dat kan zijn een download of het bezoeken van je website. Je kan ook voor ‘Geen’ kiezen.

Stap 4: Leads beheren

Door middel van een Webhook-URL kun je je leads beheren en koppelen aan je eigen CRM-systeem. Zo heb je altijd inzicht in real-time gegevens en zuivere data. Het is ook mogelijk om de leads te downloaden als een CSV bestand. Let dan wel op dat ze slechts 30 dagen opgeslagen worden! Download ze dus met regelmaat.

Lead form conversies

  • Als een leadformulier wordt geopend, wordt dat geteld als een lead form klik.
  • Wanneer een gebruiker zijn informatie verstuurt via het leadformulier, telt dat als een lead conversie.

Segmenteer op klik- en conversietype in je perfomance rapport.

 

Aangezien we voor een flink aantal B2B klanten mogen werken, zijn wij erg nieuwsgierig naar de uitkomsten. De eerste extensies zijn aangemaakt, nu is het wachten op de resultaten. Onze verwachtingen zijn hoog!