Online marketing blog - Scherponline.nl

27
jun

Cookiewet en cookiemelding op je website

Je ziet ze dagelijks voorbijkomen; cookiemeldingen. Iedere website maakt gebruik van cookies alleen lang niet iedereen weet wat de regels zijn omtrent het gebruik van deze cookies. Dit artikel zal uitgebreid bespreken welke verschillende cookies er zijn, wat het nut is van deze cookies en welke verplichtingen websites hebben indien zij deze cookies willen gebruiken.

1. Functionele cookies

Functionele cookies zorgen ervoor dat een website werkt. Je kunt hierbij denken aan cookies die nodig zijn om te onthouden wat iemand in zijn of haar winkelmandje heeft zitten in een webshop. Ook kun je denken aan de inloggegevens die een website onthoudt, zodat jij deze de volgende keer dat je de site bezoekt niet meer hoeft in te vullen. Volgens de cookiewet hoeft er geen toestemming gevraagd te worden om functionele cookies te gebruiken. Hieronder worden verschillende soorten functionele cookies besproken

1.1 Sessie cookies

Sessie cookies worden gebruikt gedurende het verblijf(de sessie) van een bezoeker op een website. Deze cookies zorgen ervoor dat de bezoeker herkend wordt. Op deze manier hoeft hij of zij niet telkens dezelfde handeling uit te voeren op de website. Deze worden onthouden door middel van de cookie.

1.2 Cookies voor testsoftware

Wanneer je website gebruikmaakt van testsoftware wordt deze software gevoed met data vanuit de live omgeving. Deze data wordt gebruikt om te kijken wat het effect is van de testsoftware. Het doel van deze testsoftware is vaak het verbeteren van de website. Om ervoor te zorgen dat deze data verzameld kan worden en doorgegeven wordt naar de testsoftware is een cookie nodig.

1.3 Cookies accepteren of weigeren

Wanneer een website gebruiktmaakt van een cookie wall of cookiebanner, onthoudt deze cookie wat de voorkeuren van een bezoeker zijn wat betreft cookies. Op deze manier hoeft de bezoeker niet telkens bij het bezoeken van de pagina opnieuw de cookies te accepteren of te weigeren.

1.4 Productvergelijkingscookies

Productvergelijkingscookies doen precies wat je verwacht als je kijkt naar de naam. Deze cookies zorgen er namelijk voor dat je op een website producten met elkaar kunt vergelijken.

1.5 Cookies voor het bekijken van externe video’s

Dit soort cookies worden gebruikt om ervoor te zorgen dat er video’s van bijvoorbeeld YouTube bekeken kunnen worden op een website.

2. Analyse cookies

Analyse cookies worden gebruikt om inzicht te krijgen in het gebruik van een website. Denk hierbij aan Google Analytics of bijvoorbeeld cookies waarmee je ziet vanaf welke partnersite je bezoeker afkomstig is. Deze cookies mogen over het algemeen zonder toestemming geplaatst worden. Er zijn echter ook uitzonderingen. Een aantal voorbeelden en de uitzonderingen worden hieronder besproken.

2.1 Google Analytics cookie

De Google Analytics cookie wordt gebruikt om het gedrag van bezoekers te analyseren. Zo kan bekeken worden hoe de bezoeker de website heeft gevonden, maar ook het gedrag van de bezoeker op de website wordt gemeten via deze cookie. Welke gegevens iemand wil ontvangen in Google Analytics bepaalt of er wel of geen toestemming nodig is voor het gebruik van deze cookie. Indien aan de volgende criteria wordt voldaan is er geen toestemming nodig:

  • Accepteer het “amendement gegevensbewerking” in je Google Analytics account.
  • Blokkeer het meezenden van volledige IP-adressen en forceer SSL.
  • Zet het delen van gegevens uit in je Google Analytics account.
  • Informeer je bezoeker over het gebruik van Google Analytics in een cookie- of privacyverklaring.

2.2 Cookies voor zoekfunctionaliteit

Op veel websites is een zoekfunctie ingevoegd. Hier kunnen zoekwoorden ingevoerd worden die helpen om snel op de juiste pagina van de website te komen. Als jij op je website een zoekfunctie gebruikt die op basis van de zoekwoorden direct doorverwijst naar een pagina, dan is hiervoor een cookie nodig. Voor dit soort cookies is geen toestemming nodig van de bezoeker.

2.3 Partner cookies

Met partner cookies kun je precies zien via welke partnersites je website bezocht wordt. Dit kunnen bijvoorbeeld vergelijkingssites zijn waar jouw website wordt vergeleken met andere websites. Voor deze cookie is ook geen toestemming nodig.

3. Marketing cookies

Marketing cookies zijn alle cookies die gebruikt worden om een bezoeker te volgen op internet. Vaak wordt dit door adverteerders gedaan. Denk hierbij aan cookies voor persoonsgerichte reclame op websites of voor nieuwsbrieven. Beetje bij beetje sprokkelen dit soort partijen informatie over iemand bij elkaar. Daarmee maken zij profielen aan. Dit is bijvoorbeeld de reden dat je banneradvertenties ziet op een website van producten die je eerder op een andere website hebt bekeken. Deze cookies worden ook wel tracking cookies genoemd. Dit komt, omdat deze cookies bezoekers letterlijk volgen.  Voor het gebruik van marketing of tracking cookies is toestemming nodig van de bezoeker.

3.1 Re-Marketing cookies

Met re-marketing cookies kun je precies zien wat bezoekers hebben bekeken op een website. Zo is het mogelijk om deze bezoekers te “helpen” in hun zoektocht naar producten en informatie. Op websites kunnen advertenties getoond worden met betrekking tot content die iemand eerder op een andere website heeft bezocht. Het doel van deze advertenties is dat een bezoeker weer terugkeert op deze website om informatie te verzamelen of een aankoop te doen.

3.2 YouTube cookies

Kort zijn bij functionele cookies YouTube filmpjes al genoemd. Het ligt er echter aan hoe je een YouTube filmpje op een website plaatst of het filmpje onder de functionele of marketing cookies valt. Standaard valt een YouTube filmpje dat je insluit op je website onder de categorie marketing cookies. Echter kan dit omzeilt worden door voor het insluiten van de video bij ‘Meer weergeven’ de knop ‘Privacy modus inschakelen’ aan te vinken. Dit zorgt ervoor dat de embed-code verandert in ‘youtube-nocookie.com’. Dit betekent dat YouTube geen informatie over bezoekers van je website opslaat tot het moment dat ze de video gaan bekijken.

3.3 Nieuwsbrief cookies

Om ervoor te zorgen dat een nieuwsbrief beter afstemt op de ontvanger is het mogelijk om software te gebruiken die profielen opstelt van je bezoekers. Aan de hand van deze profielen weet een website eigenaar precies welke content bij welke ontvanger past.

3.4 Facebook en Twitter cookies

Deze cookies worden gebruikt om de juiste advertenties op het betreffende Social-Media platform te tonen.

4. Toestemming

4.1 Informeren van bezoekers

Voor het plaatsen van functionele of analyse cookies is geen toestemming nodig van de bezoeker. Echter, is er wel een informatieplicht als er persoonsgegevens worden verwerkt. Het wordt daarom aanbevolen om een privacyverklaring te publiceren op de website, inclusief een uitleg over wat voor soort cookies er gebruikt worden op de website en waarvoor. Je kunt hier bijvoorbeeld via een algemene ‘cookiebalk’ naar verwijzen.

4.2 Toestemming vragen aan bezoekers

Voor het plaatsen van marketing cookies is altijd toestemming nodig van de bezoeker. Echter verschillen de meningen over welke manier van toestemming vragen voldoende is. Een altijd correcte manier om toestemming te vragen is het tonen van een duidelijke cookie-melding met daarin informatie over de cookies die de site gebruikt. Bij deze melding geef je de bezoeker de mogelijkheid het gebruik van cookies te accepteren of te weigeren door op een button te drukken. Op het moment dat de cookies geweigerd worden, geldt dat bepaalde functionaliteit niet meer beschikbaar is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bekijken van YouTube video’s of het tonen van social media iconen. Deze manier van toestemming vragen kan via een cookiebanner of een cookie Wall.

Bij een cookiebanner hebben bezoekers gewoon toegang tot de website zonder dat zij akkoord dienen te geven voor cookies. Vaak wordt in deze banner melding gemaakt dat bij bezoeken van de website men akkoord gaat met het plaatsen van bepaalde cookies. Deze melding is een impliciete toestemming voor het plaatsen van cookies. Vaak zie je een knop met ‘ja ik snap het’ of ‘ja, ik ga akkoord’. Deze knop is bedoeld voor de cookies waar expliciete toestemming voor gevraagd dient te worden. Als men niet akkoord gaat kan de site nog steeds bekeken worden alleen kunnen de marketing cookies niet gebruikt worden.

Een cookie Wall geeft daarentegen geen toegang tot een website. Pas wanneer een bezoeker akkoord gaat met het plaatsen van alle cookies verdwijnt de cookiepagina en zijn ze in de gelegenheid de website verder te bekijken. Deze manier van akkoord vragen wordt veel gebruikt bij websites van nieuwsmedia. Overheidsdiensten mogen geen cookie Wall plaatsen. Niet-publieke websites die voor hun financiering afhankelijk zijn van adverteerders mogen dit wel en als de bezoeker de cookies weigert kan hem of haar ook de toegang tot de site ontzegd worden.

Verschillende sites melden echter dat het op een andere manier ook mogelijk is om op een correcte manier toestemming te krijgen van je bezoekers om cookies te gebruiken. De wet geeft namelijk aan dat de toestemming voor het plaatsen van cookies moet blijken uit een actieve handeling. Dit hoeft niet per se een ‘Ja, ik geef toestemming’-button te zijn, maar doorklikken op de website wordt ook als een actieve handeling verstaan mits de gebruiker op het moment van doorklikken volledig en duidelijk is geïnformeerd over de cookies. Op het moment dat je een website bezoekt, worden er alleen functionele en analytische cookies geplaatst. Ook komt de cookiemelding boven in beeld. Klik je verder op de homepage, of naar een andere pagina, dan verdwijnt de cookiemelding en worden ook de tracking cookies geplaatst. Belangrijk is wel het feit dat je tot vijf jaar terug moet kunnen aantonen dat je een waterdicht proces hebt toegepast om deze toestemming te verkrijgen.

17
jun

Vacature: SEA specialist – 1 jaar ervaring

Wij zijn ter uitbreiding van ons team op zoek naar een SEA Specialist met 1 jaar ervaring (fulltime)

De Baan

Als SEA specialist adviseer je opdrachtgevers over de mogelijkheden van zoekmachine marketing en onderhoud je campagnes. Je analyseert websites en adviseert vervolgens over mogelijke verbeteringen. Je focust je op resultaat en zorgt voor het maximale rendement. Hierbij werk je nauw samen met de opdrachtgever, designers en andere teamleden. Je denkt mee over de verbetering van de dienstverlening van Scherp Online en daagt jezelf continu uit het maximale uit jezelf en er het maximale voor opdrachtgevers uit te halen.

Read more

17
jun

Vacature: SEO specialist – 1 jaar ervaring

Wij zijn ter uitbreiding van ons team op zoek naar een SEO Specialist met 1 jaar ervaring (fulltime)

De Baan

Als SEO specialist adviseer je opdrachtgevers op het gebied van content, techniek en autoriteit. Je analyseert websites en adviseert vervolgens over mogelijke verbeteringen. Je focust je op content die ontwikkeld moet worden om beter in de informatiebehoefte van klanten te voorzien en de online vindbaarheid te verbeteren. Ook verbeter je het linkprofiel van klanten. Hierbij werk je nauw samen met de opdrachtgever, designers en andere teamleden. Je denkt mee over de verbetering van de dienstverlening van Scherp Online en daagt jezelf continu uit het maximale uit jezelf en er het maximale voor opdrachtgevers uit te halen.

Read more

16
jun

Vacature: WordPress developer

Wij zijn ter uitbreiding van ons team in Eindhoven op zoek naar een WordPress Developer (fulltime)!

De Baan

Samen met je online marketing collega’s zorg je ervoor dat de website of webshop van een klant tip top in orde is. Jij zorgt voor de uitwerking van de website op basis van een maatwerk ontwerp. Zelf heb je ook gevoel voor grafische vormgeving. Tevens zorg je er uiteindelijk voor dat de website super snel laadt in de browser (Google Page Speed is geen onbekend begrip voor je) en technisch alles uitstekend in elkaar steekt ten behoeve van zoekmachines.

Read more

19
mei

Vacature: Junior webdesigner 8 tot 16 uur per week

Het betreft een dienstverband (8-16 uur) bij Scherp Online te Eindhoven, Glasgebouw Strijp-S.

We zoeken een collega die ons kan ondersteunen bij grafisch vormgeving en webdesign. De volgende zaken zijn van belang:

  • Je hebt ervaring met het designen van websites en kunt voorbeelden laten zien
  • Je volgt een grafische opleiding
  • Je zit minimaal in je derde studiejaar
  • Je bent 18 jaar of ouder
  • Je bent flexibel
  • Kennis van WordPress is een pre
  • Kennis van HTML & CSS is een pre

Ben jij een goede designer en heb je zin in deze uitdaging?

Stuur dan je cv met brief per mail naar: a.gulen@scherponline.nl

Voor aanvullende informatie kun je contact opnemen met Alex Gulen:085-3030720

2
jul

Scherp Online uitgeroepen tot Premier Google Partner

Afgelopen week lanceerde Google een nieuwe badge voor gespecialiseerde online marketing bureaus. Met trots kunnen wij zeggen dat we “onderscheiden” zijn met de hoogste badge, Premier Google Partner.

Read more

14
jun

Wat zijn Google featured snippets?

Sinds kort vertoont Google bij ‘wat is…’ zoekopdrachten direct het antwoord op de vraag van de gebruiker. Dat antwoord, ook wel een rich answer genoemd, is een van de featured snippets die getoond worden in Google en komt direct van websites van derden. Er zijn nog weinig websites in Nederland die hier slim op inspelen en dat betekent dat er veel kansen liggen voor de SEO liefhebbers onder ons. Hoe zorg je ervoor dat Google het antwoord van jouw site toont?

Read more

26
mei

Mobile-first world: Google kondigt ingrijpende updates aan

Elk jaar komt Google in de lente met een aantal grote updates voor de Google services. Dit jaar draaide het vooral om het verbeteren van de mobiele ervaring. Google benadrukt dat het tijdperk van de ‘desktop-first-world’ afgesloten is en we inmiddels in de ‘mobile-first world’ terecht zijn gekomen. Om aan te sluiten op de behoeften die horen bij deze ‘mobile-first world’ komen er een paar grote veranderingen aan. Wij zetten de grootste veranderingen van de Google update op een rij.

Read more

12
apr

3 Tips voor lokale linkbuilding

Ben jij een kleine ondernemer en vindt jij het moeilijk om te linkbuilden? In dit artikel geven we een aantal tips voor het verkrijgen van kwalitatieve, lokale links. Met deze relevante links kun je een goed linkprofiel voor jouw website opbouwen.

Read more

11
apr

Google test nieuwe mobiele advertentie voor autogiganten

Momenteel is er een bèta gaande in de Verenigde Staten waarbij autozoekers ook de dichtstbijzijnde autodealers kunnen vinden op hun mobiel.

Read more