Geschreven door Mariska

Er verandert veel in het online landschap, maar sommigen dingen veranderen eigenlijk nooit: het belang van een zoekwoordonderzoek en SEO targeting. Google is de laatste jaren hard bezig met het dichten van de gaten in het net. Waar je vroeger (lees zo’n vijf jaar geleden) nog met trucjes een nummer één positie kon behalen met de meest populaire zoekwoorden, is dat nu niet meer het geval. Gelukkig maar, want zo scheiden we het kaf van het koren. Er is maar één ultiem doel dat Google voor ogen heeft en dat is de beste ervaring bieden voor de gebruiker. Alles vloeit daaruit voort en Google wordt er steeds beter in. De focus voor online marketeers is daarom verschoven van het optimaliseren voor zoekwoorden naar context en kwalitatieve content voor jouw doelgroep. Dat begint bij een zoektocht naar wie je eigenlijk bent, wie je doelgroep is en het houden van een zoekwoordenonderzoek om de daadwerkelijke interesses en vragen van je doelgroep te achterhalen. Kies je focus met zorg, want het zou je zomaar heel veel werk en weinig resultaat kunnen opleveren. Maar hoe dan? Dat lees je in deze 8 tips!

1. Wat zijn je doelen?

Het lijkt een open deur, maar begin als eerste met het stellen van doelen. Als je weet waar je naartoe wilt, kun je pas een route uitstippelen. Bepaal dus wat je wilt bereiken en in welke tijdsspanne. Dat kan zijn een x-aantal leads, sales, engagement, omzet enzovoorts. Werk vervolgens een SEO strategie uit die met een bepaald aantal bezoekers of conversies dit doel kan bereiken. Daar hoort een zoekwoordenonderzoek bij om te zien waar de potentie ligt. Ga om een bepaald onderwerp heen content creëren en een betrouwbaar linkprofiel opbouwen en/of uitbreiden. Daarover later meer.

2. Vraag stakeholders

Deze stap wordt meestal overgeslagen bij het opzetten van een SEO strategie: een verzoek doen aan alle stakeholders van de organisatie. Vraag bijvoorbeeld potentiële klanten, huidige klanten, salespersonen en het marketingteam waar zij naar zouden zoeken als ze interesse hebben in je producten of diensten. Waar ligt hun interesse? Waar liggen hun onduidelijkheden? Zo krijg je een idee aan wat voor soort content behoefte is. Of de input waardevol is, is nog niet relevant. Als je alle informatie hebt verzameld, organiseer dit dan door soortelijke input onder dezelfde noemer te rangschikken. Zo krijg je een mooi overzicht en een helder beeld.

3. Wat doet je concurrentie?

Om je plekje in de markt te veroveren kun je geen oogkleppen op hebben voor je concurrentie. Dit neemt niet weg dat het belangrijkste is om naar jezelf te kijken. Bovendien betekent het niet dat concurrentie het altijd beter doet dan jij en je hetzelfde moet gaan doen. Door je naar je concurrentie te kijken weet je waar je het tegenop neemt. Deze munitie gebruik je om slim in te spelen op kansen die zij (nog) niet benutten.
Begin bij het opzoeken van de bedrijven of organisaties die jijzelf altijd als concurrentie hebt gezien. Ranken zij hoger in de zoekmachines op relevante zoektermen dan jij? Als dit het geval is en ze bieden dezelfde services of producten aan als jij, dan is het misschien een goed idee om te leren van wat zij doen om het vervolgens beter te doen.
Bekijk de volgende aspecten van concurrentie die hoger scoort in de zoekresultaten dan jij:

  • Hun meta titles en meta descriptions
  • De onderwerpen op hun website
  • De belangrijke onderwerpen waarmee ze hoog ranken
  • Waar zij het vooral over hebben op social media, PR en andere uitingen.

Heb je alles helder uiteengezet, maak dan eens een lijst met al je bevindingen. Waar ligt voornamelijk de focus? Uiteraard moet dit wel overeen komen met jouw organisatie.

4. Doe een gedegen zoekwoordenonderzoek

Gebruik de lijst die je hebt samengesteld op basis van de input van stakeholders en de lijst van de concurrentie als startpunt voor je zoekwoordenonderzoek. Vul het zelf aan met zoekwoorden die daarbij zouden kunnen horen. Je kunt hiervoor de Google Keyword Planner gebruiken (je moet dan wel een Google Ads account hebben), maar er zijn ook tal van andere tools die je hierbij kunnen helpen. Wij gebruiken voornamelijk de (betaalde) tool SEMRush.

5. Kies je onderwerpen

Als het goed is heb je nu een lange lijst met zoekwoorden. Gelukkig hoef je nu geen individuele zoekwoorden uit te kiezen voor je focus, want: het gaat om de context! De tijd van het creëren van pagina’s voor specifieke zoekwoorden is voorbij. Bekijk welke thema’s en onderwerpen voornamelijk naar voren komen en bouw daar je focus omheen.
Heb je een bestaande website, analyseer dan de content en pagina’s die je al hebt. Waarschijnlijk kun je de content al plaatsen in de nieuwe thema’s als deze op natuurlijke wijze is ontstaan en past bij wie je bent en wilt zijn. Optimaliseer waar nodig deze bestaande content op basis van het zoekwoordenonderzoek.

6. Zorg voor relevantie

Nadat je alle relevante zoekwoorden hebt teruggebracht naar een aantal thema’s, neem dan een stapje terug en bekijk ze kritisch. Is dit echt wie je bent en wilt zijn? En ook niet geheel onbelangrijk: is het relevant genoeg voor jouw business? Wees extra kritisch op de meer algemene onderwerpen. Verkoop jij bijvoorbeeld een alleen luxe merksieraden van echt zilver en goud, krab je dan nog eens goed achter de oren als je “sieraden” als onderwerp hebt opgeschreven. Ja, hier zit veel zoekvolume op, maar sieraden is ook erg breed én heeft een hoge concurrentie. Een deel van de gebruikers die deze zoekterm gebruiken, zal niet op zoek zijn naar een duur merkproduct. Denk je dat je hiermee je doelen gaat bereiken die je in stap 1 hebt opgesteld? Als het antwoord hierop ‘nee’ is, schrap deze dan van je lijst. Het is zonde van de moeite om je hierop te focussen. Ga juist op zoek naar je echte identiteit en specifiekere thema’s.

7. Houd de zoekresultatenpagina’s in de gaten

Er is nog één manier om de gekozen thema’s te valideren: ga zelf op zoek in de SERP’s (zoekresultatenpagina’s). Typ je belangrijkste zoekwoorden en onderwerpen in en ontdek welke websites en pagina’s hoog ranken. Hoe ziet de zoekresultatenpagina eruit? Kijk ook verder dan dat. Wat is bijvoorbeeld de verhouding betaald en onbetaald? Vallen de eerste organische zoekresultaten op of vallen ze eerder weg ver onder de vouw door alle ruis van bijvoorbeeld afbeeldingen, video’s en zoekadvertenties en shoppingadvertenties? Zie je de concurrentie die je verwachtte te zien bovenaan staan? Allemaal relevante vragen om een zo compleet mogelijk beeld van je potentie te krijgen. Dat heb je immers nodig om te bepalen of het realistisch is om zo je doelen uiteindelijk te kunnen bereiken. Ziet de zoekresultatenpagina er anders uit dan je gehoopt had, wees dan kritisch naar jezelf en heroverweeg je thema keuze. Het kan ook zijn dat het je juist aanspoort om een andere strategie te bepalen. Misschien is het beter om juist ‘DIY’- of ‘How to’ video’s te maken als je ziet dat deze veel vertoond worden.

8. Monitor je prestaties

Misschien was ik iets te voorbarig bij stap 7. Er is nog één manier om je gekozen thema’s te valideren: het in uitvoer brengen van je plan. Alleen dan weet je pas echt of je de juiste zoektermen gekozen hebt. Zoekmachine optimalisatie is helaas niet op een knop drukken en het verkeer stroomt binnen. Nee, het is een continu en traag proces waar je aan moet bouwen. Het enige constante aan SEO is dat SEO nooit constant is – quote: Google. Het is een race, geen sprint. Sommige zoekwoorden/thema’s zullen het beter doen dan andere. Stel je prioriteiten van de thema’s bij naar aanleiding van prestaties, want trekken aan een (half)dood paard heeft geen zin. Blijf ook altijd met een kritisch oog kijken naar de thema’s en neem afscheid van een thema dat structureel onder presteert. Dat kan zijn op het gebied van doorklikratio, maar ook op het gebied van conversieratio. Kijk waar de knelpunten liggen. Misschien is het een UX (gebruikerservaring) probleem? Verlies de doelstellingen nooit uit het oog! Soms is het noodzakelijk om weer even terug naar de basis te gaan. Zijn er thema’s die ik heb gemist? Of thema’s waar ik meer mijn focus op moet gaan leggen? Het antwoord op die vraag kan je alleen uit data halen, dus blijf je prestaties structureel monitoren.

Conclusie

Rome is niet in een dag gebouwd. Nu wil ik SEO absoluut niet vergelijken met Rome, maar enkele overeenkomsten zijn niet te missen: het is een traag proces, waar je zonder plan en doel gewoon niet aan moet beginnen. Begin met het kiezen van zoekwoorden door stakeholders in te schakelen, concurrentie te bekijken en een zoekwoordenonderzoek te houden. Bepaal van daaruit thema’s waar je mee aan de slag gaat bij het creëren van content. Blijf de prestaties monitoren en bij een kink in de kabel begin je weer van vooraf aan.
Het lijkt soms misschien alsof je rondjes rijdt, maar eigenlijk is het een opwaartse spiraal mits je je werk goed doet. Succes!

Besteed je deze sport toch liever uit? Dan staan wij klaar met een kop koffie voor een goed gesprek! Vul het contactformulier in of bel ons ( 085 30 30 720)

Neem contact met ons op