3 tips van SEO-Day in Keulen
Continue de kennis bijspijkeren, dat vinden we bij Scherp Online belangrijk. Zoals de titel doet vermoeden gaat deze blog over SEO-DAY. Ben jij er ooit geweest? Dit is een conferentie in Keulen, Duitsland die al vanaf 2010 wordt georganiseerd. SEO-Day een van de grootste SEO-conferenties in de Duitstalige wereld. Lees jij mee welke tips Kelly voor je heeft?
Kennis kun je vermenigvuldigen, door het te delen
Na twee jaar is het weer mogelijk om SEO-Day live op locatie te volgen en dit trekt vele online marketeers aan. Tijdens deze dag hielden Duitse SEO specialisten verschillende presentaties, met meerdere tips en praktische trucs. De onderwerpen liepen uiteen van interessante AI tools tot tips en inzichten bij het vernieuwen van een website.
Waarom SEO-Day?
Onze collega Kelly werkte al een aantal jaren als SEO specialist voor een Duits bedrijf. Zij bezocht al eerder deze conferentie en gaf aan dat dit een interessant event is om bij te wonen. Blijf vooral verder lezen om te ontdekken waarom.
Specialisten met tientallen jaren ervaring deelden hun kennis en inzichten op SEO gebied en opkomende trends in de online markt. Niks is zo dynamisch als de online wereld. Daarom kan het nooit kwaad om onderwerpen vanuit een ander perspectief te bekijken. Afgelopen week bezocht Kelly deze conferentie over zoekmachine optimalisatie.
Wat mij het meeste is bijgebleven
Iets wat mij echt is bijgebleven, is het toenemende belang van de zoekintentie van de bezoeker. Dit klinkt simpel, maar er zijn ook zoekwoorden met een ‘hybride’ zoekintentie. Denk aan dat een zoekwoord zowel informatief als commercieel kan zijn. Nu is het belangrijk om uit te zoeken wat het beste past bij jouw bezoeker. Een tekst die informatief geschreven is, terwijl de bezoeker op zoek is naar een product, krijgt geen hoge positie in Google.
Mijn top 3 tips!
Tip 1: maak een SEO planning bij een herlancering
Wat heb ik nodig om deze herlancering van de website succesvol te laten verlopen? Welke acties moet ik vooraf, tijdens en achteraf uitvoeren? Een onderdeel die we vaak over het hoofd zien is het controleren van je backlinks.
Door het instellen van redirects van de oude pagina’s naar de nieuwe pagina’s (wanneer de URL verandert), vang je het grootste gedeelte al op. Maar het komt voor dat een website naar jouw pagina linkt en dat je hiervoor geen redirect hebt ingesteld. Hiermee verlies je een link en dus waarde voor je website. Check dus altijd of er ‘broken backlinks’ tevoorschijn komen na de herlancering van je website.
Tip 2: structured data zonder schema mark-up
Structured data gebruik je bijvoorbeeld om productdetails of reviews zichtbaar te maken in de zoekresultaten. Deze zoekresultaten noemen we rich snippets. Om deze data zichtbaar te krijgen voor Google, gebruik je schema mark-up. Dit is een code die je op jouw website toevoegt en daarmee benadruk je specifieke onderdelen extra voor Google.
Sinds kort is het mogelijk om rich snippets te creëren zonder het gebruik van schema mark-up. Structureer een pagina met een HTML tabel en gebruik de volgende trigger woorden ‘technische details’, ‘productdetails’, ‘pro’ of ‘contra’. Google ziet de data in deze HTML tabel als structured data. Google bevestigt deze mogelijkheid van structured data nog niet, maar is zeker het proberen waard.
Tip 3: drie stappen voor het creëren van top content
Het belangrijkste aandachtspunt is het schrijven van people-first-content. Richt je volledig op de bezoeker van de website en niet op de zoekmachines. Zoekmachines zijn steeds beter ontwikkeld en de hoofdfocus moet op de bezoeker liggen. Hierbij komt het E-A-T principe van pas. Dit houdt in dat je content expertise, autoriteit en betrouwbaarheid uitstraalt. Het E-A-T principe is geen specifieke ranking factor, maar het gebruik hiervan geeft wel extra gewicht aan je content.
Voor het schrijven van de juiste content is het vaststellen van de doelgroep van belang. Op basis van de doelgroep zoek je beter uit waar ze naar zoeken en wat hun intentie is. Zoals hierboven aangegeven, neemt het belang van de zoekintentie en pagina toe voor Google. Zorg dat de pagina met de intentie van de zoekopdracht overeenkomt.
Maak gebruik van content clusters. Een content clusters bestaat uit een pillar page en meerdere clusters content. Een pillar page richt zich op een breed onderwerp dat voor jouw doelgroep interessant is. De cluster content pagina’s richten zich op gedetailleerdere onderwerpen die binnen het onderwerp van de pillar page vallen. Op deze wijze beantwoord je alle vragen en problemen die je potentiële klant heeft. Doordat je al hun vragen en problemen op één website beantwoord, is de kans groot dat ze converteren op dezelfde website.
Het was erg leerzaam om bij deze conferentie aanwezig te zijn en om de laatst nieuwe ontwikkelingen in de SEO wereld voorbij te zien komen. Word je hier net als ons enthousiast van? Of heb je vragen? Bij Scherp Online staat een team van specialisten met een hands-on mentaliteit voor je klaar. In een persoonlijk gesprek kijken we graag naar de beste oplossing voor jouw bedrijf!