Geschreven door Mariska

Waar je voor SEO minstens een half jaar moet uittrekken om het effect te merken in Google Analytics, geeft conversieoptimalisatie direct resultaat. Veel mensen maken de fout om teveel energie te steken in het binnenhalen van bezoekers, terwijl er nog grote conversie-killers op hun website te vinden zijn. Zonde van de tijd en het geld om maar niet te spreken over de slechte (eerste) indruk die je kan maken! Vooral wanneer je bedenkt dat veel conversie-killers simpel op te lossen zijn. Pak vandaag nog deze conversieoptimalisatie tips op en je zal het verschil gaan merken!

1. “Over ons” pagina ontbreekt

Het is vaak een ondergeschoven kindje: de “over ons” pagina, maar wist je dat dit één van de vier belangrijkste pagina’s op je website is? Uit onderzoek blijkt dat deze pagina bij de vier meest bezochte pagina’s op een website behoort. Een goede “over ons” pagina kan net dat zetje zijn dat iemand nodig heeft om tot conversie over te gaan. Waarom zou je hem dan niet binnenkoppen? Bij conversieoptimalisatie moet je in de huid van de bezoeker kruipen. Waarom bezoekt iemand de deze pagina in eerste instantie eigenlijk? Het werkt in principe net als in het “echte” leven: iemand heeft je gezien en wil je beter leren kennen. Hij heeft vragen over je, maar als jij ze onbeantwoord laat, heb je weinig kans dat deze persoon je op date gaat vragen. Eeuwig zonde! Wanneer iemand aan de deur klopt, is het enige wat jij hoeft doen deze te openen. Vertel over je bedrijf of organisatie, maar vergeet niet over jezelf te vertellen! Kwetsbaarheid mag hierin best getoond worden. Wat maakt je uniek? Welke valkuilen heb je overwonnen, oftewel: wie ben je en wat heeft je gemaakt tot wie je nu bent? Creëer compassie en geef je bedrijf een gezicht.

De “over ons” pagina is ook een geschikte plek om autoriteit te tonen, zoals certificaten, samenwerkingen et cetera. Alles waardoor de potentiële klant je gaat vertrouwen. Daar horen ook foto’s van gezichten bij. Beantwoord in je verhaal ook de vragen die bezoekers hebben die ze kunnen weerhouden te converteren. Zo kan je bijvoorbeeld vertellen dat je misschien niet altijd de goedkoopste bent in de markt, maar de klantenservice wel top is en je een x-aantal jaar garantie geeft.

onscherpe afbeeldingen2. Gebruik van slechte of weinig afbeeldingen

Of je nu een dienst aanbiedt of een webshop hebt, afbeeldingen zijn van groot belang. Je probeert online iets te verkopen of te overtuigen, dus dat houdt in dat ze je moeten vertrouwen dat het goed is. Dat vertrouwen kan je op veel manieren winnen, maar het beste is om het te laten zien. Wanneer je grote, heldere en duidelijke afbeeldingen gebruikt, heeft de bezoeker de mogelijkheid de kans om een zo goed mogelijk beeld te vormen van hetgeen ze gaan kopen/boeken. Dat vergroot het vertrouwen in jou. Stel je voor dat je online een vakantie wilt boeken. Je komt terecht op de website van een vakantiepark. Het is dé perfecte locatie, aan zee zoals je wilde, voldoende activiteiten voor de kinderen, lekker eten volgens de recensies, vorig jaar nog gemoderniseerd, binnen bugdet en een Zoover score van 9,8. Alles lijkt perfect, behalve het plaatje wat je in hoofd moet vormen. Dat blijft blanco, omdat er alleen een afbeelding van de voorkant van het park te zien is, een plattegrond en een ingezoomde afbeelding van het zwembad. Grote kans dat je doorgaat naar de volgende, ondanks het feit dat het park aan alle voorwaarden voldoet én ook nog eens een uitstekende beoordeling krijgt. Een gemiste kans!
Wat moet je wel doen? Grote afbeeldingen gebruiken die van goede kwaliteit zijn en een goed beeld vormen van hetgeen je aanbiedt. Gebruik meerdere afbeeldingen, ook bij een webshop. Verkoop je een jas? Dan wil je weten hoe hij er van voren, achter én van binnen uitziet en het liefst ook nog eens bij iemand aan. Let uiteraard wel op het juiste formaat en bestandsgrootte. Je wil natuurlijk niet dat je website te traag wordt.

3. Geen logo’s te vinden

Een website of webshop is een medium om je dienst of product te verkopen of leads binnen te halen. Met je website moet je de potentiële klant dus overtuigen om te kopen en vooral: bij jou te kopen. Overtuigen doe je onder andere door het uitstralen van autoriteit. Je kan zelf wel zeggen hoe geweldig je bent, maar het is geloofwaardiger als je het aantoont door een derde. Dat doe je bijvoorbeeld met recensies, maar ook het tonen van logo’s’ en keurmerken maken je geloofwaardig en betrouwbaar. Zo zijn wij bij Scherp Online “Google Premier Partner“. Dat houdt in dat Google ons als Google-partner erkent en we tevens aan aanvullende certificerings- en prestatievereisten voldoen. Dat vergroot onze geloofwaardigheid aanzienlijk. Bovendien benoemen we op onze website klanten (met logo) waar we voor werken. Dit kun je zien als recensies: als zij ons vertrouwen, kunnen wij dat ook wel. Onderschat dus niet het gebruik van logo’s op je website!

4. Vragen van onnodige gegevens

Te vaak komen we nog ellenlange formulieren tegen waarin er gevraagd wordt naar gegevens die totaal nutteloos zijn voor het doel. Bedenk altijd goed wat je vraagt en of je het echt nodig hebt, want bij elke stap die een bezoeker moet zetten is er weer een risico van afhaken. Heb je dus echt dat telefoonnummer nodig? Een formulier is nooit het leukste onderdeel van bestellen of inschrijven. Probeer het de bezoeker dus zo makkelijk en aangenaam mogelijk maken.

Een paar best-practices:

  • De belangrijkste: zorg dat je formulier responsive is, zodat hij ook makkelijk ingevuld kan worden op mobiel. Test het!
  • Maak gebruik van autofill
  • Gebruik groene vinkjes als iemand een regel juist heeft ingevuld. Mensen krijgen graag positieve feedback, hoe simpel het ook lijkt!
  • Geef de buttons aantrekkelijke benamingen. Vermijd: “Stap 2”, “Verzenden”, “Inschrijven”, maar denk meer in de richting van “Ik ontdek”, “Ik durf het aan”, “Ik ga ervoor”, “Ik wil tips” en dergelijke.
  • Categoriseer velden bij grote formulieren. Dat maakt het overzichtelijker.
  • Heb je al gegevens van de klant, bijvoorbeeld de producten die hij wil kopen en/of persoonlijke gegevens? Zorg dan dat het formulier al begint bij stap 2 of stap 3. Klein lesje psychologie.
  • Zorg ervoor dat er geen regels gemisinterpreteerd kunnen worden en dat dus duidelijk is wat er van de bezoeker wordt verwacht.
  • Voeg duidelijke call-to-actions toe. Dat is in de meeste gevallen een button of twee buttons. Maak hiervoor gebruik van contrasterende kleuren, zodat ze goed opvallen. De belangrijkste call-to-action moet het meest opvallen.

5. Slechte klantenservice

Net als in een fysieke winkel, is de klantenservice ook online belangrijk. Misschien zelfs nog wel belangrijker, omdat een website afstandelijker is dan een fysieke winkel. Je staat dus al met 1-0 achter. Behandel bezoekers als echte personen die in je zaak komen. We komen nog al te vaak websites tegen die onvriendelijke foutmeldingen en waarschuwingen (rood, met 3 uitroeptekens en niet te vergeten dik onderstreept) geven, waar niemand direct te bereiken is voor vragen of waar we (vaak irrelevante) standaard, onpersoonlijke e-mails van ontvangen.

Dan heb je bij webshops ook nog het zeer belangrijke onderwerp “levering”. Mensen zijn tegenwoordig verwend, dus de standaard ligt hoog. Veel webshops leveren al binnen een werkdag en vaak in het slechtste geval binnen 3-5 werkdagen. Kijk dus wat je concurrenten doen, want hier kun je conversies op mislopen. Hetzelfde geldt voor leveringskosten en retourneringsvoorwaarden. Het op orde hebben van je klantenservice is één ding, maar het communiceren ervan is een tweede. Zonde als je alles netjes op orde hebt, maar de informatie is slecht te vinden! Laat dus geen kansen liggen en communiceer duidelijk je telefoonnummer, e-mailadres, contactformulier, eventueel chatfunctie en niet te vergeten je leveringsvoorwaarden.

6. Zoekfunctie is nergens of slecht te vinden

Conversieratio met en zonder site searchAls iemand de zoekfunctie gebruikt binnen je website, dan is de kans dat hij tot conversie over gaat aanzienlijk groter dan bij iemand die dit niet doet. Zij zitten namelijk helemaal onderaan de sales funnel en zijn gericht op zoek zijn naar iets. Analyticsgegevens kunnen dat beamen. Dat maakt de zoekfunctie een heel belangrijk onderdeel van je website. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar dit is toch wel één van de snelste! Maak er gebruik van door alle hobbels uit dit pad weg te ruimen, zodat gebruikers met één vloeiende beweging bij het product komen dat ze zoeken. Geef de zoekfunctie een prominente plek bovenaan in het midden of rechts van je website en vergeet daarbij de mobiele variant niet. Maak hem ook niet te klein! Test de zoekfunctie zelf, zodat je ziet wat gebruikers zien. Het beste is een zoekfunctie met autofill die ook al de productafbeeldingen toont. Vergeet de zoekfunctie niet te testen met spelfouten. Krijg je dan nog steeds een (relevant) overzicht te zien?
Zie de zoekfunctie ook als een mogelijkheid om erachter te komen welke producten/diensten populair zijn. Misschien is het wel interessant om hier (meer) op te adverteren? Bedenk ook waarom mensen er naar zoeken. Het zou kunnen dat ze het niet snel genoeg kunnen vinden op je website. Als dat het geval is, dan zou het misschien slim kunnen zijn om de navigatie naar deze pagina te verbeteren.

7. Filterfunctie werkt niet goed

Het komt maar al te vaak voor dat website eigenaren een website of shop laten bouwen en er vanuit gaan dat alles naar behoren werkt. Wees kritisch en test alles ook zelf of laat het testen door een derde. Bewandel de wegen die een potentiële klant zou bewandelen en kijk wat je onderweg tegenkomt. Werkt de filterfunctie bijvoorbeeld wel goed? Dit is een veelvoorkomend probleem en wekt enorm veel frustratie op bij de gebruiker. Frustratie eindigt vaak maar in één ding: het verlaten van de website. Vergelijk het met het vragen aan een servicemedewerker bij de Mediamarkt waar de Philips stofzuigers liggen, maar de medewerker brengt je elke keer naar verkeerde afdelingen of spreekt geen Nederlands. Hoe lang zou jij blijven?

8. Bestelproces gaat moeizaam

Je staat binnen het 16 meter gebied en gaat alleen op de keeper af. En.. je struikelt over je eigen benen. Een gemiste kans, want je was zo dichtbij. De enige die in de weg zat, was jijzelf. Dat is zo’n beetje hoe je een slecht bestelproces moet zien. De klant wil heel graag kopen, maar jij blijft de deur maar dicht doen, terwijl je hard roept dat ze moeten bestellen. Ook dit is een echte dooddoener wat voor een groot uitstappercentage zorgt. En dat terwijl je zo dichtbij het doel was!
Begin eens met het analyseren van je Analyicsgegevens. Waar in het bestelproces zie je een hoog uitstappercentage? Analyseer deze pagina’s en ga zelf het bestelproces eens in. Vraag ook eens een paar leken om iets te bestellen en laat ze opschrijven waar ze tegenaan lopen. Een handige tool die je ook kunt gebruiken is Hotjar. Met deze gratis tool kun je onder andere visitors recordings bijhouden. Je ziet dus precies alle muisbewegingen of vingerbewegingen van de gebruiker en kan hier veel waardevolle informatie uit halen om bijvoorbeeld je bestelproces te optimaliseren.

Een aantal best-practices:

  • Toon gedurende het bestelproces het product, zodat je ze constant een worst voorhoudt;
  • Laat stappen zien die nog doorlopen moeten worden. Extra tip, laat je bezoekers denken dat ze al een heel eind in het proces zitten. Heb je 3 stappen? Maak er dan visueel 5 van en laat mensen op stap 3 instromen, dus nog maar 2 van de 5 te gaan;
  • Maak er zoveel mogelijk een conversatie van. Dat betekent: laat weten of de gebruiker doet wat er van hem gevraagd wordt. Dit kan aan de hand van groene vinkjes en meldingen (denk aan een vriendelijke toon!)
  • Toon op de juiste plekken USP’s. Dat moet zijn op elke plek waar de kans op afhaak groter is. Hiermee stel je gebruikers gerust. Het hoeven ook niet altijd USP’s te zijn. Je kunt bij het vragen van een e-mailadres bijvoorbeeld ook vermelden dat deze niet aan derden worden verstrekt. Haal onzekerheden van mensen gedurende het bestelproces zoveel mogelijk weg. Het is verstandig om bij de uiteindelijke bestelknop nogmaals de grootste USP’s te noemen: levertijd en bezorgkosten bijvoorbeeld.
  • Vraag niet onnodig veel gegevens, maar houd formulieren zo kort mogelijk.
  • Zorg voor zo min mogelijk afleidingen en haal het menu weg. Er mag maar één call-to-action zijn: de bestelknop (of “Volgende knop” bij meerdere stappen).
  • Vergeet de winkelmand niet te optimaliseren. Doe zelf een testbestelling of laat een derde dat doen.
  • Pas e-mailmarketing toe en stuur (waar mogelijk) gebruikers die hun bestelling niet hebben afgerond een reminder. Het conversiepercentage ligt gemiddeld zo’n 30% hoger bij deze benadering.

9. USP’s ontbreken of staan niet op de juiste plekken

Het communiceren van USP’s is ontzettend belangrijk, maar allereerst moet de basis goed zijn. Denk goed na over wat je uniek maakt en waarom mensen bij jou en niet bij je concurrent moeten bestellen. Als je niets kunt bedenken, creëer er dan zelf één en bouw je dienst of product bijvoorbeeld uit. Heb je geschikte USP’s? Kijk er dan nog eens kritisch naar en bedenk of ze niet te ingewikkeld of te lang zijn en relevant zijn voor jouw klanten. Blijf doorgaan tot je de perfecte USP’s hebt geformuleerd die aantrekkelijk zijn voor jouw klanten. Nu is het tijd om ze de wereld in te brengen via je website.

Een aantal tips:

  • Verwerk ze in het design, zodat ze altijd in het zicht zijn.
  • Plaats ze in de header
  • Plaats ze in het bestelproces, waar kans op afhaak groter is
  • Plaats ze (of een selectie ervan) bij producten op de categoriepagina’s en op productpagina’s
  • Plaats ze in blokken aan de zijkant
  • Vermeld ze in teksten
  • Plaats ze in de footer
  • Verwerk ze in je e-mailhandtekening
  • Vergeet ze niet te vermelden in de titles/meta descriptions van je website

10. Verplicht aanmaken van account

Het verplicht aanmaken van een account op een webshop, waar je eenmalig iets bestelt. Het is een grote ergernis onder online shoppers. Bovendien schiet de winkelier er weinig mee op, blijkt uit recent onderzoek van Radar onder ruim 30.000 ondervraagden. Bijna 9 op de 10 mensen zeggen wel eens een bestelling af te breken vanwege verplichte accountregistratie. Het overgrote deel van de ondervraagden liet weten vooral het achterlaten van gegevens vervelend te vinden, gevolgd door de tijd die het kost om een account aan te maken.
Hoewel het een bron van ergernis is bij veel mensen, kan een account ook juist klantvriendelijk zijn voor mensen die van plan zijn vaker terug te komen. Wat belangrijk is, is om het aan de klant over te laten. Maak het mogelijk om zowel zonder als met account een bestelling te kunnen plaatsen.

Dat waren de 10 conversie-killers die ik jullie niet wilde onthouden. Laten jullie me weten wat jullie hieraan hebben gehad?

Wil je conversie optimalisatie eens echt goed aanpakken door een specialistisch team? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, telefonisch of per mail. Het is tijd om te stoppen met het dichtslaan van die deur en conversies te laten liggen!

 

Neem contact met ons op