Geschreven door Wesley

Momenteel is er een bèta gaande in de Verenigde Staten waarbij autozoekers ook de dichtstbijzijnde autodealers kunnen vinden op hun mobiel.

Hoe werkt het?

Als voorbeeld nemen we Toyota, omdat zij inmiddels aan het testen zijn met de nieuwe advertentiemodellen. Wanneer een Google gebruiker in Amerika op zijn of haar mobiel zoekt naar Toyota Prius zie je, hoe kan het ook anders, een advertentie van Toyota. Sinds afgelopen maand heeft Google daar een aantal keuzes aan toegevoegd. Zo kun je naar de website van Toyota gaan, scrollen door verschillende afbeeldingen of op de button ‘dealers’ klikken. Klik je op dealers dan krijg je per direct een overzicht van de dichtstbijzijnde autodealers die de Toyota Prius aanbieden.

Wil je als gebruiker dus dat type auto kopen of meer informatie erover hebben van de specialist, dan kun je op de routebeschrijving of op de ‘call’ button klikken. Dit is beide beschikbaar via dit advertentiemodel.

Google Toyota advertentie

Waarom dit advertentiemodel?

Volgens Google zoekt ongeveer de helft van de mensen die naar een auto op zoek zijn via zijn of haar smartphone. Dit is ruim 150% meer dan vorig jaar! Het aantal zoekopdrachten voor “car dealerships near me” (in Amerika uiteraard) is zelfs verdubbeld. Oftewel dit is het perfecte tijdstip om te testen.

Komt dit ook in Nederland?

Momenteel loopt de bèta in de Verenigde Staten en wordt positief opgepakt (zowel door de gebruiker, autodealers en Google zelf). Daardoor is de kans groot dat het dus ook hier komt. Het helpt de zoekers uiteraard, wat positief is, maar wat voor effect gaat deze manier van adverteren hebben op de autodealers? Zodra we deze test in Nederland uit kunnen voeren brengen we jullie uiteraard op de hoogte. Ben je geïnteresseerd, neem dan zeker even contact met ons op.