Geschreven door Karlijn

Ben je bezig met het bouwen van een website en ben je nog niet bezig met SEO van deze website? Dan mis je de kans op een grote voorsprong op je concurrenten! Er zijn nu al een aantal zaken waarmee je de SEO van je website zodanig kan opbouwen, dat je wanneer de website live gaat al online kunt scoren. Om dit te bereiken hebben we alvast wat tips voor je.

Tip 1: maak een ‘coming soon’ pagina

Vergeet niet dat jouw klanten nu al naar je op zoek zijn! Stel ze niet teleur en creëer een pagina waarop je ze vertelt dat de website onder constructie is en binnenkort live gaat. Vertel op deze pagina aan de bezoeker alvast een deel van je verhaal: wie ben je, waarin kan jij het verschil maken en waarom moeten bezoekers zeker terugkomen om de website te bekijken als deze af is? Ondersteun je merkidentiteit met afbeeldingen of filmpjes zodat bezoekers zich toch al kunnen vermaken op de website, ook als deze nog niet af is. Uiteraard is het verstandig om ook al gebruik te maken van social media kanalen door bezoekers te vragen om jouw nieuwe avontuur te volgen. Op deze manier geef je gebruikers werkelijk het gevoel dat er iets spannends staat te gebeuren.

Een ‘coming soon’ pagina is niet alleen prettig voor klanten: Google hecht er ook waarde aan. Al in 2009 plaatste Google Webmasters een filmpje op Youtube waarin ze aanraadden om een ‘coming soon’ pagina te maken (zie het onderstaande filmpje). Zoekmachines hechten in het algemeen meer waarde aan websites die langer bestaan en dat betekent dat elke dag telt. Websites met een ‘coming soon’ pagina worden direct geïndexeerd waardoor ze over het algemeen een voorsprong hebben in de rankings op websites die direct live gaan, zonder een ‘coming soon’ pagina. Zorg er wel voor dat de gebruikerservaring op deze pagina goed is en dat het relevante content bevat. Alleen de woorden ‘Coming soon’ zullen dus geen positief verschil maken.

[youtube id=”R9JvBLjLrUI”]

Tip 2: zorg ervoor dat je social media kanalen zijn uitgerold

Social media kanalen kunnen jouw klanten al klaar stomen voordat de website live gaat. Het is dus erg van belang dat je op de social media kanalen die interessant zijn voor jouw business al een actief account hebt. Dat wil zeggen: begin alvast met het delen van interessante content en het bouwen van je netwerk.

Tip 3: zorg dat er al minimaal tien berichten op de website staan

Bij het live gaan van de website wordt deze gecrawled door Google. Het is belangrijk dat er relevante content op de website staat op het moment dat deze gecrawled wordt, aangezien je hiermee al meteen positief opvalt. Zorg er wel voor dat het lange nieuwsberichten zijn (minimaal 1200 woorden). Deze zogenaamde Long-form content wordt eerder ervaren als specialistische kennis die gedeeld wordt en daar smullen de zoekmachines van! Dat resulteert in hogere rankings voor je website. Stop overigens niet met het schrijven van nieuwsberichten op de website nadat deze live is gegaan: blijf schrijven! Hoe meer relevante content op je website, hoe beter.

Tip 4: focus in het begin op long-tail zoekwoorden

Creëer al je pagina’s aan de hand van long-tail zoekwoorden. In het begin is het zeer onwaarschijnlijk dat je pagina direct gaat ranken op zoekwoorden met een hoog zoekvolume waardoor je je beter kan richten op zoekwoorden met een lager volume en minder concurrentie. Plaats ook op deze pagina’s long-form content (minimaal 1200 woorden) zodat Google direct bij het live gaan van de site de pagina’s goed kan indexeren. Vergeet niet om de long-tail zoekwoorden ook in pagina titels te verwerken. Hopelijk rankt je website dan al direct op een aantal belangrijke long-tail zoekwoorden waardoor je direct meer organisch zoekverkeer op de website krijgt.

Tip 5: optimaliseer de basics van de pagina’s voordat de website live gaat

Met de basics bedoelen we onder andere:

  • De titel van de pagina (tot 512 pixels lang): dit is een wervende beschrijving van de pagina.
  • Meta discription (tot 920 pixels lang): Google neemt de zoekwoorden in de meta discription niet mee bij het beoordelen van een website, maar de meta discription is wel het stukje tekst wat bezoekers moet triggeren om naar jouw pagina te gaan. Het eerste gedeelte van de meta discription moet beschrijvend zijn voor de pagina en vertellen waarom bezoekers de content op deze pagina moeten lezen. Het laatste deel van de meta kan een call to action bevatten. Deze volgorde is belangrijk aangezien de meta’s op mobiele apparaten vaak worden ingekort.
  • H1 header: zorg dat iedere pagina één H1 header heeft die kort samenvat waar de pagina over gaat en die het focus zoekwoord bevat.

Tip 6: schrijf alvast een aantal gastblogs met links naar jouw domein

In Nederland kun je gebruik maken van een groot aantal artikelwebsites waarop je blogs kunt plaatsen met een tekstlink naar jouw domein. Door te gast bloggen op deze artikelwebsites kun je alvast beginnen met het opbouwen van je linkprofiel. Als je daadwerkelijk bezoekers wilt trekken kun je ook altijd een aantal bekende websites of bloggers benaderen om een artikel in te sturen. Schrijf dan een artikel die informatief is voor jouw bedrijf en leuk is om te lezen voor de doelgroep van de website waarop deze geplaatst wordt.

Tip 7: meld de website aan op niche bedrijvenwebsites

Bedrijvenwebsites zijn een goede en vooral snelle manier om jouw website online onder de aandacht te brengen terwijl je aan het linkprofiel bouwt. Er zijn een aantal grote algemene bedrijvenwebsites, maar probeer de website ook aan te melden op bedrijvensites voor jouw niche markt. Sommige bedrijvensites vragen geld voor het opnemen van een link. Zorg ervoor dat je zeker weet dat een vermelding op de desbetreffende website iets toevoegt voor jouw website voordat je ervoor betaalt.
Elke dag gaan er honderden websites live die allemaal hun plekje willen in de zoekresultaten van Google. Als je de bovenstaande tips opvolgt, begin je al met een voorsprong op een hoop van die concurrenten. Heb je zelf ook nog tips voor het optimaliseren van een website voor zoekmachines voordat hij live gaat? Laat je tips dan achter in een reactie!