Sinds kort vertoont Google bij ‘wat is…’ zoekopdrachten direct het antwoord op de vraag van de gebruiker. Dat antwoord, ook wel een rich answer genoemd, is een van de featured snippets die getoond worden in Google en komt direct van websites van derden. Er zijn nog weinig websites in Nederland die hier slim op inspelen en dat betekent dat er veel kansen liggen voor de SEO liefhebbers onder ons. Hoe zorg je ervoor dat Google het antwoord van jouw site toont?

Wat zijn featured snippets en hoe zien ze eruit?

Google Featured snippets zijn tekstfragmenten die Google bovenaan de zoekresultaten toont die mogelijk antwoord geven op de vraag van de gebruiker. Deze tekstfragmenten zijn afkomstig van websites van derden en worden vaak getoond bij vragen die beginnen met ‘wat is…’. De Google gebruiker krijgt zo direct het antwoord op zijn of haar vraag en krijgt de kans om direct de website van de bron te bezoeken.

Het voordeel voor de gebruiker is duidelijk, maar websitebeheerders zien beren op de weg: wat als gebruikers niet meer doorklikken? Door jouw website te optimaliseren voor Google featured snippets vergroot je de kans dat Google jouw content gebruikt voor het beantwoorden van vragen die gebruikers binnen Google stellen. Wanneer jouw content getoond wordt als een snippet, laat je de concurrentie ver achter je in de zoekresultaten. Zie het onderstaande voorbeeld van onze klant Medifit.

google-featured-snippets-medifit-fysiotherapie

Google rich answer van onze klant Medifit fysiotherapie.

Hoe optimaliseer je een pagina voor Google featured snippets?

Google geeft zelf aan dat je er niet voor kunt zorgen dat Google altijd jouw content gebruikt. Wat je wel kunt doen is het optimaliseren van pagina’s zodat ze aantrekkelijk zijn voor Google featured snippets. De snippets worden in Nederland steeds vaker vertoond, maar nog lang niet iedereen benut deze kans om helemaal bovenaan de zoekresultaten te staan. Momenteel zien we een duidelijk patroon in de snippets. Content die wordt vertoond als snippet komt vaak van een pagina die:

  • Gedetailleerd antwoord geeft op de vraag;
  • Gestructureerd en overzichtelijk is;
  • Een stappenplan bevat;
  • Een titel draagt die identiek is aan de zoekopdracht van de gebruiker.

Wil je kans maken om vertoond te worden in de snippets? Zorg er dan voor dat het bovenstaande toegepast / aanwezig is op jouw pagina’s. Laat de vraag van de gebruiker letterlijk terugkomen in de titel en de inhoud van de pagina die je wilt optimaliseren en geef gedetailleerd, maar beknopt antwoord. Daarnaast moet de techniek van de pagina kloppen zodat Google duidelijk kan lezen waar de pagina over gaat.

Verkeer in de ‘think’ fase aantrekken

Google snippets sturen verkeer naar je website die nog niet veel kennis hebben van het onderwerp. In het geval van Scherp Online bijvoorbeeld: mensen die binnenkomen via snippets hebben bijvoorbeeld gezocht op ‘wat is online marketing’. Deze personen zijn misschien niet direct van plan om een dienst af te nemen, maar tonen wel interesse in het onderwerp. Snippets zijn dus een goede manier om mensen in de ‘think’ fase naar jouw website te sturen. Zorg ervoor dat personen die de website binnenkomen via een snippet de kans krijgen om je te volgen (denk aan social media of een nieuwsbrief) zodat wanneer ze in de ‘do’ fase terecht komen, jij de eerste bent waar ze aan denken.

Bouw een kennisbank op

Nu hoor ik je denken: ik wil de bezoekers die regelmatig mijn website bezoeken toch niet vervelen met uitleg van termen die zij al kennen? Begrijpelijk, daarom is het verstandig om de pagina’s voor de snippets te splitsen van de rest van de pagina’s op je website. Op die manier hoeven ze niet perse in het hoofdmenu en kun je toch interessant verkeer binnenhalen. Je kunt op de overige pagina’s wel doorlinken naar pagina’s in de kennisbank. Bijvoorbeeld wanneer je een vakterm gebruikt die je niet overal uit wilt leggen, maar wel erg belangrijk is om de tekst te begrijpen.

Een kennisbank opbouwen is een goede manier van het creëren van content voor zoekmachine optimalisatie. Door het toevoegen van relevante content op je website met zowel short tail als long tail zoekwoorden bouw je autoriteit op wat je website helpt in de strijd om hoge posities binnen de zoekresultaten van zoekmachines.

Vervangt de Google featured snippet mijn plaats in de zoekresultaten?

Nee, de snippets zijn een aanvulling op de zoekresultaten en vervangt jouw positie in de zoekresultaten dus niet. Dat betekent dat je twee keer in de organische zoekresultaten vertoond kan worden! Google kiest er niet altijd voor om een snippet te vertonen van de website die op de eerste positie staat, ook al lijkt dat soms voor de hand liggend.

Hoe weet ik of mijn pagina wordt vertoond als google featured snippet?

Momenteel is het nog niet mogelijk om bijvoorbeeld via Google Analytics erachter te komen of bezoekers binnenkomen via een snippet of de ‘gewone’ zoekresultaten. Je kunt er wel achter komen of je pagina geschikt is voor een snippet vertoning door in de zoekbalk van Google het volgende in te typen:

Site: (website die je analyseert) zoekopdracht in vraagstelling

Als er een pagina op de website geschikt is voor een snippet die past bij de vraag, zal deze direct vertoond worden. Is dat niet het geval? Dan kan het zijn dat de pagina verder geoptimaliseerd moet worden.

Welke pagina’s optimaliseer ik eerst?

Het is verstandig om eerst te onderzoeken of je al verkeer binnenkrijgt via vraag-zoekopdrachten in Google. Dat kun je zien met behulp van het Google Search Console. Ga binnen het Search Console naar ‘zoekverkeer’ en vervolgens ‘zoekanalyse’. Hierin zie je de zoekopdrachten die gebruikers naar jouw website hebben geleid. Filter de zoekwoorden op bijvoorbeeld ‘wat’ of ‘hoe’ en je ziet direct op welke zoekwoorden gebruikers jouw website binnenkomen. Wanneer je deze zoekwoorden op de bovenstaande manier onderzoekt binnen Google en er nog geen snippet naar voren komt, is het goed om hiermee te beginnen.

Laat een reactie achter