Geschreven door Wesley

Op maandag 12 oktober 2015 vertrok ik samen met collega Piet naar Dublin om daar 3 dagen te blijven en te genieten van Google Accelerate 2015. Een event dat jaarlijks door Google wordt georganiseerd om de beste partners uit de hele wereld bij te praten over de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf. Nu, een aantal dagen na het event, kan ik terugkijken op een zeer geslaagd verblijf en wil ik graag 4 ‘must knows’ met je delen.

Smartphonegebruikers – Context is koning

Hoewel dit voor ons misschien een “inkoppertje” is, lijken er nog voldoende bedrijven te zijn die niet weten hoe ze om moeten gaan smartphonegebruikers en de waarde niet in kunnen schatten. Google heeft maar weer eens benadrukt dat het aantal smartphonegebruikers blijft groeien en dat de doelgroep nog vaker op die apparaten online gaat.

Opvallend aan bovenstaande afbeeldingen is dat met namen in de avond uren gebruikers dus vaker via hun smartphone zoekacties uitvoeren dan op een desktop en tablets. Waar we voorheen altijd riepen dat “content koning is” stellen we dit nu bij naar “context is koning”. Het gaat dus niet alleen wat je een smartphonegebruiker laat zien, maar vooral ook waar en wanneer.

Feit: “67 of German smartphone users feel their smartphone enables them to act spontaneously when their interests or passions are sparked”

Maak gebruik van dynamische advertenties

Uit onderzoek is gebleken dat dynamische advertenties binnen het Display netwerk van Google een CTR hebben die gemiddeld 50% hoger ligt dan die van statische advertenties. Mede daardoor zal de kwaliteit van je campagnes omhoog gaan en zal ook het resultaat beter zijn.

Meet Cross-device!

Een statement dat door Google veel gemaakt werd tijdens het event was: “We don’t go online. We live online.”. Onze smartphone geeft ons dag en nacht toegang tot internet en zorgt ervoor dat we altijd antwoord kunnen krijgen op de vraag die er op dat moment speelt. En hoewel we dus veel gebruik maken van onze smarpthone, zijn andere apparaten als tablets en laptops ook nog steeds veel gebruikte apparaten. Het is daarom van groot belang dat je het gedrag van een gebruiker op verschillende apparaten meet. Een voorbeeld van Google: “11%+ more display ads conversions when including cross-device data”.

Een herkenbaar patroon is dat een gebruiker via zijn of haar smartphone online gaat en de uiteindelijke aankoop via zijn of haar laptop afmaakt!

Mobiele video’s zijn de toekomst

Wie heeft de video hierboven over Micro Moments bekeken? Precies! Het werkt! De kans is zelfs groot dat je de video bekeken hebt als je op je smartphone deze pagina bezoekt. Ruim 50% van alle vertoningen op YouTube gaan vandaag de dag via mobiele telefoons en aan het einde van 2017 is 69% van al het data verkeer online afkomstig van een video.

YouTube wordt al lang niet alleen meer gebruikt voor het luisteren van muziek of het bekijken van schattige kattenvideo’s. Ruim 42% van de “online shoppers” gebruikt YouTube tijdens het aankoopproces.