Geschreven door Mariska

Het lijkt voor online marketing specialisten misschien zo klaar als een klontje. Een onderwerp waarover alles eigenlijk al gezegd is: het schrijven van title tags. Maar passen jullie deze 5 hacks al toe? Voor sommigen een reminder, voor anderen een stimulans om alle title tags weer eens na te lopen.

Catchy title tag, hogere ranking

Het wordt vaak vergeten, maar een aantrekkelijke title tag kan de CTR verhogen en laat dat nou net een rankingsfactor zijn van Google. Het is het eerste wat je bezoeker te zien krijgt van je. Het is je visitekaartje, je uithangbord. Zorg er dus voor dat het onderscheidend is, makkelijk te lezen en nieuwsgierig maakt om door te klikken. Het mes snijdt dan aan twee kanten: je krijgt meer bezoekers naar je website doordat je bezoekers sneller doorklikken naar je website én je bezoekersaantallen stijgen doordat je hoger rankt in de SERP’s. Ik heb 7 tips in hapklare brokken voor je uitgeschreven die je direct kan toepassen voor je eigen website of klanten. Doe er je voordeel mee en vergeet niet: test, test, test. Wees niet bang om in positie te dalen, want alleen door te testen kom je erachter wat voor jou het beste werkt.

  1. Houd je title tags up-to-date

De meeste bedrijven zijn onderhevig aan seizoensveranderingen, trends en ontwikkelingen. De één zit in een sneller veranderende markt dan de ander, maar het is bijna onmogelijk dat 10 jaar geleden alles nog exact hetzelfde is als nu. Toch worden title tags vaak niet meegenomen in de updates. Dat is een gemiste kans. Denk bijvoorbeeld aan een kledingwinkel die elk seizoen een nieuwe collectie krijgt. Ziet de wintercollectie er in 2019 hetzelfde uit als in 2018? Of 2017? Nee. De title tag is het eerste wat iemand te zien krijgt in de SERP’s, dus waarom zou je die niet zo relevant en actueel mogelijk maken?

Dat brengt me gelijk bij het volgende: het gebruik van datums in je title tags. In de kennismaatschappij waarin we leven, willen we altijd het laatste nieuws. Het nieuws van gisteren is al oud nieuws. Dat komt niet alleen doordat er zoveel informatie beschikbaar is, maar ook omdat we leven in een snel veranderende wereld. Dat maakt datums in artikelen een heel belangrijk punt. Neem nou bijvoorbeeld SEO. Het algoritme van Google is altijd veranderend. Wat vorig jaar nog geadviseerd werd, kan dit jaar alweer achterhaald zijn. Als je zoekt naar bijvoorbeeld: “SEO tips” en je ziet een title met “5 SEO tips” en een title tag met “5 SEO tips 2019”, dan hoef ik denk ik niet meer te vragen waar je eerder op klikt. Let er wel op dat je in de slug geen datum noemt als je van plan bent om de title tag in de toekomst aan te passen en het artikel te updaten.

  1. Gebruik getallen

Enkele voorbeelden van het gebruik van nummers in je title: “3 beste hotels van Nederland”, “Verdien 20% meer op je salaris met deze tips”, of “7 tekenen dat je een burn-out hebt”.

Alles wat anders is (in dit geval titles die niet alleen uit letters bestaan), valt op. Dat is nou eenmaal hoe ons brein werkt. Wanneer we zoekresultaten scannen, krijgen we veel informatie op ons bordje. We moeten snel informatie scannen en alles wat opvalt en specifiek is er tussenuit pikken. Laten cijfers nou net én opvallen én specifiek zijn. Maak daarom, waar het logisch is en kan, gebruik van cijfers. Een title met cijfers trekt de aandacht en nodigt meer uit om te klikken in de zoekresultaten. Deze resultaten hebben over het algemeen een iets hogere CTR.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat oneven nummers beter werken dat even nummers, met als favoriet nummer 7. Laten hier echter niet te diep ingaan, want dat is weer een heel ander onderwerp!

  1. Call to action

Het lijkt zo’n open deur, maar het wordt vaak vergeten: toevoegen van een call-to-action in de title. Beperk je niet enkel tot de meta description, die soms zelfs helemaal niet door Google getoond wordt. Met een call-to-action kan je letterlijk gebruikers overhalen tot klikken door te verwoorden wat ze bijvoorbeeld kunnen verwachten op de website: “Download nu de gratis whitepaper”, “Vraag vrijblijvend een offerte op”, “Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke dag onze tips in je postvak”.

  1. Action words

Action words kunnen ook tot een effectieve call-to-action worden gerekend. Enkele voorbeelden van Action words zijn: “gewild”, “op=op”, “bewezen”, “voor u geselecteerd” of “gratis”. Met action words creëer je wederkerigheid (bied bijvoorbeeld iets gratis aan), schaarste, commitment of consistentie, bewijs je je autoriteit, wek je sympathie op of laat je zien dat anderen je leuk/goed vinden.

Het woord “gratis” is even een woord apart. Het is misschien wel het mooiste woord dat er bestaat in elke taal en de meest krachtige call-to-action onder de niet-werkwoorden. Onderzoek echter wel even wat je concurrentie doet. Wordt hetgeen je gratis wil aanbieden overal gratis aangeboden, dan neutraliseert het het woord enigszins.

  1. Kies voor de juiste lengte

Over de optimale lengte van de title tag is altijd een discussie gaande. Wat wij hebben gemerkt bij de klanten waar wij SEO voor inzetten, is dat te korte titles en te lange titles beide niet werken. Te korte titles zijn vaak veel te algemeen en te onduidelijk. Denk bijvoorbeeld aan: “Taxi”. Waar is het taxibedrijf actief?  Te lange zijn titles zijn vaak juist volgestopt met keywords en nodigen niet bepaald uit tot lezen. Zoekmachines lopen tegen dezelfde problemen aan en zullen je hierop ranken.

Een studie van Etsy, waarbij honderdduizenden URL’s onder de loop zijn genomen, toont aan dat vooral de te lange title tags een probleem zijn. Bij het verkorten van deze titles stegen de rankings significant.

Op de vraag “hoe lang moet een title tag zijn?” kunnen we je een best-practice antwoord geven: houd tussen de 50 en 60 karakters aan. Zorg ervoor dat je de belangrijkste en meest relevante zoekwoorden gebruikt. Gebruik Google Analytics of Search Console om erachter te komen waar je al op gevonden wordt.

  1. Stel vragen

Het gebruik van vragen in de title kunnen we alleen maar aanmoedigen. Mensen gebruiken zoekmachines steeds meer als vraagbaak waarbij de vraag rechtstreeks in de zoekbalk wordt ingetypt. Het is een perfecte manier om gebruikers nieuwsgierig te maken. Een mooie bijkomstigheid hiervan is dat je er een featured snipped bij kunt krijgen, mits je hoog genoeg rankt.

  1. Onderzoek op welke zoekwoorden je pagina al wordt gevonden

Meestal selecteren we zoektermen voor een pagina aan de hand van een zoekwoordenonderzoek en schrijven we vanuit die gedachte de title. Logisch, maar laten we geen kansen liggen? Jazeker. Laten we het eens omdraaien en in Search Console of Google Analytics kijken op welke zoektermen we al gevonden worden. Voorbeeld: we kiezen zelf voor de zoektermen “online marketing bureau Eindhoven”, omdat we daarop gevonden willen worden met een bepaalde pagina. Uit Search Console blijkt dat we veel verkeer binnenkrijgen van de zoektermen “lead generatie Eindhoven” en “SEO en SEA uitbesteden”. Gewapend met deze informatie kunnen we nu nóg betere title tags schrijven en gaan voor de quick wins. Een title tag zou er dan bijvoorbeeld zo uit kunnen zien: “Online marketing Eindhoven – SEO, SEA, Leads – Gratis scan?”. Onze geselecteerde zoektermen zitten erin verwerkt, maar ook de top gerelateerde zoektermen waarop we al gevonden worden zitten erin.

Dit waren de 7 tips voor het schrijven van title tags. Doe er je voordeel mee, maar wees ook kritisch en vergeet niet te testen!