Geschreven door Wesley

Het doel van een webshop is simpel, verkopen. Het liefst zo veel mogelijk verkopen en nog snel ook. Uiteraard is het verkrijgen van verkeer daarbij van essentieel belang, maar wat als je al behoorlijk wat verkeer hebt en je nog onvoldoende orders haalt? Dan moet je mijn blog lezen en vandaag nog de onderstaande 6 conversie optimalisatie tips voor webshops doorvoeren. Succes gegarandeerd!

Conversie optimalisatie tip 1 – leg het pijnpunt bloot door een doeltrechter in te stellen.

Als eerste wil je natuurlijk weten waar de meeste mensen in het proces afhaken. Door gebruik te maken van Google Analytics en een zogeheten doeltrechter in te stellen kun je precies achterhalen waar de meeste mensen afhaken in het bestelproces. Door dit vast te stellen weet je waar de pijn zit. Wil je weten hoe je zo’n trechter instelt in Google Analytics? Check Conversies in Analytics

Conversie optimalisatie tip 2 – laat mensen afrekenen als gast

Hoewel je het liefste hebt dat iedereen een vaste klant wordt wil je mensen niet belemmeren bij hun aankoop. Er is nog steeds een hele grote groep mensen die er niet van gediend is om een account aan te maken en wil graag als gast afrekenen. Zorg er dan dus ook voor dat die mogelijkheid er is.

Conversie optimalisatie tip 3 – bewaar het winkelmandje

Zoals je in het voorbeeld hierboven al kunt zien zijn er veel mensen die om wat voor reden dan ook afhaken tijdens het bestellen. Dat wil niet altijd zeggen dat diegene niet wil kopen. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat hij of zij is afgeleid en op een later tijdstip alsnog zou willen bestellen. Het helpt dan enorm als de winkelmand nog netjes is gevuld en het afrekenen soepel en snel kan verlopen.

Conversie optimalisatie tip 4 – zorg voor een haakje

Wanneer een bezoeker zijn winkelmandje gevuld heeft, maar uiteindelijk niet afrekent kun je ervan uitgaan dat er wel degelijk een koopintentie was. Wanneer je een e-mailadres en naam van deze persoon hebt, dan kun je hem of haar op een later tijdstip een mail sturen met daarin de inhoud van het winkelmandje en een link de afrekenpagina. Je zou zelfs nog kunnen overwegen om een éénmalige korting toe te voegen om de koper ervan te overtuigen dat ze dit echt “moeten” doen. Hou daarbij wel in het achterhoofd dat men dit snel doorheeft en het zou kunnen misbruiken.

Conversie optimalisatie tip 5 – maak het makkelijk

Zorg dat de consument in geen enkel geval hoeft na te denken, maar zonder slag of stoot het proces kan doorlopen. Waar mensen moeten nadenken haken mensen af. Wil je nou precies weten hoe je dat moet doen, dan is het boek van Steve Krug er een die je moet gaan lezen. Het komt er in het kort op neer dat je de stappen zo eenvoudig moet maken dat zelfs je oma het snapt. Zorg tijdens deze stappen ook voor vertrouwen. Het toevoegen van een telefoonnummer aan het bestelproces kan al voor wonderen zorgen. Waarom? Het geeft vertrouwen en als mensen dit zien, dan hoeven ze zich dat in elk geval niet meer af te vragen.

Conversie optimalisatie tip 6 – zorg dat de taken op alle apparaten uitgevoerd kunnen worden

De reden dat het conversiepercentage op smartphones lager is dan op desktops is dat de consument niet wil bestellen. Het wordt ze simpelweg nog niet makkelijk genoeg gemaakt. Zorg ervoor dat je website niet alleen responsive is, maar dat ook het bestelproces eenvoudig te doorlopen is en je zult zien dat ook het aantal mobiele bestellingen in een rap tempo toe zal nemen.

Bonus tip – Zet remarketing in

Google Adwords biedt een aantal zeer interessante mogelijkheden als het gaat om remarketing. Zo kun je met behulp van Google Shopping “winkelmandverlaters” op een later tijdstip overhalen met zeer gerichte banners. Ook kun je bezoekers van Google op zoekwoorden targetten waarvan je weet dat ze al eerder op je website zijn geweest. Lees hierover meer in de post van collega Joey.