Geschreven door Karlijn

Elk jaar komt Google in de lente met een aantal grote updates voor de Google services. Dit jaar draaide het vooral om het verbeteren van de mobiele ervaring. Google benadrukt dat het tijdperk van de ‘desktop-first-world’ afgesloten is en we inmiddels in de ‘mobile-first world’ terecht zijn gekomen. Om aan te sluiten op de behoeften die horen bij deze ‘mobile-first world’ komen er een paar grote veranderingen aan. Wij zetten de grootste veranderingen van de Google update op een rij.

Mobiele tekst advertenties in de ‘mobile-first world’

Een tijd geleden heeft Google al de eerste stap gezet naar een gelijke ervaring op desktop en mobiele apparaten door de zoekresultatenpagina aan te passen. De advertenties aan de rechterkant van de resultatenpagina zijn verdwenen en er kunnen op dit moment vier advertenties bovenaan de pagina worden getoond in de plaats van drie.

Binnenkort gaan ook de advertenties zelf wijzigen. Zo kun je momenteel een advertentiekop van maximaal 25 karakters invoeren. Dat worden twee advertentiekoppen van maximaal 30 karakters lang, wat betekent dat advertentiekoppen een prominentere plaats in op de zoekresultatenpagina krijgen. Naast de advertentiekop worden ook de beschrijvende regels aangepast. De nieuwe advertenties bieden geen plaats meer voor de huidige twee beschrijvende regels van elk maximaal 35 karakters, maar krijgen één lange beschrijvingsregel van maximaal 80 karakters.

Google geeft aan dat de nieuwe advertenties geoptimaliseerd worden voor schermresoluties van populaire mobiele apparaten en adverteerders de kans geven om meer informatie over hun product of dienst te vertonen voordat een gebruiker geklikt heeft. In de testfase hebben bedrijven gemeld dat op de advertenties met de nieuwe indeling 20% meer geklikt is dan op de advertenties met de oude indeling.

google-update-advertentieindelingen

 

Heeft dit gevolgen voor jouw huidige advertenties?

Als je momenteelt met tekstadvertenties adverteert, dan heeft dat zeker gevolgen. Uiteraard zullen wij er voor zorgen dat alles netjes overgezet wordt en je campagnes niet stil komen te staan. Wel zullen we contact met je opnemen om dit door te spreken.

Display advertenties in de ‘mobile-first world’

Niet alleen de advertenties in het Search netwerk gaan op de schop: Google heeft ook geluisterd naar feedback van adverteerders op display advertenties. Het Google Display Netwerk zorgt ervoor dat adverteerders hun advertenties op ruim twee miljoen websites en apps kunnen plaatsen. Al deze websites en apps hebben een verschillende lay-out en advertentieruimte beschikbaar waardoor een advertentie niet altijd aansluit op de lay-out van de pagina waarop hij vertoond wordt. Met de nieuwe responsive Display advertenties van Google behoort dat probleem binnenkort tot het verleden. Adverteerders hoeven slechts een advertentiekop, beschrijving, afbeelding en URL in te voeren en Google maakt er Display advertenties van die passen bij de look en feel van de pagina waarop ze vertoond worden.

google-update-display-advertentieindelingen

Bieden in de ‘mobile-first world’

Momenteel kun je binnen Adwords verschillend bieden op mobiel ten opzichte van desktop en tablet, maar over een tijd kun je per type apparaat (desktop, tablet of smartphone) verschillende biedingen instellen. Zo kun je meer bieden op de apparaten die voor jouw business het beste presteren en minder bieden op apparaten die minder interessant zijn, tot wel 900%.

Nieuwe strategie voor jouw campagnes

Dat deze ontwikkeling invloed gaat hebben op je account is logisch, maar hoe we daar op in gaan spelen is afhankelijk van de diensten, producten of informatie die je aanbiedt. Het geeft ons de mogelijkheid om de context waarin je advertentie getoond wordt nog beter af te stemmen op de behoefte van jouw doelgroep. We gaan de komende weken met je in overleg om de koers te bepalen.

Targeten in de ‘mobile-first world’

Google is bezig met het uitrollen van nieuwe targeting opties binnen het Search netwerk. Zo kun je binnenkort apart bieden op demografische factoren zoals leeftijd en geslacht. We hebben deze functionaliteit de afgelopen maanden al bij een beperkt aantal klanten kunnen testen en meten zeer positieve resultaten.  Zo zien we in een aantal accounts de CPA dalen en de CTR toenemen door bodaanpassingen te doen op leeftijd en geslacht.

Similar audiences voor RLSA

Voor iedereen die momenteel al gebruik maakt van RLSA is er goed nieuws: binnenkort kun je binnen het Search netwerk gebruik maken van similar audiences voor remarketinglijsten. Deze functie is momenteel alleen nog beschikbaar binnen het Google Display Netwerk en doelgroepen voor klantenmatch binnen YouTube en Gmail. Met similar audiences voor RLSA bereik je potentiële nieuwe bezoekers door mensen te targeten die lijken op de bezoekers die al ooit op je website zijn geweest. Google vind de similar audiences door de browseractiviteiten van de afgelopen 30 dagen van mensen uit de remarketinglijst te vergelijken met deze van de potentiële nieuwe bezoekers.

Google maps in de ‘mobile-first world’

Volgens Google is een derde van de mobiele zoekopdrachten locatiegericht en het aantal locatiegerichte zoekopdrachten groeit 50% sneller dan algemene zoekopdrachten. Om betere zoekresultaten te tonen bij de locatiegerichte zoekopdrachten, zullen lokale advertenties met locatie-extensies een prominente plek krijgen binnen google.com en Google Maps. Zo wordt het logo van de winkel in de kaart van Maps geplaatst en krijgen adverteerders de kans om direct een aanbieding te tonen.
Wanneer de gebruiker klikt op het logo van de winkel binnen Maps opent er een overzicht van de producten die te koop zijn en de huidige voorraad van de winkel. Op die manier hoopt Google dat gebruikers getriggerd worden om de winkel te bezoeken.25% van de Google gebruikers geeft namelijk aan winkels te mijden omdat ze niet zeker zijn dat het product waarnaar ze opzoek zijn ook in die winkel op voorraad is.

Naast de voorraadinformatie kunnen gebruikers ook sinds kort zien wat de drukste tijden zijn in de winkel. Wanneer de gebruiker zoekt op de naam van de winkel verschijnt er een staafgrafiek die de populaire tijden aangeeft per uur van de dag. Google gebruikt hiervoor de data van Google Maps op mobiele apparaten en, in de landen waarin het is toegestaan, beacon signalen.

google-update-local-store

Nieuwe lay-out van Adwords

Het kan nog even duren, maar er komt een nieuwe lay-out voor Adwords en Analytics 360 Suite. Niet schrikken: het is vast even wennen, maar dat het een verbetering is staat vast. Google heeft een alvast een kijkje gegeven op de nieuwe lay-out en het ziet er op het eerste gezicht zeer geordend en clean uit. Google heeft meer aandacht gegeven aan visuele factoren zoals grafieken, die de belangrijkste data direct tot de aandacht brengen. Wanneer de nieuwe lay-out beschikbaar is in Nederland is niet bekend. Het zal in de loop van 2016 en het begin van 2017 worden uitgerold, beginnend met de accounts in de Verenigde Staten.

google-update-nieuwe-layout-adwords

Samen met ons de nieuwe layout van Google Adwords ervaren?

Zodra de nieuwe layout van Google Adwords is uitgerold zullen wij je uitnodigen om deze met ons door te lopen. Zo kunnen we je niet alleen de nieuwe mogelijkheden laten zien, maar krijg je ook een goed beeld bij wat er visueel verandert. Deze sessie vindt bij ons op kantoor in Eindhoven plaats.