Geschreven door Wesley

Remarketing is een vorm van adverteren waarbij je data die je verzameld hebt van een bezoeker van jouw website, gebruikt om deze terug te halen. Google Adwords biedt inmiddels een aantal mogelijkheden om remarketing in te zetten, waaronder remarketing voor het zoeknetwerk, dynamische remarketing en remarketing voor video kijkers. In dit artikel lees je 5 tips over de inzet van remarketing met data uit Google Analytics.

Tip 1 – Tijd tot aankoop.

Onder de sectie Conversies – > E-commerce vind je onder andere data over de tijd tot aankoop. Dit rapport geeft twee zeer interessante cijfers weer die je kunt gebruiken voor de inzet van remarketing. Als eerste kun je achterhalen hoeveel dagen het duurt voor dat iemand overgaat tot een aankoop, dan kun je remarketinglijsten hierop afstellen.

De meeste mensen doen hun aankoop op de eerste dag dat ze de website bezoeken. Daarnaast zijn er veel aankopen tussen 7 en 13 dagen en na 28 dagen. Je zou ervoor kunnen kiezen om een lijst te maken waarbij je mensen verzameld waarvan je weet dat het 7 dagen geleden is dat ze op de website geweest zijn. Dit doe je met behulp van een aangepaste combinatie in Google Adwords.

Tip 2 – Wat zou hij kunnen kopen?

Wanneer een gebruiker een product heeft bekeken, maar deze niet aangeschaft heeft dan kan het interessant zijn om het product in een banner binnen het Google Display netwerk te tonen. Een andere interessante mogelijkheid is om een gebruiker juist iets heel anders te tonen. Met behulp van gedragsstromen in Google Analytics kun je analyseren welke pagina’s een bezoeker bezocht alvorens ze converteerde. Stel dat een grote groep gebruikers die overgegaan is tot de aankoop van “product a” eerst de pagina van “product b” bezochten. Dan kan het interessant zijn om een bezoeker van “product b” een banner met “product a” te tonen.

Tip 3 – Het gebruik van Smart List

Door gebruik te maken van de Smart List, welke je via de remarketing instellingen binnen Google Analytics aan kunt maken, stuur je op basis van historische conversiegegevens. Google Analytics verzamelt deze data en schat in wie “toe” is aan een conversie. Op deze manier hoef je zelf dus niet al te veel na te denken over de groep die je wil benaderen. Uiteraard is de boodschap die je wil brengen wel van groot belang.

Tip 4 – Contactzoekers

Heb je weleens bekeken hoeveel mensen op je contactpagina geweest zijn en géén contact met je zochten? Verzamel deze in een lijst met contactzoekers en target ze vervolgens met de boodschap dat je klantenservice elke dag van 08.00 uur tot 22.00 uur te bereiken is via nummer 040-123 4567.

Tip 5 – Lijsten met dynamische kenmerken

Met lijsten voor dynamische kenmerken kun je gebruikers verzamelen die voldoen aan bepaalde voorwaarden zoals totale waarde of specifieke producten in het winkelwagentje. Iemand die voor een groot bedrag in zijn winkelwagentje gestopt heeft, maar niet afrekent is mogelijk meer waard dan iemand die voor een klein bedrag in zijn of haar winkelwagentje heeft.

Voor elke vorm van remarketing is het belangrijk dat je goed nadenkt over de manier van benaderen en welke mensen je uitsluit. Iemand die al bij je gekocht heeft wil geen vervelende banners meer zien met het product dat hij of zij zojuist heeft aangeschaft. Overkill is ook iets dat ik erg vaak voorbij zie komen. Zorg er daarom voor dat je gebruik maakt van een “frequency cap” die ervoor zorgt dat mensen je banners gecontroleerd te zien krijgen.

Heb je hulp nodig bij je remarketing-activiteiten, dan kunnen wij je uiteraard verder op weg helpen! Mis de kans op extra omzet niet en neem contact met ons op!